Ako vam YouTube ikad putem algoritama ponudi videe koji vam se ne sviđaju, kompanija kaže da biste trebali pritisnuti na tipku 'palcem prema dolje' ili 'nisam zainteresiran'. Najnovije izvješće tvrdi da vaše povratne informacije ne rade skoro ništa
Tipke koje YouTube predstavlja kao metodu micanja neželjenih videa i prijedloga, prema najnovijoj studiji koju je objavila Mozilla, ne radi puno.
Ako koristite tipku 'nisam zainteresiran', ona će zaustaviti samo 11 posto sličnih videa, piše Mozilla. Tipka 'Dislike' zaustavit će samo 12 posto. Najučinkovitija metoda micanja videa je 'Ne preporučaj mi ovaj kanal' koja radi na manje od 50 posto slučajeva - 43 posto, da budemo precizniji. Mozilla je pojam 'sličnosti videa' definirala suradnjom sa stručnjacima iz sveučilišta Exeter, stvorivši model za strojno učenje koje prepoznaje podudarne elemente poput tematike ili političke orijentacije.
Istraživanje provedeno na podacima sakupljenima sa više od 20.000 dobrovoljaca koji su preuzeli Mozillin dodatak RegretsReporter koji stručnjacima u Mozilli pruža pristup listi aktivnosti na YouTubeu. Projekt nastoji donijeti razinu transparentnosti Googleovoj stranici s videima, odnosno tamo prisutnom sustavu za preporuke koji je nerijetko optužen za guranje ljudi prema teorijama zavjere, dezinformacijama i ekstremističkom sadržaju.
Mozilla je pored podataka koje je pružio RegretsReporter napravila anketu u kojoj je sudjelovalo više od 2.700 ljudi koji su preuzeli proširenje, pitavši ih za njihova iskustva o mogućnosti utjecaja na ono što YouTube nudi. Skoro 40 posto ispitanika ne smatra da YouTubeove kontrole imaju ikakav utjecaj na ponuđen sadržaj.
'Neki od izraženih stavova vezani su uz manjak kontrole, a to su potvrdili i podaci' rekla je Becca Ricks, Mozillina istražiteljica i koautorica studije. 'U pravilu, na feedu se pojavljuje jako velik broj neželjenih videa'.
YouTubeova glasnogovornica Elena Hernandez protivi se studiji rekavši da 'Mozillino izvješće ne uzima u obzir način na koji naši sustavi točno rade, pa je prema tome dosta teško dobiti uvide iz njihove studije'. 'Gledateljima nudimo preporuke, uključujući blokiranje video kanala. Što je najvažnije, naše kontrole ne filtriraju teme ili stajališta, pošto bi to imalo negativan utjecaj na naše gledatelje, stvarajući eho komore'.
YouTubeovi algoritmi predlažu sadržaj u kolumni koja se proteže desnim dijelom stranice, untar završenog videa ili na glavnoj stranici. Svaka preporuka napravljena je prema određenoj vrsti gledatelja, uzimavši u obzir stvari poput povijesti pregleda, liste kanala na koje je račun pretplaćen ili lokacije. Preporuke mogu, piše Forbes, biti bezazlene, kao još jedan nastup benda kojeg ste upravo pogledali, no kritičari YouTubeovih preporuka također naglašavaju da ovaj sustav gledatelja može odvesti do štetnog sadržaja.
YouTubeova tipka 'Dislike' također je dugogodišnja tema kontroverze. Korisnici su nerijetko prigovarali na YouTubeovu odluku prikazivanja broja 'palaca prema dolje' zato jer skrivanjem tog broja korisnici ne mogu izraziti nezadovoljstvo s videom.
Mozilla je za svoje istraživanje razvila tipku 'prestani preporučivati' koja se pojavljuje u gornjem lijevom kutu preporučenih videa za korisnike koji su preuzeli RegretsReporter. Pritiskom na tipku aktivira se jedan od YouTubeovih postojećih kontrola, uključujući palac prema dolje ili 'makni iz povijesti pregleda', čime je Mozilla mogla testirati svaku od tih značajki.
Mozilla je RegretsReporter izbacila u rujnu 2020., a najnovije izvješće druga je velika studija na temu YouTubeovih kontrola. Prvo istraživanje koje je izašlo u srpnju tvrdi da YouTubeovi algoritmi ponekad preporučaju videe koji krše pravila same platforme. Kompanija, tim rečeno, nema baš najbolji stav prema YouTubeovim algoritmima. 2019. je financirala Guillaumea Chaslota, bivšeg YouTubeovog inženjera i glasnog kritičara kompanije kako bi podržala njegovo istraživanje platforminih sustava umjetne inteligencije. Dvije godine kasnije Mozilla je predstavila projekt TheirTube koji ljudima omogućava pogled na YouTubeove preporuke ljudima sa različitim ideologijama.
YouTubeova moderacija sadržaja od nedavno je pod povećalom. Direktori YouTubea, TikToka, Mete i Twittera svjedočili su pred Senatom oko objava i videa koji se objavljuju na njihovim platformama. Voditelj proizvoda na YouTubeu Neal Mohan dobio je pitanja o govoru mržnje i zlostavljanju, a samo dan kasnije je objavio da YouTube mijenja pravila o nasilnom ekstremizmu, zabranivši sadržaje koji financiraju ekstremističke skupine čak i ako sadržaj nema veze sa poznatim terorističkim organizacijama.