KONFERENCIJA FUTURE TENSE

Gregor Firbas: 'Vrijeme za ulaganje u gejming i metaverzum je sada'

11.05.2023 u 22:20

Bionic
Reading

'Internet se razvija, a igre su te koje pokreću promjene. Metaverzum je s jedne strane trenutno najrazvikaniji pojam, a s druge najvažnija stvar koja se događa u komunikaciji još od web preglednika. Ono što velike tehnološke tvrtke pokušavaju označiti kao metaverzum ili sljedeću veliku evoluciju društvenih medija već je tu. Zove se gejming i može se pronaći u popularnim društvenim igrama. Tvrtke koje iskoriste ovaj trenutak steći će važnu konkurentsku prednost u budućnosti'

Ističe to Gregor Firbas, izvršni direktor marketinške agencije Futura Group (Futura DDB), koja u Ljubljani i Zagrebu broji više od 90 zaposlenika. Firbas je bio jedan od ključnih govornika na poslovnoj konferenciji Future Tense, održanoj u organizaciji Komunikacijskog laboratorija 10. i 11. svibnja u zagrebačkom Muzeju suvremenih umjetnosti. Osvrnuo se na utjecaj metaverzuma na način komunikacije generalno, ali i na gejming industriju.

U razgovoru za tportal pojasnio nam je potanko da metaverzum predstavlja 'naš stvarni svijet unutar virtualnog', kojem možemo dodati stvari koje u stvarnosti zbog različitih okolnosti ne možemo imati ili doživjeti, te pojasnio zašto bi tvrtke i brendovi trebali krenuti ulagati i u gejming i u metaverzum.

'Nedavno sam gledao intervju s glumcem Keanuom Reevesom kad se snimao novi 'Matrix'. Bio je na večeri kod redatelja čija su ga djeca pitala o čemu se radi u filmu. Keanu im je odgovorio da se glavni lik Neo probudi te pokušava dokučiti živi li u stvarnom ili virtualnom svijetu. Na to su ga djeca pitala zašto je to uopće pokušavao shvatiti i kakve veze ima je li taj svijet stvaran ili virtualan. Tad sam shvatio da mlađe generacije danas razmišljaju i doživljavaju to potpuno drugačije od nas; nevažno im je je li riječ o virtualnom i stvarnom svijetu, jer su dio virtualnog od malih nogu', kaže Firbas.

'Metaverzum je već ovdje'

Smatra da bi se brendovi, tvrtke, ali i korisnici trebali pripremiti za metaverzum, premda naglašava 'da je on već ovdje'. Možemo ga, kaže, već promatrati kroz postojeća imerzivna online iskustva, poput virtualnog svijeta Second Life, nastalog prije više od 20 godina, te platformi poput Robloxa, Fortnitea i Minecrafta.

'U Second Lifeu je 2007. godine protiv jedne političke stranke organiziran i prvi virtualni prosvjed. To pokazuje da metaverzum nije u povojima, već u zrelom dijelu svog razvoja. Iako je najprisutniji u gejmingu, bit će svugdje oko nas, a najviše će, naravno, na tome raditi velike tehnološke tvrtke. No tamo gdje ne bude bio potreban, neće ga ni implementirati. Metaverzum je beskonačan, sve je prisutniji u društvu i industrijama, a s dodatnim funkcionalnostima mogle bi mu sve bliže biti i platforme poput Reddita i Twitcha', ustvrdio je Firbas.

Naglasio je da je stoga 'upravo sada' vrijeme za tvrtke i brendove da počnu ulagati u gejming i metaverzum, što će im, kaže, među ostalim donijeti dobar marketing i financijsku dobit. 'Iz marketinške perspektive, gejming je dobra prezentacija metaverzuma kako bi brendovi imali taj segment na umu. Primjerice, virtualni svijet Nikea u Robloxu već je doživjelo više od 20 milijuna ljudi', naveo je naš sugovornik.

Socijalna komponentna u online igrama

Zanimalo nas je na kakvim projektima radi Futura grupa, čiji je Firbas čelnik. Spomenuo je među ostalim projekt Play for Skateistan za nevladinu organizaciju koja gradi škole skejtanja za djecu iz država pogođenih ratom, poput Afganistana i Kambodže, koja nemaju siguran prostor za učenje i skejtanje. 'Za njih smo se fokusirali na online gejming zajednicu, jer je velik broj ljudi koji igra online simulacije skejtanja. Naša poruka je bila: 'Don't just play a game, play a part', odnosno 'Nemojte samo igrati igru, igrajte i ulogu'', otkrio nam je Firbas.

Pritom je dodao da je ključna upravo socijalna komponentna online igara. 'Ispostavilo se da se ljudi puno više druže i socijaliziraju nego što provode vrijeme igrajući, što pokazuje da im je prije svega važna interakcija', naglasio je.

Kao jedan od izazova u gejmingu i metaverzumu naveo je činjenicu da igrač nije vlasnik onoga što kupi u igrama, poput skinova (odjeće i opreme) za svoj glavni lik, već je vlasnik izdavač, a ako on ugasi tvrtku, nestaje sve što smo 'posjedovali'.

'Na tom su tragu bili NFT-ovi, no njihova konkretna uloga u biznisu još nije bila jasna i nije bilo financijskih benefita. A svi vole biti vlasnici onoga za što igraju i na kraju plate, što u gejmingu nije slučaj jer sve pripada izdavačima. No ako se uspije standardizirati neki protokol da pomoću NFT-a možemo prenijeti kupljeno u ostale svjetove, tu će se vidjeti prednost metaverzuma', kaže naš sugovornik.

Pun potencijal za tri godine?

Smatra da će metaverzum u gejmingu svoj puni potencijal postići za tri godine, stoga smatra da bi tvrtke i brendovi trebali što prije reagirati. 'Sve se razvija eksponencijalno. Sve što smo čekali od Second Lifea, koji je krenuo prije 20 godina, razvit će se u sljedeće tri godine', kaže Firbas.

'Ako tvrtke i brendovi budu dovoljno otvoreni, znatiželjni i agilni da bi se prilagodili metaverzumu, ne moraju se bojati. No velik broj tvrtki nema tih ambicija i ne žele se time ozbiljnije baviti. Međutim ako se ne budu prilagodili tim trendovima, tvrtke koje su dosad možda bile stabilne mogle bi imati problema', ustvrdio je Firbas.

Kaže i da će umjetna inteligencija (AI) biti snažno prisutna u gejmingu i metaverzumu te da će moći obavljati 'ponavljajuće poslove', poput popunjavanja detalja u igricama, od drveća do biljaka.

'Za to tvrtke inače izdvajaju velike resurse, a AI to može odraditi puno brže i jeftinije, kao i mnoge ostale poslove. U budućnosti ćemo svakako trebati dobro razmisliti što će biti s našim poslovima, no istovremeno ćemo morati naučiti koristiti AI da bismo napredovali, a ne nazadovali. No ono što AI nema su ljudska mašta i kreativnost, što će doći do izražaja', zaključio je Firbas.