DARKO JOVIŠIĆ, ROBOTIQ.AI

Imaju proizvod za svjetsko tržište: 'Zbog naše tehnologije nitko nije dobio otkaz'

22.01.2024 u 12:07

Bionic
Reading

Prepoznavši potencijal automatizacije robotskih procesa, osnovali su startup za softversku robotiku 2018. u Zagrebu. Povezala ih je, kažu, ideja i želja o stvaranju hrvatskog proizvoda koji će se koristiti širom svijeta, u čemu su i uspjeli. Darko Jovišić, Ivan Belas i Marko Gudelj osnivači su hrvatskog startupa Robotiq.ai, čija je okosnica istoimena platforma za digitalne radnike. A kako bi predstavili konkretne primjere i najbolje prakse u svojoj niši, u travnju u Splitu organiziraju i konferenciju pod nazivom Automation Summit. Na čemu rade, kakvi su planovi tvrtke i što nas čeka na konferenciji, otkrio nam je jedan od osnivača i njen izvršni direktor Darko Jovišić

Robotiq.ai je prije šest godina predstavio svoj B2B proizvod - platformu Robotiq.ai za digitalne radnike koju konstantno razvijaju i nadograđuju, a koristi se za automatizaciju repetitivnih poslovnih procesa na kojima zaposlenici nepotrebno gube vrijeme.

'Naši digitalni radnici mogu raditi sve što i djelatnici mogu raditi na računalu. Mogu koristiti različite aplikacije, baratati datotekama u Excelu, čitati i slati mailove, upravljati datotekama i slično. Koriste se u različitim odjelima, kao što su računovodstvo, HR, korisnička podrška, operacije, back office, IT…

U principu, gdje god ima ponavljajućih poslova, može se naći njihova primjena. Osim u automatizaciji poslovnih procesa, digitalni radnici mogu se koristiti za integraciju aplikacija. Vrlo često postoji potreba za povezivanje sustava, međutim to zna biti tehnički nemoguće, skupo ili rizično. Digitalni radnici mogu simulirati rad djelatnika koji prepisuju podatke iz jedne aplikacije u drugu', pojašnjava Jovišić.

'Jedna smo od rijetkih tvrtki s ova četiri certifikata'

Trojica osnivača bila su u IT niši i prije osnivanja tvrtke, a koristili su tada tuđe proizvode i vidjeli prostor za inovaciju tehnološkog, ali i poslovnog modela. 'Razvoj početne verzije proizvoda trajao je godinu i pol i lansiran je taman prije početka pandemije', kaže nam Jovišić, dodajući da tvrtka u svom poslu koristi sve najnovije tehnologije i platforme u razvoju, a temelji se na Microsoftovoj tehnologiji i platformi u oblaku Azure.

'Osim standardnih tehnologija za razvoj softvera, intenzivno koristimo računalni vid koji omogućava digitalnom radniku da 'vidi' aplikaciju i prepoznaje njene elemente. Puno pažnje posvećujemo sigurnosti jer radimo s vrlo ozbiljnim klijentima. Naša tvrtka ima četiri certifikata ISO za kvalitetu, sigurnost, sigurnost u oblaku te privatnost podataka. Jedna smo od rijetkih tvrtki u Hrvatskoj s tim certifikatima, što je od nas zahtijevalo velike investicije u tehnologiju, metodologiju i procese', ističe naš sugovornik.

Da su doista pogodili nišu, pokazuje i interes ulagača. Prije dvije godine dobili su sjemensku (seed) investiciju od češkog J&T fonda rizičnog kapitala u iznosu od 900.000 eura, a lani su zaključili projekt Eurostars EU, vrijedan 430.000 eura. 'Iduće godine razmišljamo o novoj rundi investicije, no to će ovisiti o našoj strategiji te tržišnim uvjetima', kaže nam Jovišić.

  • +4
Darko Jovišić Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Darko Jovišić: 'Svatko na svijetu moći će besplatno pristupiti našoj platformi te čak i monetizirati svoj rad'

'Prošle godine prešli smo granicu od milijun eura ukupnog prihoda, a najviše smo fokusirani na rast ponavljajućeg prihoda, tj. prihod od pretplate na naše proizvode i usluge. Ukupni godišnji ponavljajući prihod (ARR) trenutno je na razini od 600.000 eura, a cilj nam je ovoj godini probiti granicu od milijun eura. Svake godine imamo dvostruki rast prihoda i planiramo nastaviti takvim tempom.

Naša najveća prednost je naš poslovni model jer je vrlo transparentan i orijentiran klijentu. Riječ je o modelu s nula rizika za klijenta, tj. on počinje s plaćanjem tek kada počne ostvarivati uštede, a u bilo kojem trenutku može otkazati uslugu bez ikakvih posljedica. Ovakav model nije karakterističan za IT i na neki način nas motivira da budemo potpuno posvećeni klijentu i izvrsnosti u isporuci. Konkurenata ima napretek, a najveći su UiPath, Microsoft, Blue Prism i Automation Anywhere. No tržišni potencijal je još uvijek ogroman jer dosta kompanija nije uvelo digitalne radnike.

Osim spomenutog rasta ponavljajućeg prihoda, naši ciljevi za 2024. uključuju rast partnerske mreže jer nam je to glavni model za skaliranje poslovanja. Osim toga, krajem godine planiramo otvaranje platforme širokoj zajednici korisnika na internetu, tj. otvaranje community pristupa. Svatko na svijetu moći će besplatno pristupiti našoj platformi te čak i monetizirati svoj rad.'

'Zbog naše tehnologije nikad nitko nije dobio otkaz'

Osim ulagača, uspjeh i kvalitetu proizvoda tvrtke potvrđuje više od 100 klijenata iz cijelog svijeta; od SAD-a, Nizozemske, Austrije, Češke, Azerbajdžana do cijelog Balkana. Njihove klijente uglavnom čine velike organizacije iz različitih industrija - banke, telekomi, osiguranja, hoteli, proizvodnja, distribucija itd. A kako tim tvrtkama Robotiq.ai konkretno pomaže i kakvi su rezultati?

'Od hrvatskih kompanija izdvojili bismo nekolicinu, kao što su OTP banka, Orbico, Končar, BDO, Valamar, Maistra, Studenac i Auto Zubak. Naše rješenje im pomaže u povećanju efikasnosti rada, smanjenju grešaka i poboljšanju iskustva krajnjih klijenata.

Primjerice, OTP banka je u dvije godine primjene rješenja uštedila ekvivalent od 25 djelatnika (FTE). Namjerno kažemo ekvivalent jer nitko nikad nije dobio otkaz zbog naše tehnologije - oslobađanjem vremena djelatnika omogućavamo im da se bave kreativnijim i pametnijim poslovima koji donose veću vrijednost organizacijama', ističe Jovišić.

Fokus na tržištima srednje Europe

Na razvoju rješenja u tvrtki, s vanjskim suradnicima, radi 30-ak ljudi, od toga većina u Zagrebu. Urede u drugim zemljama nemaju jer se, kaže Jovišić, oslanjaju na rad kroz partnere kao distribucijsku mrežu.

'Partneri prodaju, implementiraju i održavaju naše rješenje, što je puno lakši način za nastup na stranim tržištima. Nakon prošle godine, u kojoj smo dosta eksperimentirali na različitim tržištima, ove godine želimo se fokusirati na tržišta srednje Europe, kao što su Češka, Slovačka i Poljska. Te zemlje su nam relativno blizu, imaju manju razinu adopcije i konkurencije, a ekonomski gledano već spadaju u razvijenija tržišta', kaže direktor.

'Tehnologiju treba regulirati, no moramo paziti i da ne ugušimo inovaciju'

Jedno je sigurno: budućnost je automatizirana, međutim ljudi se i dalje boje da će ih zamijeniti roboti i AI. Jovišić na to kaže da roboti danas ljude u rutinskim poslovima - nadopunjuju, a ne zamjenjuju.

'AI, automatizacija i robotizacija omogućavaju nam da budemo bolji i efikasniji u obavljanju svog posla, isto kao što kombajn omogućava da budemo bolji i efikasniji u poljoprivredi. AI sve više ulazi u poslovnu primjenu i mi ga već aktivno koristimo u našim rješenjima. Omogućava nam da digitalni radnik obavlja poslove koji zahtijevaju veći nivo kognitivnih sposobnosti, primjerice čitanje i razumijevanje dokumenata te rukom pisanih obrazaca ili glasovnu komunikaciju s klijentima.

Htjeli mi to ili ne, tehnologija napreduje, a na nama je da prihvatimo tu promjenu i izvučemo najbolje za sebe. Kao i svaka tehnologija, poput primjerice noža, može biti korištena za dobro i loše. Zato kao društvo trebamo regulirati tehnologiju da izbjegnemo i sankcioniramo loše primjene, no moramo pri tome paziti da ne ugušimo inovaciju', ističe Jovišić.

Konferencija Automation Summit by Robotiq.ai u Splitu u travnju

Robotiq.ai u Splitu od 25. do 26. travnja organizira poslovno-tehnološku konferenciju Automation Summit by Robotiq.ai. Jovišić kaže da žele ostvariti tu ideju već nekoliko godina, a sada su se za nju konačno ostvarili uvjeti.

Konferencija će okupiti oko 250 lidera, IT stručnjaka i menadžera iz cijelog svijeta, a posvećena je automatizaciji poslovnih procesa korištenjem tehnologija kao što su AI, digitalni radnici i inteligentna obrada dokumenata.

'Naglasak konferencije je na konkretnim primjerima, ostvarenim benefitima, najboljim praksama i naučenim lekcijama. Imamo eminentne predavače iz tvrtki kao što su Revolut, Software AG, SAP, Microsoft, Gartner... Svi detalji o konferenciji dostupni su na web stranici automation-summit.com, na kojoj se može i prijaviti na nju', zaključuje Jovišić.