Malo tko je mogao pomisliti da će komunikacijski servis WhatsApp postati bitnim čvorištem u svijetu novosti. No, upravo se to događa u više zemalja diljem globusa, otkriva istraživanje Digital News Report, s Reutersovog instituta za novinarstvo
Istraživanje navodi kako se sve više i više ljudi oslanja baš na WhatsApp za čitanje novosti - nauštrb Facebooka. Kakvih 47 posto ispitanika (od njih ukupno 71.805 u 36 zemalja) i dalje se služi Facebookom kako bi saznali što se događa u svijetu, no trend je jasan.
U više od pola zemalja u sklopu istraživanja popularnost Facebooka za čitanje novosti je pala, dok je WhatsApp zabilježio rast. Dok 15 posto ispitanika koji koriste WhatsApp za novosti zvuči malo, kada se pogledaju neke zemlje i trendovi, postaje jasno kako WhatsApp postaje sve bitnijim čvorištem.
U Maleziji je za primjerice 51 posto ispitanika WhatsApp primarno odredište za novosti. Slično vrijedi još i za Brazil, Čile, Singapur, Hong Kong pa i Španjolsku i Tursku.
Razloga je više. Pored činjenice da se operateri u nekim od tih zemalja odlučuju na uključivanje besplatnog pristupa WhatsAppu uz mobilnu pretplatu, postoji i mračnija strana priče. U Hong Kongu i Turskoj je primjerice prilično opasno komunicirati stvari kontra vladajućih struktura, a s obzirom na to da WhatsApp pruža end-to-end enkripciju podataka - ne čudi kako je ovaj servis postao vrlo privlačan 'disidentima'. Na ovaj način ugroženi pojedinci mogu komunicirati jedni s drugima uz manje straha od odmazde vlasti.
Cijeloj priči su se okrenuli i neki španjolski i čileanski mediji, koji su počeli intenzivnije koristiti WhatsApp i pozivati svoje čitatelje i slušatelje da sudjeluju na taj način. Međutim, van toga WhatsApp uistinu nije prilagođen širenju novosti pa ovi rezultati i dalje predstavljaju nemalo iznenađenje.
Uz to, iako je Facebook vlasnik WhatsAppa, sama društvena mreža je već mjesecima na udaru zbog problema oko lažnih vijesti. Reputacija društvenih mreža i medija je osigurala pad povjerenja korisnika diljem svijeta, a iako se čini da je rješenje ovakav izravan pristup među korisnicima i dalje postoji problem stvaranja pristranosti i filtera, stoji u istraživanju.
Tek četvrtina ispitanika (24 posto) smatra kako društveni mediji čine dobar posao u razdvajanju istine i fikcije, dok ih 40 posto to vjeruje za klasične medije.
Više detalja moguće je pročitati u Digital News Reportu za 2017. godinu.