UČINKOVITA ZAŠTITA

Stručnjak savjetuje kako zaštititi automobil od krađe

07.05.2017 u 09:46

Bionic
Reading

Svaki se dan u Hrvatskoj provali u deset vozila, tri se ukradu. Postoje pravila i poznati obrasci po kojima se auti kradu, ali najvažnije je pravilo da - pravila nema. Dobro se zna da su glavne mete Volkswageni, Škode, BMW-i, Audiji..., ali mogu vam ukrasti i starog Renaulta, Fiata, Ladu... Auti se kradu kako bi se kasnije prodali, u kompletu ili dijelovima, ali da bi se njima kasnije sudjelovalo u krađi

Kako se zaštititi i možemo li se zaštititi. Apsolutne zaštite nema i svaki se auto može ukrasti, odšlepati, ipak, rizik krađe možete znatno smanjiti. Profesor Željko Marušić za autoportal sastavio je listu deset najučinkovitijih metoda zaštite.

Izbor automobila: Pri kupnji novog ili rabljenog birajte marku koja u 'podzemlju' ne kotira visoko, za razliku od Volkswagena, Škoda, BMW-a, Audija... Japanski i korejski auti višestruko su sigurniji od europskih. Egzotične izvedbe, poput kabrioleta i pick-upa, rjeđe se kradu, karavan je sigurniji od kompakata... Lopovi najviše vole automobile koji se utapaju u sredinu, srebrne, bijele, crne, sive, crvene... Ne vole 'kanarince', poput žutih i zelenih, koji se lako uočavaju, bježe i od višebojnih.

Alarm je najvažniji: važno je spriječiti da lopov uopće uđe u automobil, ukrade stvari i opremu, bilo što radi, 'kopa' po njemu, ima vremena tražiti slabe točke. Raspitajte se o najboljim specijalistima koji ugrađuju alarme, pitajte ih je li ukraden ijedan auto kojeg je zaštitio. To im je referenca, prosurfajte i na internetu. Današnji CAN alarmi, koji se priključuju na glavnu elektroničku instalaciju i povezani su s elektroničkom blokadom, mogu se tako složiti da ih ni 'profesionalci' ne mogu utišati, ili im za to treba puno vremena, uz tuljenje, kojeg nemaju... 

Elektronička i električna blokada: vrlo je učinkovita i kao zasebna mjera, jer blokira električnu pumpu goriva i elektropokretač. Dobro je rješenje da se ugradi u sklopu alarma, još bolje ako se ugrade dva odvojena sustava, dakle da elektronička blokada, koja deaktivira strujno napajanje za gorivo i paljenje, bude zaseban sustav. Tada treba imati dva odvojena 'pametna ključa', sebi malo otežavate život, ali lopovu će krađa postati 'mission impossible'. A kako će svaka blokada blinkati posebnom 'ledicom', vjerojatno će odustati čim ih ugleda. Postoji i učinkovito, klasično rješenje: skriveni električni prekidač za paljenje, kojeg nije lako pronaći, pogotovo lopovu koji nema puno vremena te je u manjoj ili većoj panici.  Treba paziti da ga možete aktivirati neprimjetno, da lopov koji vas eventualno promatra ništa ne 'skuži'.

Mehanička blokada, čak i najjednostavnija poput kuke za volan, dovoljna je da provalnik počne tražiti lakšu metu. Naime, za uklanjanje treba prepiliti ili oštetiti volan, što otežava izglede daljnje prodaje (kad želite kupiti novi volan ili bravu, prodavač je dužan obavijestiti policiju), gube se minuti, raste rizik... Najbolje su mehaničke blokade mjenjača, podjednako za mehanički i automatski mjenjač, u čije će se deblokiranje na cesti rijetko koji lopov upustiti. Za to treba ukradeni auto odšlepati u skrivenu garažu, a za to treba cijela organizacija i logistika...

Graviranje svih stakala, jako koristi, a najbolje je na gravirati registarsku oznaku. Uh.., reći će većina potencijalnih kradljivaca kad se tada približi. Auto se može prepoznati i s drugim, lažnim tablicama, podatke nosi trajno na sebi, povećavajući lopovima rizike svih vrsta. Usto treba mijenjati stakla, što nije ni lako ni jeftini, pa to ne želi niti jedan kradljivac. Ako se auto krade radi dijelova, označena se stakla mogu baciti...

 Izmijenite/premjestite OBD priključak: noviji se auti kradu preko OBD priključka, bilo da se poništi ili učita elektronički kod koji gasi alarm i isključuje elektroničke blokade za paljenje i dovod goriva, bilo da se priključi već pripremljeni sklop odnosno cijela pripremljena instrumentna ploča s elektronički premoštenim blokadama. Lopovu ćete 'zagorčati život' i prisiliti ga na kapitulaciju, ako vam stručnjak ugradi novi OBD priključak s izmijenjenim položajem i rasporedom pinova (kontakata), još bolje, izmijenjenog ga postavi na drugo mjesto. 

Otvaranje haube na drugi način: višestruko je korisno da vam dobar mehaničar promijeni način otvaranja poklopca motora, primjerice ukloni ili deaktivira plastičnu polugu za otvaranje te postavi izdanak (hvataljku) na kraju sajle, koju ćete tako potezati kliještima koja držite u gepeku. Jest, time ćete i sebi otežati otvaranje, ali nakon malo prakse to ćete naučiti napraviti u nekoliko sekundi. Kod novih se auta hauba se otvara jednom ili dvaput mjesečno, pa to nije problem. A lopova ćete 'izludjeti' i natjerati na bijeg. Naime, oni često žele čim prije otvoriti haubu, kako bi pjenom iz spreja ili krpom utišali alarm, a u slučaju mehaničke blokade mjenjača pokušali odvojiti mjenjačku kutiju od polužja za šaltanje, ubacili u drugu, upalili motor i nestali. Ili, jednostavno ukrasti akumulator... 

Satelitsko praćenje automobila, koje se ugovara sa zaštitarskim kućama, poželjno je ako imate skupi automobil, a cijene su prihvatljive. Tad se može riješiti i gašenje motora na daljinu. Korisno je i roditeljima koji žele provjeriti i pratiti kako im djeca voze automobile, gdje se nalaze... 'Profesionalci' mu mogu doskočiti, ali ne baš jednostavno, i nikad ne mogu biti sigurni da još nešto ne postoji, što nisu blokirali. 

Mobitel na skrivenom mjestu - stare Nokije, s baterijom koja traje nekoliko dana, iz više razloga postaju tražena roba, a ovo je jedan od njih. Mobitel s 'pre-paid' brojem, stišan i napunjen, najbolje je sakriti u uglu prtljažnika, a dobar električar može riješiti i stalno napajanje. Potom će policija lako ući u trag autu i iznenaditi lopove. Ovime ćete im 'opako podvaliti'...

Hands-free ključ držite u alu foliji - na internetu već je mjesecima hit-metoda kojom lopovi snažnim dekoderom veličine laptopa, koji tisućama puta pojačava signal kojeg elektronički ključ - kartica šalje, jednostavno ga uhvate pred kućom ili zgradom vlasnika, otvore vrata, sve deblokiraju i može se reći - zbogom autu. Zamatanje elektroničkog ključa/kartice u aluminijsku foliju koja blokira signal ili stavljanje u kutijicu iznutra troslojno obloženu folijom, izludit će lopove u traženju signala i natjerati ih u bijeg. Učinkovita zaštita u ovom slučaju je klasični električni prekidač struje za paljenje ili pumpu goriva.

Sredstva odvraćanja - naljepnica koja pokazuje koji je alarm, odnosno zaštitni sustav ugrađen odvratit će gotovo svakog amatera, a profesionalcu može dati dodatnu informaciju. No ako ste ugradili u specijaliziranom servisu na dobrom glasu to će profesionalcu u više od 90 posto slučajeva biti motiv da traži lakšu metu. Jer takvi to ugrađuju na poseban način, znajući 'modus-operandi' lopova. Evo genijalan 'trik': neka vam stručnjak, pored standardne 'ledice', koja blinka zbog alarma, ugradi još jednu, lažnu, koja blinka na drugom mjestu, drugom bojom. Kad to uoči lopov, reći će: Uh... Možete ih čak ugraditi bez alarma, a lopov će misliti da je ugrađen.

 Pažnja i procedura - najvažnije: kad zaključavate automobil trebate čuti 'klik' i uočiti blinkanje žmigavaca! Lopovi često stoje u blizini, blokiraju signal, očekujući da vlasnik to neće uočiti i otići, ostavljajući auto otključan i neblokiran. Ozbiljniji se auti kradu uz prethodno motrenje i praćenje, pa radite to i vi. Ako primijetite išta sumnjivo, vozilo iz kojeg vas motre, prate... prijavite policiji. Ključeve, mehaničke i elektroničke, ne ostavljajte djelatnicima praonica i servisa u koje nemate 100 posto povjerenja!