Zagrebačka tvrtka Bravarija Ivanić nedavno je predstavila SoltiQ, prvu autonomnu mobilnu solarnu punionicu električnih vozila u EU. Prototip je predstavljen kao rješenje za aktualne probleme manjka infrastrukture za punjenje tog tipa vozila. Kompletna konstrukcija SoltiQa je prenosiva i može se odvesti na bilo koje mjesto - od planina do plaža - a sklapa se pritiskom gumba. Koštat će kao električno vozilo srednje veličine
Svaki uspješan startup ne temelji se samo na dobrim idejama, nego još više na rješavanju konkretnih životnih problema, kaže nam na početku razgovora vlasnik tvrtke Bavarija Ivanić, Tomislav Ivanić, dodajući da razvoj električnih automobila, bicikala i motora ide strelovitom brzinom - od tehnologije do broja korisnika - ali ostaje problem infrastrukture koja ne prati taj tempo.
'Upravo taj problem pokušavamo adresirati ovom autonomnom pokretnom solarnom punionicom. Ključan trigger bila je vijest da je prošle godine prvi put u Europi najprodavaniji auto bio upravo električni. Samu ideju razvio sam s razvojnim inženjerom Ninom Babojelićem i još nekoliko kolega iz Bravarije Ivanić. Od ideje do prototipa trebalo nam je otprilike pet mjeseci', kaže nam Ivanić.
Na SoltiQu se mogu puniti sva električna vozila - električni automobili, romobili, bicikli ili skuteri. 'A može i mobitel', kaže Ivanić uz smijeh.
Punionica se može sklopiti i rasklopiti, a mogu se i svakodnevno, ako je to potrebno, prati paneli kako bi se dobila bolja efikasnost punjenja. 'Osim toga, inovacija je modularna, što znači da je moguće spojiti više komada u cjelinu te tako dobiti veći kapacitet baterije i veću brzinu punjenja iz solara, odnosno besplatne solarne energije', ističe Ivanić.
Tomislav Ivanić, SoltiQ:
'Više uređaja SoltiQ poveže se u cjelinu kako bi se maksimizirala iskoristivost solarne energije, jer u tom trenutku linearno se povećava kapacitet punjenja preko solarnih panela te se time skraćuje period punjenja baterijskog sustava, a i povećava trenutna snaga punjenja automobila.
U pitanju je, dakle, svakodnevna besplatna solarna energija, dostupna svugdje i svima; samo je treba iskoristiti. Baterija se puni direktno iz Sunčeve energije maksimalnom jačinom od 2,2 kW ili iz priključka domaćinstva maksimalnom jačinom od 2 kW, ali kada vi to odredite; najčešće noću, kada je tarifa struje povoljnija. Za 30 kWh potrebno je otprilike dan i pol da se napuni solarnom energijom, preciznije potrebno je maksimalno 20 sunčanih sati.'
SoltiQ je težak otprilike 1200 kilograma sa svim baterijama i solarima te je veličine klasičnog parkirnog mjesta. Ivanić nam kaže da su ga testirali i simulirali razne vremenske uvjete. Sama konstrukcija rađena je, navodi, tako da može izdržati udare vjetra od 150 kilometara na sat i 50 kilograma snijega po kvadratnom metru. 'Tlo za podlogu mora biti betonsko, a šljunak ili zemlja s dobrom odvodnjom da punionica ne bi upala u tlo', dodaje Ivanić.
Sadašnja snaga joj je sedam kilovata za trenutno punjenje električnih vozila te 30 kilovata energije spremljene u baterijama, u koje se stalno pohranjuje.
'Slikovito, SoltiQ može u tri do četiri sata napuniti 50 posto baterije prosječnog električnog vozila ili 25 električnih bicikala ili pak 10 električnih skutera. Već razvijamo i snažniju varijantu, ali ne bih htio izlijetati pred rudo. Bitno je da više ne ovisimo samo o mreži i fiksnim pozicijama punjača. Ciljali smo da punionica bude izuzetno jednostavna za korištenje. Naručite, a mi je donesemo kamo god želite. Skinete aplikaciju i sve je u biti plug & play. Spremni ste za korištenje', pojašnjava naš sugovornik te dodaje:
'S obzirom na to da vam trebaju samo osunčan kutak veličine parkirnog mjesta i tvrdo tlo, SoltiQ može funkcionirati jednako dobro i na vrhovima Velebita, kao i na otocima poput Hvara ili Lošinja. Što je sunčanija pozicija, to bolje. Zainteresirana publika nam varira od ljubitelja tehnologije i zelenih inovacija, preko općina, gradova i županija, pa sve do autokampova, vila, hotela i velikih kompanija', navodi naš sugovornik.
Upiti iz zemalja diljem Mediterana i Skandinavije, uskoro i masovna proizvodnja
Upiti dolaze većinom iz zemalja Mediterana, što Ivanić smatra logičnim zbog turističkih prilika, a otkriva nam i da zainteresiranih ima iz Norveške i Danske, zemalja koje vode zelenu tranziciju i također imaju infrastrukturnih izazova.
'Ako je suditi prema prvom interesu stranih kupaca iz zemalja diljem Mediterana, ali i Skandinavije, masovnija proizvodnja kreće odmah te nam prva tri SoltiQa koja smo zasad sklopili neće biti dovoljna', kaže Ivanić uz smijeh. 'Šalu na stranu, očekujem da u ozbiljnu proizvodnju krenemo već prije ljeta ove godine', otkriva nam.
Dosad su na razvoj opreme i u ljude uložili oko milijun eura svojih sredstava. Baza za proizvodnju je obiteljska tvrtka Bravarija Ivanić, koju on vodi, a danas proizvodi raznolike stvari u pogonu veličine 10.000 četvornih metara te zapošljava 50-ak ljudi.
'Naša ideja je da SoltiQ bude game changer u rješavanju problema infrastrukture za punjenje električnih vozila. To je jasna prepreka koja stoji na putu još bržoj zelenoj tranziciji i mi je želimo srušiti. Možda to na prvu zvuči krajnje ambiciozno, ali nebrojeno smo puta kao država dokazali da domaće znanje može doći do svjetske pozornice i zato visoko ciljamo.
Važno je ovu inovaciju predstaviti i pozicionirati u domaćoj i međunarodnoj poslovnoj i financijskoj zajednici, a onda strateški i sustavno, korak po korak, širiti proizvodnju i otvarati strana tržišta', zaključuje Ivanić.