Elektronička osobna iskaznica vjerodajnica je visoke razine sigurnosti, uz koju građanin može koristiti sve usluga sustava e-Građani, ali i druge elektroničke usluge u Hrvatskoj, neovisno o pružatelju
Kako aktivirati elektronički dio osobne iskaznice, čemu ona sve može poslužiti i koje su najkorištenije usluge koje tako možete koristiti? Odgovore donosimo u našem mini vodiču.
Od kada se izdaje elektronička osobna iskaznica i koja je njena svrha?
Ministarstvo unutarnjih poslova je od 2015. počelo izdavati elektroničku osobnu iskaznicu. Njena je, kako kažu, prednost što omogućuje elektroničku identifikaciju i izradu naprednog elektroničkog potpisa. Iskaznica naime, uz podatke ispisane na samoj kartici, ima do dva certifikata, identifikacijski i potpisni. Identifikacijski certifikat koristi se za elektroničku potvrdu identiteta i autentikaciju prilikom pristupa elektroničkim uslugama, dok potpisni služi kao podrška naprednom elektroničkom potpisu i zamjenjuje vlastoručni potpis, sukladno zakonu kojim je reguliran elektronički potpis.
Gdje se sve može koristiti?
To ustvari znači da je elektronička osobna iskaznica vjerodajnica visoke razine sigurnosti, uz koju građanin može koristiti sve usluga sustava e-Građani, ali i druge elektroničke usluge u Hrvatskoj, neovisno o pružatelju. Uz to, hrvatska e-osobna iskaznica je kao vjerodajnica visoke razine sigurnosti prihvaćena i na području Europskog gospodarskog prostora (zemlje EU-a, Norveška, Island i Lihtenštajn).
Što je nužno za aktivaciju?
No, kako bi ju se dakle moglo koristiti kao vjerodajnicu kod korištenja elektroničkih usluga, nužna je aktivacija njenog elektroničkog dijela, što su građani u većoj mjeri počeli raditi tek prethodne godine. Aktivacija elektroničkog dijela osobne iskaznice nudi pregršt mogućnosti i u velikoj mjeri pojednostavljuje e-poslovanje širokog spektra u zemlji, ali i inozemstvu.
Koliko je trenutno e-osobnih iskaznica?
Trenutno je u posjedu građana 1 534 904 važećih e-osobnih iskaznica s dva certifikata te 363 411 važećih e-osobnih iskaznica koje sadrže samo identifikacijski certifikat, te se mogu koristiti za prijavu na sve elektroničke usluge koje ne traže digitalni potpis. Sustav e-Građani i 54 zasad dostupne elektroničke usluge trenutno koristi gotovo 650.000 građana. Uz e-usluge MUP-a, među najkorištenijim uslugama su Osobni korisnički pretinac, e-Dnevnik, e-Porezna, HZMO korisničke stranice (i dobivanje elektroničke radne knjižice) i e-Matične knjige.
Gdje se može doznati više?
Video možete pogledati na YouTube kanalima MUP-a i AKD-a, a osim iz njega, detaljne informacije o proceduri aktivacije mogu se dobiti i u svim policijskim upravama, kod službenika koji rade na izdavanju osobnih iskaznica, a koji će u dolazećem razdoblju proći dodatnu edukaciju, kako bi građanima mogli pružiti cjelovitu informaciju po ovom pitanju.