Aitana Lopez, 25-godišnja manekenka iz Barcelone, svaki tjedan prima privatne poruke od slavnih osoba koje je pozivaju da izađe s njima. No ona - nije stvarna. Riječ je o prvom španjolskom modelu koji je stvorila umjetna inteligencija (AI)
Stvorena je usred teškog razdoblja. Naime Rubén Cruz, njezin dizajner i osnivač agencije The Clueless, prolazio je kroz težak period jer nije imao puno klijenata. 'Počeli smo analizirati kako radimo i shvatili da su mnogi projekti stavljeni na čekanje ili otkazani zbog problema izvan naše kontrole. Često je to bila pogreška influencera ili modela, a ne zbog problema s dizajnom', rekao je Cruz za Euronews.
Stoga su odlučili stvoriti vlastitog influencera i koristiti kao model za brendove koji su im se obratili za suradnju - Aitanu Lopez, 25-godišnju ženu ružičaste kose iz Barcelone čiji je fizički izgled blizu savršenstva. Ova virtualna manekenka može zaraditi i do 10.000 eura mjesečno, tvrdi njezin tvorac, no prosjek je oko 3000 eura. 'Učinili smo to kako bismo mogli bolje živjeti i da ne bismo ovisili o drugim ljudima', rekao je Cruz.
Aitana zarađuje nešto više od 1000 eura po reklami, a nedavno je postala i zaštitno lice Biga, tvrtke za proizvodnju sportskih dodataka prehrani. A kao da to nije dovoljno, svoje fotografije u donjem rublju postavlja na Fanvue, platformu sličnu OnlyFansu.
U samo nekoliko mjeseci uspjela je steći više od 121.000 pratitelja na Instagramu, a njezine fotografije imaju tisuće pregleda i reakcija. Prima čak i privatne poruke od slavnih osoba, nesvjesnih toga da ona nije stvarna osoba.
'Jednom joj je poznati latinoamerički glumac poslao poruku i zaprosio je. On ima oko pet milijuna pratitelja, a neki iz naše ekipe gledali su njegovu TV seriju dok su bili djeca', rekao je Cruz. 'Nije imao pojma da Aitana ne postoji', dodao je. A sudeći po nekim komentarima na njezinom profilu na Instagramu, mnogi to nisu znali i bili su razočarani kad su shvatili da nije stvarna.
Kako oživjeti AI?
Svaki tjedan tim agencije The Clueless ima sastanak da bi kreirao Aitanin život. Oni odlučuju što će raditi tijekom tjedna, koja će mjesta posjetiti i koje će fotografije postaviti. Ali nema snimanja, nema mijenjanja garderobe; samo kombinacija umjetne inteligencije i stručnjaka za dizajn koji pomoću Photoshopa omogućuju da Aitana, primjerice, provede vikend u Madridu.
'U prvom mjesecu rada shvatili smo da ljudi prate živote, a ne fotografije. Budući da ona nije živa, morali smo joj dati malo realnosti kako bi se ljudi mogli na neki način povezati s njom. Morali smo ispričati priču', kaže grafički dizajner.
Zato Aitana, za razliku od tradicionalnih modela, čije se osobnosti najčešće ne otkrivaju kako bi mogli biti 'prazno platno' za dizajnere, ima vrlo izraženu 'osobnost'. Stvorena je kao entuzijastica što se tiče fitnesa, odlučna je i kompleksnog karaktera. Na svojoj web stranici definira se kao otvorena i brižna.
'Puno smo razmišljali o Aitani. Stvorili smo je na temelju onoga što društvo najviše voli. Razmišljali smo o ukusima, hobijima i nišama koje su u trendu posljednjih godina', objasnio je Cruz.
Nakon analize trendova shvatili su da se orijentalna kultura posljednjih godina jako europeizirala, pa su taj val pokušali uhvatiti njezinom ružičastom kosom i gejmerskom crtom. Aitana je postigla toliki uspjeh da su njezini dizajneri već stvorili drugi virtualni model nazvan Maia, 'malo sramežljiviji'. Ni imena nisu odabrana slučajno jer oba sadrže akronim za umjetnu inteligenciju (AI).
Demokratizacija upotrebe modela?
Agencija je preplavljena zahtjevima onih koji žele personalizirani model, influencericu koja nije stvarna, a koja predstavlja vrijednosti brenda kako ne bi bilo problema ako nekog influencera moraju otpustiti ili više ne mogu računati na njega, rekao je Cruz.
Tu su i uštede, pogotovo kad su u agenciji, koja je prije radila s pravim influencerima, shvatili koliko zarađuju. 'Kim Kardashian zarađuje milijun eura za fotografiju na Instagramu. Nitko ne zarađuje milijun eura za postavljanje fotografije na društvenu mrežu, to je apsurdno', rekao je.
Agencija vjeruje da bi to moglo pomoći u snižavanju tržišnih cijena i dati poticaj malim tvrtkama koje si ne mogu priuštiti velike reklamne kampanje. Međutim ima i kritika. Mnogi su zabrinuti i smatraju da bi nestvarno savršenstvo modela moglo utjecati na mlađu generaciju da postane opsjednuta postizanjem takvog savršenstva.
Također postoji kritika na račun seksualiziranog imidža stvorenih modela. Na to iz agencije odgovaraju da jednostavno slijede estetiku koju su već stvorili pravi influenceri i brendovi. 'Ako ne slijedimo ovu estetiku, brendovi neće biti zainteresirani. Da biste promijenili ovaj sustav, morate promijeniti viziju brendova. Svijet je općenito seksualiziran.'