SAŠA CVETOJEVIĆ

Prvi vlasnik Tesle u Hrvatskoj: Oduševljen sam!

01.07.2014 u 08:16

Bionic
Reading

Tesla Motors možda nije lansirao prvi komercijalni električni automobil, no njihov Model S, sad već možemo slobodno ustvrditi, pokrenuo je pravu revoluciju u automobilskoj industriji. Ova sofisticirana električna limuzina trenutno doista nema konkurenciju na tržištu, pa privlači pažnju poput kakvog egzotičnog superautomobila gdje god se pojavi. Dobra je vijest da odnedavno jedna obitava i na našim cestama. Popričali smo s prvim vlasnikom Tesle u Hrvatskoj, poduzetnikom Sašom Cvetojevićem

Zašto baš Model S?

Model S odabrao sam jer je to jedini električni automobil koji je u većini stvari superioran današnjim klasičnim automobilima.

Kakav je osjećaj posjedovati i voziti električni automobil?

Osjećaj vožnje je potpuno drugačije iskustvo. Ubrzanja su intenzivna, praktički trenutna. Nema trzanja, nema promjene brzina, nema turbo rupe. Ulazak u automobil, ručica u ‘drive mode’ i krećete odmah, punom snagom, bez zvuka, bez zagrijavanja motora. Težište je nisko, zbog baterije koja je u podu. Raspored mase je 50/50 jer nema teškog motora ili prijenosa koji bi pretezali neki kraj. Stražnji kraj malo želi zaplesati, jer je velika snaga, ali daleko manje nego klasičan zadnji pogon.


Gdje ga punite i koliko traje punjenje?

Baterija od 85kwh idealna je za superchargerere koji napune cca 60 % za 20-ak minuta. Uskoro će ih biti i u Sloveniji, a nadam se za najviše godinu dana u Hrvatskoj. Redovito se mogu puniti na punjačima kojih je sve više i koji pune do 120 km vožnje za sat vremena. No doseg baterije je oko 450 km ako vozite pažljivo, ili bar 300-350 km brze vožnje po autocesti. Puniti možete kod kuće ili u tvrtci, na trofaznu utičnicu ili običnu šuko utičnicu. Za 95 % potreba, to je sasvim dovoljno. Svako jutro idete punog 'rezervoara' na put. U obitelji imamo drugi automobil, a i u firmi imamo nekoliko vozila, tako da ako baš moram do Dubrovnika autom i u žurbi sam, onda neću ići s Teslom, barem dok ne postave dva superchargera - jedan prije i jedan iza Splita.

Što vam se najviše sviđa kod Modela S, a što vam se ne sviđa?

Prve zamjerke su - unutarnje uređenje koje je više 'američko' nego 'njemačko' pa se nekima čini suviše grubo. Meni ne smeta. Sjedala bi mogla bolje držati u zavojima. To su priznali, pa iz Tesle uskoro stiže model s poboljšanim sjedalima. Prekidač žmigavaca je postavljen prilično nisko, na vrhu ima tipku za paljenje brisača, pa se često desi da pri skretanju desno upalim i brisače. Nedostaju mi i elementi aktivne sigurnosti na koje sam navikao u Volvu. Sustav automatskog detektiranja prepreke i kočenja, sustav protiv nalijetanja na vozilo ili pješake, kamere za mrtvi kut i slično. S druge strane, veliki ekran osjetljiv na dodir kojim upravljate svime (doslovce nema prekidača na upravljačkoj ploči) u vozilu, stalni signal 3G za sve zemlje, internet radio, Google maps i klasična navigacija, glasovno upravljanje, aplikacija kojom u svakom trenutku vidite sa smartphonea sve podatke o vozilu i možete pristupiti osnovnim detaljima poput paljenja klime ili grijanja, otvaranja, punjenja itd. - naprosto oduševljavaju.

Tko plaća brzopojasni internet?

Tesla ima ugovor s telekomima. Slušao sam HR1 u Nizozemskoj, preko interneta - dodjela odlikovanja Mati Rimcu, prijenos iz HNK. 3G je besplatan, kao i struja na svim punjačima koje je stavio Tesla, ali i većini drugih. Ima ih posvuda po Austriji, Njemačkoj, Sloveniji…

Strahujete li da bi mogao ostati bez energije i ne doseći cilj?

Priča o dosegu je samo strah u našim glavama. Navikli smo na benzinske pumpe na svakom koraku. Za početak, malo preciznije planiram, a kasnije se navikneš i sve ide kao s benzinom ili dizelom. Kalkulacija snage u bateriji tako dobro radi da je teško ostati na cesti, a ako se to i dogodi, samo zamolite nekoga da vam dozvoli uštekati se. Potrošit ćete mu nekoliko kuna struje, a vi ćete dobiti nekoliko desetaka kilometara do prvog ozbiljnijeg punjača.


Kako i gdje ćete ga servisirati?

Servis se uskoro otvara u Grazu. Trenutno je najbliži u Beču. Tesla ima i Rangere koji izlaze na teren. Kako je malo dijelova, većinu riješe na licu mjesta. Auto je stalno povezan, 3G ili WiFi (da, i to se konfigurira, pa kad ste u garaži, na kućnoj ste mreži) kako bi primio unaprjeđenja. Tako se značajno poboljšao u posljednjih nekoliko mjeseci. Poboljšana je kalkulacija potrošnje baterije, smanjeni gubitci struje, dodan ‘creep mode’ (poput automatika, po želji, kreće kad pustite kočnicu), poboljšana navigacija i još mnogo toga.

Kako Hrvati reagiraju na Model S?

Oni koji znaju o čemu je riječ, oduševljeni su, zastajkuju, gledaju, pitaju. Oni koji ne znaju, shvate tek kad prođem, jer se pitaju gdje je zvuk. Najljepše je otvaranje prednjeg i zadnjeg gepeka, kad shvate da nema motora.

Koliko je to sve koštalo?

Cijene su na Teslinim stranicama, nije jeftino.