BILJANA BORZAN TUMAČI

Geoblokiranje je ukinuto, a kupci su i dalje zbunjeni. Donosimo odgovore na sva pitanja

12.12.2018 u 21:56

Bionic
Reading

U Europskoj uniji od 3. prosinca ukinuto je geoblokiranje, odnosno trgovci više ne smiju na diskriminatoran način ograničavati pristup svojim robama i uslugama kupcima iz drugih država članica. No kupce to i dalje zbunjuje. Što im je činiti vezano uz to za tportal su odgovorili iz Odbora za unutarnje tržište i zaštitu potrošača Europskog parlamenta (IMCO), a dodatno je objasnila i hrvatska eurozastupnica Biljana Borzan

'Trgovci neće biti obvezni dostavljati u sve zemlje EU-a', odgovaraju tportalu iz Odbora za unutarnje tržište i zaštitu potrošača Europskog parlamenta (IMCO).

Dostava i geoblokiranje, objašnjava za tportal hrvatska eurozastupnica Biljana Borzan, dvije su potpuno odvojene stvari koje su u praksi povezane.

'Nema online kupovine bez dostave. Tržište dostave treba urediti, a za to će trebati vremena jer ništa ne ide automatizmom. Potrošači sve slučajeve mogu prijaviti našem HAKOM-u, regulatornoj agenciji koja to prosljeđuje Europskoj komisiji, a koja ima uvid u kompletno tržište. Na taj se način moralo centralizirati jer oni jedini imaju sve podatke. Komisija potom radi provjeru i arbitražu je li za takvo i takvo postupanje postojao razlog', tumači Borzan.

Potrošači pak, ako nešto ne mogu kupiti online, mogu učiniti isto kao i u ostalim slučajevima kršenja zakona o potrošačima, odnosno kontaktirati s organizacijom za potrošače u svojoj zemlji, sugeriraju iz IMCO-a. Kod nas je to, navode, Unija potrošača Hrvatske.

'Uredba također zahtijeva od država članica da odrede tijelo ili tijela odgovorna za pružanje praktične pomoći potrošačima u slučaju spora između potrošača i trgovca koji proizlazi iz primjene propisa o geoblokiranju', navode dalje za tportal.

Biljana Borzan
  • Biljana Borzan
  • Biljana Borzan i Igor Dragovan
  • Biljana Borzan i Željka Antunović
  • Biljana Borzan
  • Biljana Borzan
    +11
Biljana Borzan Izvor: Pixsell / Autor: Davor Javorovic/PIXSELL

Dobar dio trgovaca, kaže Borzan, još ne zna da je donesena direktiva o geoblokiranju, ali i da je, s druge strane, nemoguće preko noći očekivati da oba donesena zakona izazovu revoluciju.

'To je ogromna promjena. Kada se bude riješilo tržište dostave paketa, onda će automatski bolje profunkcionirati geoblokiranje. U svakom slučaju, zakonsku osnovu smo napravili, a primjena, kao i kod svakog zakona, može biti problematična. Kupac se do tada može snaći u smislu da sam riješi dostavu', navodi Borzan, ilustrirajući to konkretnim primjerima o kojima su joj govorili u Hrvatskom zagorju. Zagorcima, primjerice, kupljenu robu dostavljaju u poštanske pretince u susjednoj Sloveniji.

'Ljudi se snalaze na različite načine dok se tržište dostave paketa ne stabilizira', jasna je ona.

Prema odredbama propisa o geoblokiranju, trgovci neće moći provoditi diskriminaciju među potrošačima u pogledu općih uvjeta u tri slučaja:

  • za robu koja se isporučuje ili u državu članicu u koju trgovac nudi isporuku ili u kojoj se roba preuzima na lokaciji dogovorenoj s potrošačem
  • za elektronički isporučene usluge kao što su računalstvo u oblaku, skladištenje podataka i hosting internetskih stranica
  • za usluge kao što su hotelski smještaj, sportska događanja, glazbeni festivali ili ulaznice za zabavne parkove te najam automobila koje potrošač prima u zemlji u kojoj trgovac posluje.

Neopravdana diskriminacija potrošača u odnosu na metode plaćanja također je zabranjena, pa trgovcima neće biti dozvoljena primjena različitih uvjeta plaćanja za potrošače na temelju državljanstva te mjesta boravka ili poslovnog nastana.