SVE ZA SHOW?

Iz Rimčeve tvrtke priznali: 'Pogriješili smo, auto nije mogao ići sam. Htjeli smo wow efekt'

03.07.2024 u 13:03

Bionic
Reading

Mate Rimac predstavio je prošli tjedan u novom Rimac Kampusu u Kerestincu prototip robotaksija zvanog Verne; dugoiščekivani je to projekt u Zagrebu, za koji mu je Europska komisija odobrila gotovo 180 milijuna eura. Trojica osnivača – Rimac, Marko Pejković i Adriano Mudri - predstavili su viziju i dizajn autonomnog vozila tvrtke Verne (bivši Project 3 Mobility), koji bi prvo trebao početi voziti u Zagrebu 2026. godine, a proizvodit će se u Lučkom. No na prezentaciji nije sve prošlo glatko

Naime, Rimac i Mudri dvaput su pokušali 'pozvati' robotaksi putem aplikacije, no 'oglušio' se na naredbe. Rimac je kasnije u izjavi za medije ustvrdio 'da su to isprobavali 100 puta i da je sve bilo u redu', te se robotaksi nije pokrenuo zato što je 'kočnica zablokirala'. Kako je izgledala konferencija na kojoj je predstavljen projekt robotaksija pročitajte ovdje.

Dok su neki na cijelu situaciju gledali s razumijevanjem, nanizalo se i kritika javnosti i upitnika. No to što robotaksi dvaput nije došao nije sve - na fotografijama je kasnije uočen i mladić koji je u rukama držao nešto što je ličilo na industrijski kontroler. Stoga se nametnulo pitanje je li čovjek iza kulisa kontrolerom trebao upravljati Rimčevim robotaksijem.

Iz Vernea nisu komentirali sporni kontroler; tek je nekoliko dana kasnije Mate Rimac na Facebooku objavio video kako su razvijali prototip Vernea, no ni tada se nije osvrnuo na kontroler.

Međutim, glavni izvršni direktor i suosnivač Vernea Marko Pejković te suosnivač i glavni direktor dizajna Adriano Mudri, u razgovoru s novinarom 24sata Denisom Mahmutovićem ipak su priznali da je čovjek iza kulisa kontrolirao vozilo, odnosno trebao njime upravljati.

Otkrili su i da robotaksi nema ni pogon ni funkcionalne senzore, odnosno da je bio pripremljen samo za show; da se dovede na pozornicu i da bi ga se moglo pokazati u dolasku i odlasku s pozornice. U prijevodu, nisu radili ni aplikacija ni vozilo, već je za upravljanje robotaksijem trebao biti zadužen - čovjek.

'Taj auto je razvijen da bi pokazao korisničko iskustvo, eksterni i interni dizajn, da bi kompanija mogla pokazati što je finalni dizajn. Nije razvijen pogon auta. Pogriješili smo. Trebali smo ga staviti na pozornicu, otkriti i pokazati. On je imao pogon samo za show, da se dovede na pozornicu i da bi ga se moglo pokazati u dolasku i odlasku s pozornice. Taj auto nema ni punu bateriju ni motor. Drugi auti služe za razvoj motora. Čovjek koji ga je sa strane kontrolirao, radio je to da bi mogao sigurno doći na pozornicu. Nijedan autonomni sustav nije razvijen da bi se automobil penjao na pozornicu', rekli su Pejković i Mudri.

Upitani je li auto trebao doći pozivom na mobilnoj aplikaciji ili ga je trebao dovesti čovjek daljinskim upravljanjem? 'Automobil nije imao autonomnu vožnju. Mate ga je pozvao aplikacijom i to se vidjelo u sustavu', odgovorili su.

Karlo Ressler
  • Mate Rimac
  • Oleg Butković
  • Oleg Butković
  • Mate Rimac i Tomislav Tomašević
  • Mate Rimac i Tomislav Tomašević
    +7
Mate Rimac i robotaksiji Izvor: Pixsell / Autor: Zeljko Lukunic/PIXSELL

'Automobil se ne bi sam dovezao'

Na pitanje novinara bi li se automobil sam dovezao ili je čovjek u pozadini stisnuo dugme na daljinskom upravljaču, Pejković odgovara: 'Automobil se ne bi sam dovezao. Nema autonomnu vožnju, ti senzori nisu u potpunosti funkcionalni, kao ni pogon, jer taj auto nije za to razvijen.

Htjelo se pokazati kako će izgledati korisničko iskustvo pozivom preko aplikacije. Htjelo se imati wow efekt koji smo dobili na pogrešan način. Radili smo šest mjeseci dan i noć i žao mi je što su dobre donekle ostale zasjenjene zbog toga. Preuzimam punu odgovornost za sve što smo zeznuli, ali tim je odradio odličan posao', ustvrdio je Pejković.

Uskoro, navode, kreću s radovima na budućem terminalu za održavanje, takozvanom Mothershipu, koji bi trebao biti izgrađen do kraja sljedeće godine u Buzinu kraj sjedišta Vernea, a tad bi trebala biti izgrađena i proizvodna hala u Lučkom. 'Ako do rujna tamo ne bude bager u pogonu, onda smo pogriješili. Počet ćemo graditi čim dobijemo finalnu lokacijsku dozvolu, planiramo za sljedeći mjesec da počne rad na zemljištu, svi ugovori su potpisani', navode suosnivači tvrtke.

Andrej Plenković
  • Tomislav Tomašević
  • Verne
  • Verne
  • Verne
  • Verne
    +3
Verne Izvor: Pixsell / Autor: Zeljko Lukunic/PIXSELL

'Verne će voziti gradom 2026. godine', rekli su Pejković i Mudri, a što se tiče ranijeg spominjanja 2024. godine, odgovorili su: 'To je bilo za prototipove na cesti. Taj rok smo dali 2021. kad smo krenuli u cijeli proces NPOO-a. 'Prošlo je 19 mjeseci između davanja rokova i odobrenja koja su stigla u svibnju prošle godine. Rokovi se nisu mogli mijenjati u tom periodu. Dok je trajalo odobravanje, rokovi se nisu smjeli pomicati, a mi nismo smjeli krenuti s projektom prije odobrenja. Krajnji rok koji uključuje 2026. godinu nije se pomaknuo. On ostaje', rekli su Pejković i Mudri.

Na početku će, tvrde, na cestama biti od 50 do 100 vozila, a tvrdi da bi u roku dvije, dvije i pol godine mogli doći do 700 vozila – to je njihov komercijalni plan i krajnji cilj, kažu direktori.

'Prihvatili ste okladu Lucijana Carića da će do kraja 2024. usluga robotaksija biti u Zagrebu. Hoćete li mu platiti 10.000 eura?' upitao je novinar 24sata Pejkovića. 'Nije se htio kladiti. Platit ću u dobrotvorne svrhe i napisati da je u njegovo ime', odgovorio je Pejković.

Što smo doznali na konferenciji?

'Cijena usluge će biti manja nego kod Ubera i Bolta', najavio je Rimac na konferenciji 26. lipnja. Robotaksi će se, naveli su čelnici tvrtke, naručivati putem aplikacije, gdje se može provjeriti lokacija autonomnog vozila u stvarnom vremenu, kao i koliko robotaksiju treba vremena da pokupi naručitelja.

Putem aplikacije korisnik će moći personalizirati postavke vozila poput osvjetljenja, temperature i mirisa prije same vožnje. U Verneovu vozilu neće postojati upravljač ili papučice za vožnju jer je vozilo namijenjeno isključivo autonomnoj vožnji, naveli su osnivači Vernea.

Vozilo je veličine Golfa, no ima puno unutrašnjeg prostora. Riječ je o dvosjedu. Baterija će biti dovoljna za 14 sati vožnje, nakon čega će ići na punjenje.  

'Potpisali smo ugovore s 11 gradova u EU, Velikoj Britaniji i Bliskom istoku, a u tijeku su pregovori s više od 30 gradova diljem svijeta koji planiraju surađivati s Verneom', naveo je Pejković. S uslugom će, dakle, krenuti 2026. godine u Zagrebu, nakon čega slijede slijedi Velika Britanija i Njemačka, a potom Bliski istok. Iako nam nisu odgovorili na pitanje o kojim se točno gradovima radi, među potvrđenima je Manchester.