'Sada je drugačije!' slogan je ovogodišnjih izbora za Europski parlament zakazanih za 25. svibnja. Što se Hrvatske tiče, 275 kandidata na 25 lista (sedam koalicijskih i 18 samostalnih stranačkih) bori se za 11 'naših' mjesta u Europskom parlamentu. Prošetali smo se Facebookom i pogledali što nam neki od kandidata nude na toj društvenoj mreži
Društvena mreža Facebook, točnije prisutnost i aktivnost kandidata za izbore raznih vrsta, već nekoliko godina u određenim dijelovima svijeta pokazali su se ključnim u izgradnji mišljenja glasača. Odlučili smo pogledati što nam neki od domaćih kandidata nude na najvećoj društvenoj mreži na svijetu te čime to pokušavaju privući glasače baš na svoju stranu.
Kako je za tportal.hr izjavio glavni tajnik Europskog parlamenta Klaus Welle, 'građani uviđaju da se u Bruxellesu donose krucijalne odluke' te se prema nekim procjenama očekuje da bi ovoga puta i izlaznost mogla biti veća nego inače, hrvatskim glasačima ne preostaje ništa drugo nego odazivom pokazati koliko im je stalo do tih odluka. S druge strane glasačima u Hrvatskoj već je neko vrijeme 'dosta politike' i izbora te će biti izuzetno zanimljivo vidjeti rezultate izlaznosti birača 25. svibnja.
Kako bilo, pogledajmo što nam neki od kandidata nude na Facebooku.
Tonino Picula
Na koalicijskoj listi broj 20 (SDP, IDS, HNS i HSU) našao se i trenutačni europarlamentarac Tonino Picula. Pogled na njegov profil na Facebooku otkriva da je glavna karta na koju igra njegovo trenutačno mjesto u Europskom parlamentu. Njegova stranica kojom lovi svoje mjesto u EU parlamentu prilično je sterilna te iako u objavama sam Picula ili osobe koje održavaju njegovu stranicu koriste objave u prvom licu, sve kako bi se osobno približile glasačima, na tome sve staje. Picula, naime, ne sudjeluje u raspravama pod komentarima, a kada to povremeno čini, sudjeluje samo u onima koji su hvalospjevi na njegov lik i djelo
Ocjena prisutnosti na Facebooku: 3/10
Ruža Tomašić
Čvrsta ruka Ruže Tomašić našla se na koalicijskoj listi broj 6, sastavljenoj od stranačkih predstavnika HDZ-a, HSS-a, BUZ-a, ZDS-a, HDS-a te njezine matične stranke HSP AS. Nakon što su nedavno otkrili Instagram, HSP i Ruža Tomašić hrabro grabe i na Facebooku.
Pogled na njezinu fan stranicu na Facebooku zainteresiranim glasačima donosi znatnu količinu servisnih informacija, poput onih o njezinoj turneji po gradovima i mjestima Hrvatske, poveznice na službene stranice, poveznice iz medija koji su pokrivali prisutnost kandidatkinje u domaćem webu te slične. Pozitivno u cijeloj priči je to što se administratori stranice, koji se upravo tako i identificiraju prilikom interakcije s posjetiteljima, uključuju u rasprave korisnika pod objavama, no nećemo pohvaliti činjenicu da na stranici nije moguće objaviti zasebno pitanje ili ostaviti svoju objavu, nego je to moguće učiniti tek pod 'službenim' objavama
Dobro, ali može i bolje.
Ocjena prisutnosti na Facebooku: 4/10
Davor Ivo Stier
Kandidat HDZ-a Davor Ivo Stier našao se na listi broj 6, uz bok Ruže Tomašić. Njegov slogan na Facebooku glasi 'Vjerujem u Hrvatsku', no izgleda da ne vjeruje u potencijalne kandidate s ove društvene mreže, jer interakcije s korisnicima jednostavno nema
Imamo red objava kojima se udara po vladajućima, red promotivnih fotogalerija njegovih putovanja po Hrvatskoj te pokoja sasvim osobna fotografija, čisto valjda kako bi nas Stier podsjetio da je osoba od krvi i mesa. Ukupno gledajući - loše.
Ocjena prisutnosti na Facebooku: 3/10
Andrej Plenković
Predvodnik kandidacijske liste 6 HDZ-ovac je Andrej Plenković, no umjesto da jednako tako bude predvodnik i na društvenoj mreži, Plenković se utapa u društvenomrežno sivilo koje izgleda obožavaju domaći političari.
Već smo dosadni sami sebi, no Facebook stranica Andreja Plenkovića, kojom želi ugrabiti još jedan mandat u Europskom parlamentu, izgleda jako poznato - red servisnih informacija koje prate fotografije s lokacija koje je Plenković posjetio, red linkova iz hrvatskih medija uz tek pokoje javljanje samog Plenkovića u komentarima pod objavama. Ne možemo se oteti dojmu da administratori stranice čine sve kako bi ona ostala prilično 'čista', jer nema nijednog jedinog negativnog komentara, kritike i sličnog
Ocjena prisutnosti na Facebooku: 3/10
Neven Mimica
Društvene mreže zaobišle su kandidata SDP-a i nositelja koalicijske liste broj 20, Nevena Mimicu. Štoviše, Mimice jednostavno nema na Facebooku, a i svoje profile na drugim društvenim mrežama zamrznuo je jer ima posla zbog kandidature za EU parlament?!?
Na neplaćenom dopustu zbog #EP2014 izbora, povratak 26/05. Do tada možete pratiti @LaszloAndorEU i @EU_Consumer
— Neven Mimica (@MimicaEU) April 16, 2014
Ocjena prisutnosti na Facebooku: 0/10
Dubravka Šuica
Kandidatkinja HDZ-a Dubravka Šuica u sjeni je Andreja Plenkovića, nositelja liste broj 20, no svojom prisutnošću na Facebooku hrabro ga prati. Toliko hrabro da imamo dojam da isti administratori održavaju obje stranice, jer su jednako 'sterilne'. Nema jedne stvari po kojoj bismo istaknuli njezinu prisutnost na ovoj društvenoj mreži, osim, recimo, činjenice da u moru promotivnih sadržaja objavljuje i sadržaje u kojima se spominje objavljene na, najblaže rečeno, bizarnom portalu dnevno.hr.
Ocjena prisutnosti na Facebooku: 2/10
Mirela Holy
Nositeljica liste 15 za ulazak u Europski parlament Mirela Holy želi da 'posadimo ORaH u EU-u', što je i službeni slogan stranke na ovim izborima, no izgleda da joj Facebook nije sredstvo za postizanje tog okolišu prihvatljivog poteza. Prisutnost ORaH-a na Facebooku je zajednička, jer preko jedne fan stranice objedinjuju sve kandidate sa svoje autonomne liste.
Što se sadržaja koje objavljuju tiče, ne razlikuju se ni po čemu od ostalih kandidata za Europski parlament čije smo fan stranice na Facebooku pogledali te ne zaslužuju da dalje na njih trošimo riječi.
Ocjena prisutnosti na Facebooku: 1/10
Zaključak - sterilno i nemaštovito
Pogledavši društvenomrežne aktivnosti nekih od kandidata za Europski parlament, uvidjeli smo ono što smo mogli pretpostaviti i prije samog slaganja ovog malog pregleda - sterilno, nemaštovito i prilično dosadno. Nijednom od kandidata čije smo stranice pogledali izgleda da kvalitetna prisutnost na Faceboku nije bitna i iako su potrošili pokoju kunu na promociju svojih službenih stranica (sigurno ste na timelineu primijetili oglase upravo za spomenute kandidate i njihove stranice), korisnicima ne nude ništa zanimljivog.
Dok se u svijetu upravo ova platforma koristi za preuzimanje vlasti, otvoreni dijalog s glasačima i građanima te slične aktivnosti, kandidatima u Hrvatskoj to nije previše bitno. Još uvijek se oslanjaju na 'klasične' medije iako su internet i društvene mreže poodavno postali 'klasika', no to njima izgleda nitko nije dojavio.
Naravno, isprika svim kandidatima koje smo propustili u ovom malom pregledu, a koji potencijalno 'rasturaju' na Facebooku i ostalim društvenim mrežama, no njima će zadovoljština ionako doći ako uspiju u svojoj namjeri ulaska u Europski parlament.
Kako bilo, preko ovog linka možete saznati baš sve hrvatske kandidate za EU parlament, a preko ovoga sve drugo što bi vas moglo zanimati o europskim izborima.