POGLED PREMA ZVIJEZDAMA

James Webb slavi drugu obljetnicu rada slikom masivnog kozmičkog pingvina

15.07.2024 u 11:23

Na epskoj se slici, pored galaksija Pingvina i Jajeta u pozadini vidi hrpa drugih

NASA i njeni partneri, europska i kanadska svemirska agencija, slave drugu godinu otkako je teleskop James Webb počeo slati fotografije svemira objavivši sliku galaksija Pingvina (NGC 2936) i Jajeta. Ovo su galaksije u interakciji zajednički poznate kao Arp 142 te nalaze se na 326 milijuna svjetlosnih godina od Zemlje.

Galaksije su prvi put stupile u interakciju prije 25 i 75 milijuna godina, uzrokujući stvaranje novih zvijezda. Na temelju prethodnih istraživanja, u Pingvinu se svake godine formira 100 do 200 zvijezda. Galaksija je prepoznatljiva po obliku ptičje glave.

Usporedbe radi, naša rodna galaksija, Mliječni put, godišnjue proizvodi između šest i sedam novih zvijezda. Na slici koju je snimio James Webb interakcija između dviju galaksija vidi se u obliku je slabo svijetlećeg naopako okrenutog U. Imajte na umu da, iako se Pingvin čini većim od galaksije Jaje s lijeve strane, one imaju približno istu masu. Da je bilo koja od ove dvije galaksije galaksija manja, već bi se spojile.

Osim galaksija koje su istaknute na slici, u pozadini ćete vidjeti i udaljenije galaksije. Svemirske agencije su rekle da je to 'testament osjetljivosti i razlučivosti Webbovih infracrvenih kamera'. NASA i njezini partneri lansirali su teleskop James Webb krajem 2021. nakon više od desetljeća odgađanja uzrokovanih rastućim troškovima i poteškoćama u izgradnji, podsjeća Engadget.

Agencije su objavile prvu sliku koju je ikad snimila, najdublju sliku dalekog svemira, u srpnju 2022. Prošle godine također su obilježili njegovu prvu godišnjicu slikom obližnji kozmičkih jaslica.