PETZANET.HR

U školama se ne govori dovoljno o računalnoj sigurnosti

05.12.2014 u 06:59

Bionic
Reading

Više od 800 različitih digitalnih obrazovnih sadržaja izradili su učitelji iz pet osnovnih škola u Hrvatskoj za školski kurikulum o sigurnom korištenju interneta u projektu 'Sigurnost djece na internetu'

Udžbenici i e-udžbenici u virtualnoj učionici, priručnici za učitelje i roditelje te raznovrsna multimedija kao što su kvizovi, animirane priče, računalne igre i videozapisi besplatno su dostupni osnovnim školama na mrežnoj stranici projekta petzanet.HR i kanalu na YouTubeu.

Cilj kurikuluma je unaprijediti digitalne kompetencije djece i poticati ih da preuzmu odgovornost za vlastitu sigurnost s naglaskom na osnaživanju i isticanju odgovornog ponašanja i digitalnog građanstva te općenito povećati znanje i razumijevanje problema u području sigurnosti djece na internetu.

U projektu su sudjelovale osnovne škole 'Veliki Bukovec' (kao nositelj projekta) te partneri iz 'Mato Lovrak' iz Nove Gradiške, Popovača, Gripe iz Splita i 'Mladost' iz Osijeka.

'Postojeći kurikulum ne propisuje čak niti minimum znanja o odgovornom i sigurnom korištenju interneta, računala i mobilnih tehnologija koja bi djeca trebala imati. Uložili smo zato svoje znanje i entuzijazam uz financijsku podršku EU te razvili sadržaj koji sada svi kolege učitelji mogu obrađivati prosječno jedan sat mjesečno u sklopu nastave' istaknula je voditeljica projekta Lidija Kralj, profesorica matematike i informatike u Osnovnoj školi Veliki Bukovec.


Naime, učenici tijekom osnovnoškolskog obrazovanja u Hrvatskoj trenutno mogu steći samo osnovne informatičke vještine ako odaberu izborni predmet informatike od 5. do 8. razreda ili od 1. do 4. razreda, ako im je takva izvannastavna aktivnost ponuđena.

Tijekom 16 mjeseci suradnici u projektu izradili su školski kurikulum koji je organiziran u četiri modula prema uzrastu učenika te u pet cjelina: informacije, komunikacija, stvaranje sadržaja, sigurnost i rješavanje problema.

Neke od tema obuhvaćenih kurikulumom su zaštita osobnih podataka, pravila komunikacije i ponašanja na internetu, opasnosti društvenih mreža, dijeljenje i autorska prava, krađa identiteta, digitalni tragovi, kritičko vrednovanje informacija i sprečavanje elektroničkog nasilja.

Udžbenici i priručnici su pripremljeni u formatima PDF i flip, a autorski tim je posebno ponosan na e-udžbenike u virtualnoj učionici i multimedijske obrazovne sadržaje s igrama i animiranim pričama koji učenicima pružaju mogućnost samostalnog učenja, poistovjećivanje sa stvarnim likovima i životnim situacijama.

Ujedno, originalne online igre napravljene su za sve uzraste učenika kako bi kroz razne problemske situacije mogli vježbati i razvijati motoričke sposobnosti te usvajati primjerene obrasce ponašanja.

Iskorištene su i prednosti internetskih platformi te pripremljeni kvizovi u Zondleu. Prilikom rješavanja kvizova učenici dobivaju povratne informacije te mogućnost igranja igre koju sami odaberu. Ovakav način provjere znanja potiče učenike na samostalno vježbanje i usvajanje novih znanja uz igru, a učiteljima daje mogućnost organiziranja natjecanja (Zondle challenge) kako bi učenici pojedinačno ili u grupama mogli pokazati svoje znanje.

Materijali imaju brojne poveznice koje vode na druge sadržaje ili na vanjske izvore informacija, a karakterizira ih i responzivni dizajn. Posebnost su i priručnici za roditelje sa sadržajem koji prati svaku nastavnu jedinicu iz udžbenika, objašnjavajući im zašto se neke teme obrađuju s djecom, što bi oni trebali znati o toj temi te kako će djeci pružiti podršku da se lakše snađu i odrastu u virtualnom svijetu.


Tijekom cijelog projekta više od 5400 učenika i roditelja iz pet županija iz kojih dolaze škole partneri bili su uključeni u različite aktivnosti, dok je na brojnim radionicama, izložbama, interaktivnim okruglim stolovima sudjelovalo više od 20 tisuća osoba.

U posljednjoj fazi projekta školski kurikulum vrednovale su škole koje sudjeluju u projektu i vanjski savjetnici, a napravljeno je i pilot testiranje sa 440 učenika i roditelja. Sve su škole u sklopu projekta opremljene i mobilnom učionicom koja ima interaktivnu ploču s projektorom i ukupno 120 tablet računala s tipkovnicom za učenike.

Suradnici su projekt predstavili na brojnim domaćim i međunarodnim konferencijama, a ponosni su i jer je Microsoft uvrstio njihovih pet škola u program Showcase Schools za školsku godinu 2014./2015. među 120 škola diljem svijeta zbog inovativne primjene tehnologije u nastavnim aktivnostima koje vode novoj transformaciji obrazovnog sustava.

Projekt je financirao program IPA Europske unije s 2,5 milijuna kuna, a podržavali su ga Hrvatska akademska i istraživačka mreža - CARNet, Agencija za odgoj i obrazovanje, Agencija za zaštitu osobnih podataka te niz lokalnih institucija i organizacija.