Prije nego što je ušao u posao s ronilačkom opremom, Zagrepčanin Daniel Pintarić držao je trgovinu za uređenje interijera, zastupao njemačku kozmetičku tvrtku, radio u banci, izrađivao namještaj… A onda je riskirao i spojio posao sa svojom strasti prema morskim dubinama
Da Hrvati proizvode vrhunsku opremu za ronjenje, već bi to samo po sebi bila vijest. No da ponajbolje peraje nastaju u Zagrebu, e to je već senzacija. Govorimo o tvrtki Subcraft i njenom malom pogonu u strogom središtu grada. Tu je i mali showroom za one koji ne vjeruju glasinama, već se žele uvjeriti na svoje oči.
Sve je počelo prije pet godina, kad su Daniel Pintarić i prijatelj pokrenuli manufakturu za šivanje ronilačkih odijela. Poslije su se razišli i otišli svaki na svoju stranu. Pintarić je poželio proširiti posao pa sad uz odijela izrađuje peraje, a prodaje i vlastite puške za podvodni ribolov. A sve isključivo vrhunske kvalitete.
U veljači stižu nove peraje od grafenskih pločica
Početak nije bio lak. Šest mjeseci radili su dan i noć.
'Posao je zahtjevan. Treba paziti na svaku sitnicu jer ako negdje pogriješite, kalup slobodno možete baciti', objašnjava Pintarić. Isprobali su u međuvremenu različite materijale; jeftinije, skuplje, krute, mekše, da bi se na kraju zadržali na najboljem, karbonskim vlaknima japanske tvrtke Toray.
Početkom veljače na tržištu bi se trebao pojaviti i novi model Subcraftovih peraja – GNP Nanotechnology. Izrađene su na bazi njihova najtraženijeg modela Celox F400, od grafenskih nanopločica. Zbog toga će peraja biti još življa i žešća.
GNP Nanotechnology
Kako nastaju zagrebačke hi-tech peraje
Peraje su izrađene od AAA graded Toray karbona visoke gustoće tkanja, tehnikom vakuumske infuzije. Postotak epoksidne smole je relativno mali, ispod 38 posto, što je izuzetno važno za performanse.
Poslije stezanja smole idu na rezanje CNC uređajem, a zatim u peć na takozvani post-curing proces. Na kraju se tiska logo, lijepe rubnjaci i pakira za kupca.
Dimenzija lista peraje je 78x19 centimetara, a težina samog lista, bez rubnjaka, iznosi oko 180 grama, što ih svrstava među najlakše peraje na svijetu.
'Možda su drugi bolji, ali to neću znati dok ne probam'
Otkud Pintarić u ovom poslu? Prije no što se primio posla s perajama i drugom ronilačkom opremom držao je trgovinu za uređenje interijera, zastupao njemačku kozmetičku tvrtku, radio u banci, izrađivao namještaj…
'Volim rizik, probati nove stvari u životu, adrenalin koji te preplavi kad znaš da ovisiš samo o sebi', objašnjava Pintarić lakoću kojom pokreće poslove.
'Nemam problem ući u biznis, ne osjećam strah. Možda su drugi bolji, ali to neću znati dok ne probam', kaže Pintarić i otkriva svoj recept za uspjeh. 'Važno je da je baza dobro posložena, tek onda kreću izazovi.'
Pintarić je pasionirani ronilac. Obožava zaranjati, s bocom i na dah, voli podvodni ribolov i istraživati drevne olupine duboko pod površinom mora. Zato je i iz vlastitog iskustva znao koliko je važno imati dobru ronilačku opremu i gdje su moguća poboljšanja.
Tehnološki tako napredne peraje poput njegovih ne nudi nitko na svijetu. No da biste uspjeli, nije dovoljno imati bolji proizvod.
'Treba paziti na cijenu, vrijeme izrade i to da je proizvod izvediv', nabraja Pintarić što je sve potrebno za uspjeh na tržištu. 'Morate savladati cijeli proces i imati ljude koji će ga provesti.'
Tko ih jednom proba, taj ih i kupi
Iz Zagreba nije lako naći kupce?
'S dobrim proizvodom lako je vani naći nekoga tko će kupiti peraje. Tko ih je jednom probao, taj ih je i kupio', otkriva Pintarić. 'Poslije, kad se stvar zarola, kupci se sami javljaju.'
Maloj firmi sa šačicom zaposlenih nije lako na zahtjevnom globalnom tržištu, pogotovo ako većina potencijalnih kupaca živi na drugim kontinentima.
'Ima milijardu sitnica, od papirologije, preko nabave materijala, do servisa, rezervnih dijelova… Moram naći kupce i bedinati ih.'
Pintariću ne smeta to što mu potencijalni kupci žive u različitim vremenskim zonama pa s njima često komunicira i kad je ovdje već debelo pala noć.
'Želim da odmah dobiju informaciju, u najkraćem roku. Ljudi cijene takve stvari.'
Hrvati ne vjeruju u domaći proizvod
Dobra peraja košta.
'Kvadratni metar ploča od grafenskih čestica brutalno je skup, a na peraju ide osam slojeva. Zato ona ima svoju cijenu', objašnjava Pintarić. U slučaju baznih modela riječ je o 1600 kuna s PDV-om. Nova, revolucionarna peraja koja bi se trebala pojaviti ovih dana još je skuplja i stoji 2800 kuna, što je 'brutalno malo s obzirom na uloženi materijal i trud'.
Pintarić zna da ima vrhunski proizvod. Znaju to i najbolji svjetski ronioci. Najteže je zapravo pronaći kupca u vlastitoj zemlji.
'Hrvati ne vjeruju u domaći proizvod i njima nepoznato ime pa radije kupuju i lošije, samo da je poznate marke.'
Njegovi proizvodi teško će pronaći mjesta i u velikim trgovačkim centrima. 'Tamo drže jeftinu kinesku robu i nema mjesta za nas', veli Pintarić. Problem je i s malim trgovinama.
'Ima dućana koji rade samo preko ljeta. Komisijski uzmu robu, ništa ne plate, a u jesen zatvore dućan i isključe mobitel', kaže. Zato Pintarić i njegova tvrtka posluju direktno s vanjskim kupcima; plaća se avansom, a roba šalje poštom i sve savršeno funkcionira.
Nanotehnologija i stara dobra singerica
Uz novi model peraja, Subcraft ove godine predstavlja novi model ronilačkog odijela. Riječ je o tankom odijelu namijenjenom natjecateljima u bazenima i dubinskom ronjenju. Odijela se izrađuju konfekcijski, ali i po mjeri. I dok se za izradu peraja koristi nanotehnologija, pri šivanju ronilačkih odijela ne može bez starih dobrih singerica.
Uz to, Pintarićev Subcraft izrađuje podvodne puške. Krenuli su od nule i u suradnji s Veleučilištem u Bjelovaru izradili prve crteže u CAD-u. Puške su vrhunske, od mahagonija ili tikovine. I cijene su im takve: pet tisuća kuna za mahagonij, dok je tikovina i dvostruko skuplja.
No za taj novac Pintarić jamči vrhunski proizvod. Drvo se sedam puta premazuje epoksilnim lakom, a na pušku se ugrađuje najbolja Ermesova oprema. Tu je i kombo roler, kombinacija dvije vrste guma, kanalići u koje guma priliježe pa ne vibrira. Domet joj šest metara, plitka je, pokretljiva bočno i ima izvrstan balans, hvali se Pintarić svojim proizvodom za koji je potrebno 25 do 30 sati rada. Drvo se desetak sati reže na CNC stroju, slijede ručno brušenje, bojanje, sušenje, montaža…
Ima toga još. Subcraft proizvodi i torbe za peraje, čarape, čak i vreće za sjedenje.
'Kad rone za svoj gušt, rone s našim perajama'
Pintarićevu opremu dobro poznaju najbolji hrvatski ronioci: Lidija Lijić, Mihaela Romić, Goran Čolak, Vitomir Maričić… Subcraftova ronilačka odijela koriste i filmski kostimografi. Za njihove potrebe izrađuju odijela u boji ljudske kože, za scene u kojima glumci trebaju dugo boraviti u hladnoj vodi.
Pintarićev Subcraft opstaje na tržištu unatoč konkurenciji, Molchanovsima. Riječ je o velikim proizvođačima koji svoje proizvode reklamiraju imenom velikog ruskog ronioca Sergeja Molčanova.
'Ne možemo im konkurirati jer su puni para pa izdašno plaćaju sve ronioce koji koriste njihovu opremu', veli Pintarić. Molchanovs u natjecanjima koriste i legende svjetskog ronjenja Daniel Koval i Christin Kuba. No u slobodno vrijeme druga je priča.
'Kad rone za svoj gušt, rone s našim perajama', ponosan je Pintarić.
Peraje, odijela, puške...
Pintarićeva tvrtka godišnje izradi oko 400 pari peraja i skroji otprilike toliko odijela. Godišnje izrade i desetak pušaka. Posao odradi troje stalno zaposlenih. Stignu li veće narudžbe, bude ih i sedmero. Radna je snaga najveći problem. Teško je naći dovoljno stručne ljude koji žele raditi, veli Pintarić, dodajući da svoje sadašnje zaposlenike ne bi mijenjao ni za što.
Posao za proaktivne
Tražite poslovni izazov? Pintarić vam nudi suradnju
'Poslodavac bez dobrog tima je nula. Ne može ništa. Vrijedi i obratno: ljudi koji stvarno žele zapeti, raditi i stvoriti nešto bez dobrog poslodavca ne mogu ništa ili vrlo malo', kaže Pintarić i otkriva poslovni plan:
'Želim u firmi stvoriti tim ljudi koji će se baviti prodajom na način da im ja osiguram proizvode i know-how, a oni da iskoriste priliku i bave se prodajom po cijelom svijetu, kao da su firma u firmi. Da sami kroje svoju budućnost, prihode, radno vrijeme', veli Pintarić.
Rezultat je cilj i jedino mjerilo. Čim imaju veći promet, dobivaju povoljnije cijene Subcraftovih proizvoda. Mogu ponuditi bolje cijene svojim kupcima, a ostaje im i veća razlika u cijeni, više zarađuju. Tu će do izražaja doći njihova kreativnost, smatra Pintarić. Pa ako tražite posao...
Imali su nekoliko ponuda da prošire posao, dva megabrenda pokazala su veliko zanimanje, ali od suradnje na kraju nije bilo ništa. Zapelo je oko cijene. Naime, jedni su htjeli da im Subcraft izrađuje peraje od najboljeg karbona, ali po cijeni lošijih modela; ovi dugi htjeli su ih u svojim trgovinama nuditi kao vrhunski brend, ekskluzivu, ali kako je tržište malo, u tome nisu vidjeli svoju računicu. I tako Subcraft i dalje osvaja svijet iz radionice u središtu Zagreba.
'Nećemo rintati za druge; da mi radimo, a oni zarađuju na nama', odlučan je Pintarić ustrajati na svom putu proizvođača vrhunske opreme za najveće znalce.