Tehnologija i razvoj

Od prvašića do tinejdžera – koja je dob primjerena za koji gadget?

07.09.2018 u 11:18

Bionic
Reading

Teško je procijeniti kada i koji gadget dati djetetu u razvoju. Potencijal digitalnih tehnologija kao alata koji klincima može pomoći u školskim naporima neupitan je, kao i mogućnost zlouporabe - da ih koriste isključivo za zabavu i dopisivanje s prijateljima

Na nama roditeljima je da ih pripremimo i naučimo ih odgovornom korištenju uređaja, kao i procjena kada su dovoljno zreli da im ustupite tu odgovornost. Svijet odraslih svijet je digitalnih platformi i djeca će u svom razvoju pokušati oponašati, a kasnije i reproducirati uzorke ponašanja koje vide u svojoj okolini i zato je bitno postepeno ih upoznavati s tehnologijom koja ih okružuje i koju vi koristite.

Ne postoji konsenzus oko godina kada bi se to trebalo dogoditi, ali stručnjaci savjetuju da sami sebi odgovorite na nekoliko pitanja prije nego krenete upoznavati dijete s novom digitalnom tehnologijom: jesu li odgovorni s vlastitim stvarima, slušaju li inače pravila koja im postavite o nečemu, hoće li im laka dostupnost prijatelja pomoći u društvenom razvoju i koliko je bitno da su vam djeca direktno dostupna u hitnom slučaju.

Kao roditelji moramo sami procijeniti možemo li pozitivno odgovoriti na ta pitanja, a napravili smo mali šalabahter za to kada i koje tehnologije ustupiti djetetu kako bismo vam pomogli u procjeni.

Tablet (od pet godina nadalje)

Tablet je najbolja prva interaktivna tehnologija s kojom možete upoznati dijete. Načelno bi tehnologiju trebalo držati dalje od djeteta prvih nekoliko godina njegova života jer se mozak ubrzano razvija, a taktilna interakcija sa svijetom oko sebe i fizička aktivnost najvažniji su za zdrav razvoj. Svijet u dvije dimenzije na ekranu ne može konkurirati onom stvarnom u tom razvoju.

Ipak, s digitalnim se moraju eventualno susresti, a najbolji uređaj za to je (vaš) tablet. Ima sve funkcionalnosti računala, stane djeci u krilo pa ne moraju sjediti iskrivljena, vježbaju koordinaciju oko-ruka i efikasno korištenje ekrana na dodir (s kojim će imati najviše interakcije u svom životu), a vi imate potpuni nadzor toga kada, koliko, kako i za što ga koristiti jer se upotrebljava isključivo u vašoj prisutnosti.

Iako to u hrvatskom školstvu neće biti slučaj još dugo vremena, škole diljem razvijenog svijeta već godinama implementiraju tablete u nastavu i koriste ih kao edukacijska sredstva. To će biti glavna tehnologija budućnosti i na ovaj način pripremate dijete za nju.

Pametni sat (od 6 do 8 godina)

Pametni satovi nešto su između klasičnog digitalnog ručnog sata i telefona s još nekoliko funkcionalnosti namijenjenih posebnim skupinama za koje su napravljeni. MyKi je pametni sat posebno napravljen za najmlađe školarce. Dolazi u raznim šarenim bojama kako bi bio privlačan klincima i funkcionira kao telefon na koji možete nazvati i s kojeg dijete može zvati vas te određene hitne/sigurne brojeve.

Sadrži GPS koji na vaš telefon šalje lokaciju djeteta, a u koji možete postaviti sigurne zone (škola, dvorište…). Ako dijete izađe iz njih, MyKi instantno šalje upozorenje, kao i ako dijete skine sat s ruke. Osim GPS lokatora, sat prati aktivnost djeteta koje ga nosi, pa svaki dan možete znati koliko je fizičke aktivnosti imalo, koraka prohodalo…

MyKi nije pametni telefon, ali je odličan uređaj za prilagodbu kod mlađih učenika, odnosno vježbanje odgovornosti, koji istovremeno vama daje sigurnost da je s djetetom sve u redu dok ono uči osnove funkcionalnosti komunikacijskih alata i odgovornosti.

Pametni telefon (od devet godina nadalje)

Većina društvenih mreža ima dobno ograničenje od 13 godina. Iako mnogi klinci godinu-dvije prije 13. rođendana potajice otvaraju profile, većina do tada najviše koristi platforme poput YouTubea.

Deset godina najčešće je doba u kojem roditelji u cijelom svijetu daju svojoj djeci prvi mobilni uređaj, no mnogi naprave grešku misleći da su njihovi stari, 'klasični' mobiteli dovoljni.

U očima djece ta je tehnologija toliko zastarjela da je za njihov razvijajući društveni život bolje da uopće nemaju uređaj. To nije nešto s čime se želimo složiti i naravno da je bitno učiti djecu kako posjedovanje stvari nikako nije mjerilo čovjeka, ali od nekih realnosti ne možemo pobjeći.

Mogućnosti pametnih telefona toliko su promijenile ljudsku svakodnevicu, načine na koje komuniciramo i upijamo nove informacije da je danas posjedovanje nekog oblika pametnog telefona dio društvenih normi u kojima dijete mora naučiti dobro plivati da bi jednog dana bilo uspješno (pa i u rušenju tih istih normi ako mu dođe).

To ne znači da mu morate kupiti najbolji ili najnoviji pametni telefon. Velik broj uređaja srednjeg ranga trenutno se nalazi na akcijama s posebnim tarifama za mlade i školarce. Ne nude nevjerojatne mogućnosti noćnih fotografija ili izradu slow motion filmića u 4k rezoluciji, ali imaju sve funkcionalnosti pametnih telefona visokog ranga.

Računalo (od 12 godina nadalje)

Iako danas u svim kućanstvima postoji neka vrsta računala, ono je često 'obiteljsko', odnosno vaše radno računalo, i klinci mu nemaju redovit pristup. S računalima će se ionako rijetko susretati jer se danas koriste prvenstveno u poslovnom, odnosno radnom kontekstu, s kojima oni nisu imali veze.

S 12 godina već imaju ustaljene radne navike vezane uz školu, znaju koristiti internet i mobilne uređaje, dovoljno su razvijeni fizički da mogu sjediti za tipkovnicom i kognitivno da mogu efikasno koristiti računalo. Izvan gejminga i specijaliziranih zanimanja stolna računala već su danas tehnologija na odmaku, ali su i dalje tehnološki temelj digitalnog doba i profesionalno će ih koristiti veći dio života u Hrvatskoj.

I sama nabavka osobnog računala za dijete može biti iskustvo iz kojeg se uči. Računala možete sastaviti sami iz individualnih komponenti, uštedjeti tako novac i s djetetom izgraditi njegovo prvo računalo. Na taj će način najbolje razumjeti sve ostale tehnologije koje koristi, dobiti uvid u to kako inženjerski funkcionira digitalni svijet i imati puno više poštovanja prema uređaju za koji je postao odgovoran.

Sugestije po godinama samo su smjernice temeljene na profesionalnim zaključcima udruga pedijatara, organizacijama za digitalne tehnologije i društvo i tehnoloških profesionalaca te se ne moraju nužno slijediti. Upravo zato su na početku teksta postavljena određena pitanja na koja biste trebali odgovoriti prije nego ustupite uređaje djetetu.

Donosimo najdetaljniji vodič za školarce: sve o gadgetima, opremi, prehrani, slobodnom vremenu i ostalim aktivnostima saznajte OVDJE.

Prilog je napravljen u produkciji tnative tima tportala u suradnji s Hrvatskim Telekomom te u skladu s najvišim profesionalnim standardima.