Domaće stručnjake za društvene mreže pitali smo tko je bio dobitnik, a tko gubitnik među društvenim mrežama tijekom godine na izmaku te što možemo očekivati u 2019.
Ovu godinu na webu i društvenim mrežama, smatra stručnjakinja za digitalni marketing Kornelija Vukasović, obilježilo je uvođenje Opće uredbe o zaštiti podataka (poznatije po kratici GDPR).
Nakon velikog skandala s tvrtkom Cambridge Analytica Facebook je bio ozbiljno uzdrman, ali to nije bilo dovoljno da ga se svrgne s trona najkorištenije društvene mreže. 'Osim nekih poznatijih pojedinaca koji su i javno najavili svoj odlazak s te društvene mreže, većina globalnih i lokalnih brendova i tvrtki i dalje ulaže velik dio marketinških budžeta u ovu društvenu mrežu', uvjerena je Vukasović.
Po njenom je mišljenju najveći dobitnik ove godine bio Instagram jer je s milijardu aktivnih korisnika mjesečno izbio na drugo mjesto najkorištenijih društvenih mreža, odmah iza Facebooka. 'Uvođenjem Storyja, Highlightsa (Naglasaka) te poslovnih profila definitivno su zadovoljili potrebe kako korisnika tako i brendova i tvrtki', ocijenila je Vukasović.
'Globalno gledajući, najveći gubitnik je društvena mreža Google Plus, koju je ove godine Google odlučio kompletno ugasiti. Iako nije nikada stekla veliku popularnost, bila je dosta atraktivna za specifične teme poput digitalnog marketinga.
Također ne smijemo zaboraviti skandal oko tvrtke Cambridge Analytica i Facebooka. Taj skandal, kao i pitanje privatnosti podataka na društvenim mrežama, obilježili su ovu godinu', slaže se stručnjak za komunikaciju na društvenim mrežama Željko Riha.
Facebook, dodao je Riha, i ove godine bilježi pad korisnika između 12 i 34 godine, dok s druge strane rastu Snapchat, Instagram i Twitter. 'U SAD-u je čak zabilježen ukupan pad od četiri posto korištenja svih društvenih mreža prvi put nakon devet godina', istaknuo je Riha, dodajući kako je ovu godinu sigurno obilježio trend porasta korisnika Instagrama, ali i influencera.
Influencer marketing sve je utjecajniji
S ocjenom o usponu Instagrama slaže se Ilija Brajković, partner u agenciji za digitalni i internetski marketing Kontra.
'Nastavio se strelovit rast broja korisnika i vremena provedenog u aplikaciji. S obzirom na to da Instagram raste, nešto mora izgubiti, a to je Facebook. On je vlasnik Instagrama pa mu je svejedno koju ćemo njegovu mrežu koristiti, ali se ipak svim silama trudi udovoljiti korisnicima i maksimalno ih zadržati u glavnoj aplikaciji.
Snapchat i Twitter, nažalost, više-manje stoje na mjestu. Ove godine sam primijetio i sve veću upotrebu LinkedIna u B2B segmentu. Korisnici ga sve više koriste i shvaćaju prednost takvog načina umrežavanja, a organski doseg objava značajno je veći nego na Facebooku', naveo je Brajković te je također ukazao na rast influencer marketinga.
S procjenom o rastu utjecaja te vrste marketinga slaže se Vukasović. 'Vjerojatno ne postoji brend ili tvrtka koja u svom marketinškom planu nije imala uključenu suradnju s barem jednim influencerom. Taj trend naveo je i brojne milenijalace da se pokušaju profilirati u influencere i tako zaraditi novac na brzaka. No nisu shvatili kako je to vrlo zahtjevan posao s velikom konkurencijom i da je ključno biti autentičan te držati se svojih principa.
Vjerujem kako Instagram svoj rast može zahvaliti upravo ovom trendu. Druga platforma koja je profitirala od ovog trenda definitivno je YouTube', uvjerena je Vukasović.
Rast Instagrama istaknuo je i Daniel Ackermann, suosnivač i glavni izvršni direktor agencije Degordian. 'Stabilan rast mogu zahvaliti novim interaktivnim značajkama koje su uveli. Zbog toga je njihova važnost nastavila rasti', pojasnio je.
I Ackermann je naglasio probleme s kojima se Facebook hrvao veći dio godine. 'I dalje je najsnažnija mreža, ali silne afere dovele su do pada povjerenja. Po nekim analizama, prvi put su zabilježili pad korištenja', ocijenio je šef Degordiana. No nije Facebook jedini u problemima. 'Od javne ponude dionica Snapchat je nastavio slabiti. Nekada mreža budućnosti, danas gubi važnost te je također zabilježila prve padove u korištenju', upozorio je Ackermann.
Također je izdvojio videoobjave i prijenos videa uživo, koji su dosegli novi vrhunac ove godine. 'Korisnici sve više žele biti dio trenutka bez vremenske odgode, a društvene mreže im to i omogućuju. Osim toga, memeovi su i dalje u porastu. Mislim da će se taj trend i dalje stabilno održavati, kako kod nas tako i u svijetu', prognozirao je.
Objave i tekst su out, fotografije i video in
Što možemo očekivati od iduće godine? Vukasović smatra kako će fokus i dalje biti na osobnijem pristupu korisnicima. 'Iako se o toj temi govori već godinama, puno brendova i tvrtki još uvijek plasira generički sadržaj te ih prilikom upita na društvenim mrežama upućuje na druge kanale komunikacije poput e-maila. U brzom tempu života takav pristup korisnicima ne odgovara. Žele dobiti odgovor u što kraćem roku i biti u mogućnosti postaviti dodatna pitanja', obrazložila je.
Kako bi pokušali riješiti taj problem, mnogi su posegnuli za chatbotovima. Vukasović ne očekuje kako će uskoro roboti zamijeniti ljude. 'Iako ima jako dobrih primjera toga kako chatbotovi mogu preuzeti dio komunikacije s korisnicima, vjerujem da je ljudski kontakt onaj koji stvara povjerenje u brend ili tvrtku. Stoga mislim da će se nastaviti trend pričanja priča (storytelling) jer korisnici na brendove, tvrtke i medije gledaju kao na ljude i takvu interakciju očekuju od njih', prognozirala je.
Najveći izazov u idućoj godini, prema njenim riječima, ostaje pronalazak načina komunikacije bliske generaciji milenijalaca te generaciji nakon njih, onoj koja komunicira kroz privatne poruke na različitim platformama te preferira kratkoročni sadržaj.
Riha očekuje nastavak trenda smanjenja broja korisnika Facebooka te trenda povećanja korisnika društvenih mreža fokusiranih na razmjenu multimedijalnog sadržaja (fotografija i video), na što će utjecati i raširenost mobilnih mreža pete generacije koje će omogućiti jako brz mobilni internet. 'Objave i tekst postaju out, fotografije i video su sve više i više in', sažeo je svoj stav Riha.
Brajković očekuje kako će Instagram pomalo smanjivati organski doseg objava, kao što se dogodilo i na Facebooku. 'Sve više sadržaja se kreira i jednostavno će prirodno padati organski doseg, što će, moguće je, smanjiti i doseg objava influencera. Kao i s Facebookom, morat ćemo plaćati sve više kako bismo dobili željeni doseg', smatra Brajković.
Za njega to nije problem jer je oglašavanje na Instagramu jako jeftino. 'Brendovi koji se ne oglašavaju zapravo propuštaju ogromnu priliku za jeftin doseg prema ciljanoj publici', poručio je.
Ackermann vjeruje da će biti nastavljena bitka Facebooka (i ostalih društvenih mreža, kao i tehnoloških tvrtki) s vlastima.
'Je li Facebook medij? Je li Facebook odgovoran za svaku objavu/oglas ili je to sam korisnik? Hoće li Facebook morati kontrolirali sav sadržaj? Tko ima pravo dijeliti korisničke podatke? Facebook? Korisnik? Korisnikovi prijatelji? Ovo su jako teška pitanja s mnogim različitim stajalištima. Očekujem da će biti u fokusu i u nadolazećem razdoblju', zaključio je Ackermann.