Yahoo već godinama ne uspijeva vratiti poziciju koju je imao prije nego što su ga Google i Facebook doslovno pregazili. Što tu može učiniti nova šefica s jakim pedigreom?
Marissu Mayer, novu izvršnu direktoricu Yahooa, čekaju, najblaže rečeno, veliki nered i hrpetina posla na novom radnom mjestu, a da ne bi zaboravila što sve mora napraviti, pobrinuli su se i korisnici. Naime, fanovi i korisnici Flickra, popularnog, ali potpuno zanemarenog fotositea koji je Yahoo kupio prije sedam godina, pokrenuli su vlastitu online kampanju (http://dearmarissamayer.com/) u kojoj je preklinju da revitalizira site.
Mayerica bi vjerojatno bila sretna kada bi Flickr bio jedini problem s kojim se mora suočiti na novom poslu, no Flickr je jedna od njezinih manjih briga. Naime, priča s Yahooom je već godinama ista i vrlo je jednostavna: ta kompanija već duže vrijeme nikako ne uspijeva naći svoje mjesto, odnosno vratiti svoju poziciju koju je imala prije nego što su je Google i Facebook doslovno pregazili.
Profit kompanije u prvom kvartalu ove godine za četiri je posto manji nego u prvom kvartalu 2011. Yahoo je od oglašavanja u zadnjem kvartalu zaradio 229 milijuna dolara, što je daleko ispod očekivanja kompanije, ali i dioničara. Međutim, iako su očekivanja bila velika, ovako loš rezultat nije nikoga posebno iznenadio s obzirom na to da profit Yahooa pada iz godine u godinu.
Unatoč Yahooovoj prisutnosti u cijelom svijetu, jedino tržište na kojem postiže kakve-takve rezultate je Azija, a kako tvrde investitori, sve ostalo su samo mrvice. No, u Aziji najveću zaradu ostvaruje preko svog udjela od 40 posto u Alibabi, kineskom trgovačko-prodajnom siteu. Što se tiče američkog i europskog tržišta, tu su izgubili svaku bitku s Facebookom i Googleom.
Yahoo je u najvećem uzletu bio devedesetih i prvih nekoliko godina nakon 2000, a njegova najveća vrijednost u to vrijeme bila je tražilica. Kao najveći tadašnji generator prometa na internetu, Yahoo je bio u poziciji da može zarađivati gomilu dolara od prodaje oglasa. Sve to je trajalo neko vrijeme dok jedna mala tvrtka nije počela s radom. Google se naoružao malom vojskom od dvadesetak mozgova iz Silicijske doline, napravio je tražilicu koja radi na osnovu računalnih algoritama i izbacio je Yahoo iz igre u vrlo kratkom roku. Među tih dvadesetak genijalaca bila je i Marissa Mayer.
Yahoo je prije nekoliko godina skroz zanemario tražilicu, čak i nakon partnerstva s Microsoftom i njihovim Bingom, te je većinu novca počeo zarađivati prodajom oglasnog prostora na webu, odnosno bannera i oglasa koji se pojavljuju u videima diljem interneta. Međutim, i u oglašavanju su ih Facebook i Google prestigli na svim ključnim tržištima, prije svega u Americi.
Yahoo već godinama žonglira između dvije strategije i nikako se ne može dogovoriti sam sa sobom je li medijska ili tehnološka kompanija. Carol Bartz, koja je kompaniju preuzela 2009. godine, pokušala je naći neki balans između te dvije stvari, ali bezuspješno. Onda je došao Scott Thompson, koji je kao glavnu strategiju Yahooa predstavio medije i sadržaj, a ostalima u kompaniji dao zadatak da smanje troškove. No, to nije bila jedina Thompsonova kriva odluka, već je krenuo u rat s Facebookom kojeg je optužio da za svoj biznis u oglašavanju koristi deset patenata Yahooa. Facebook je uzvratio protuoptužbama i cijela afera je brzo splasnula. No, i Thompson je otišao s mjesta izvršnog direktora, a kompanija je nakon smjene i trećeg šefa u samo tri godine ostala u još većem glibu.
Marissa Mayer nije najavila koja će biti njezina strategija i ne zna se ima li namjeru objaviti u kom smjeru će voditi kompaniju. No Yahoo je s njom dobio ogroman publicitet, ženu koja je u Googleu bila zaslužna za brojne uspješne projekte, uključujući i Google AdWords. Sve zanimaju dvije stvari: što će napraviti i koliko će opstati?