Dodjela 'gateova' za zrakoplove u zračnim lukama diljem svijeta jedan je od ključnih, ali često zanemarenih elemenata koji može značajno utjecati na putničko iskustvo i operativnu učinkovitost. To uključuje brojne faktore - od smjera dolaska aviona do povezanosti putnika i prtljage - a sve mora biti usklađeno kako bi se smanjilo vrijeme čekanja na pisti i ubrzala putovanja. Iako se donedavno ovaj zadatak često obavljao ručno, nove tehnologije poput strojnog učenja i kvantnog računalstva mogle bi donijeti značajne promjene
'S 15 izlaza i deset aviona, postoji više od 570 milijardi mogućih kombinacija', kaže za BBC dr. Joseph Doetsch, voditelj kvantnog računalstva u Lufthansa Industry Solutions. Njegov tim bavi se rješavanjem problema dodjele izlaza koristeći kvantno računalstvo, što je revolucionarni pristup koji bi mogao značajno smanjiti vrijeme taksiranja aviona i smanjiti zagušenja na pistama.
Odabirom najboljeg izlaza za svaki let može se skratiti vrijeme vožnje zrakoplovom i tako smanjiti gužve, što znači da putnici provode manje vremena čekajući na pisti. To također smanjuje količinu potrebnog goriva, a time i štetne emisije.
Složen proces dodjele izlaza
Dodjela izlaza obično započinje prilikom objave rasporeda letova, ponekad i godinu unaprijed. Ovaj se proces revidira mjesec dana prije leta, tjedan dana prije, a konačne promjene rade se na dan leta. Brojni faktori ulaze u ovu kompleksnu jednadžbu i štošta treba uskladiti kada se odlučuje gdje je najbolje parkirati avion.
'Primjerice, određenim aviokompanijama može se omogućiti pristup izlazima u blizini njihovih salona te drugih sadržaja i objekata', objašnjava George Richardson, suosnivač tvrtke za upravljanje zračnim lukama AeroCloud. 'Osim toga, letovi s velikim brojem putnika u tranzitu često se pozicioniraju na način koji optimizira vrijeme presjedanja.'
Niskobudžetne aviokompanije često preferiraju udaljenije, jeftinije izlaze kako bi smanjile operativne troškove, a prilikom dodjele izlaza uzimaju se u obzir i faktori poput smjera iz kojeg dolazi avion, vrste aviona, očekivane piste za slijetanje, dostupnosti izlaza, povezanosti putnika i prtljage te planirane rulne staze i piste drugih zrakoplova.
Neočekivane promjene, poput kašnjenja letova, mogu otežati ovaj proces, prisiljavajući aerodrome i aviokompanije da u posljednji trenutak preraspodijele izlaze, što može rezultirati duljim čekanjima putnika i mogućim otkazivanjem letova.
AI preuzima kontrolu nad izlazima
S obzirom na razinu složenosti takvih zadataka, pomislili biste da bi ih mogao obaviti pametni računalni softver. Međutim dodjela izlaza često se provodi ručno. Prema istraživanju AeroClouda, 40 posto rukovoditelja zračnih luka navelo je da se dokumenti u Excelu i Wordu najčešće koriste za pohranjivanje i upravljanje informacijama vezanim uz operacije njihove zračne luke, uključujući upravljanje izlazima (gateovima).
Međutim situacija se počinje mijenjati i krenula su ozbiljnija ulaganja u naprednije sustave. Prošle godine American Airlines uveo je sustav Smart Gating u međunarodnoj zračnoj luci Dallas Fort Worth. Taj sustav koristi strojno učenje kako bi dodijelio avione najbližim dostupnim izlazima s najkraćim vremenom taksiranja (od piste do gatea), što je drastično skratilo proces.
Strojno učenje je grana umjetne inteligencije u kojoj se velike količine podataka koriste za treniranje sustava te se on može podešavati da bi se poboljšali rezultati.
'Tradicionalno, naš tim ručno je dodjeljivao izlaze koristeći zastarjeli računalni sustav, što je na aerodromu Dallas Fort Worth, našem najvećem čvorištu, trajalo oko četiri sata', kaže glasnogovornik American Airlinesa. Novi sustav smanjuje to vrijeme na samo deset minuta, čime se vrijeme taksiranja aviona smanjilo za 20 posto, a godišnje se uštedi oko 5,3 milijuna litara goriva.
Kvantno računalstvo: Budućnost zračnih luka
Lufthansa Industry Solutions, podružnica njemačke aviokompanije Lufthansa, upotrebljava kvantno računalstvo da bi optimizirala dodjelu izlaza i druge resurse u zračnim lukama. Kvantno računalstvo koristi moć kvantnih bitova (qubita) kako bi riješilo određene probleme mnogo brže od tradicionalnih računala.
Iako je još u ranoj fazi razvoja, dr. Doetsch je uvjeren da će kvantni algoritmi omogućiti optimalnu dodjelu izlaza i drugih resursa, čak i u velikim zračnim lukama. 'Ti algoritmi moći će se prilagoditi promjenama u stvarnom vremenu i ponuditi ažurirana optimalna rješenja', objašnjava.
Prvi testovi pokazuju obećavajuće rezultate. U simulacijama bi optimizirana rješenja mogla smanjiti prosječno vrijeme tranzita za putnike za gotovo 50 posto u usporedbi s trenutnim podacima širom svijeta.