NOVI STANAR

Zemlja dobila privremeni drugi mjesec, evo tko nam se pridružio

25.09.2024 u 12:00

Zemljina orbita ima još jednog stanara koji će s nama ostati nekoliko mjeseci

Zemlja je nedavno dobila novi 'mini mjesec' jer je asteroid 2024 PT5 ušao u našu orbitu. Ovaj objekt, koji je godinama pratio naš planet, konačno se dovoljno približio da ga je privukla njegova gravitacija. Iako će ostati u Zemljinoj orbiti samo do studenog, znanstvenici su uzbuđeni zbog ove pojave jer mini mjeseci nisu česti događaji.

Nastaju kada asteroid, ili neki drugi prirodni objekt, uđe u gravitacijsko polje Zemlje. Obično Sunce ima daleko jaču gravitacijsku silu, no u slučajevima poput ovoga gravitacija našeg planeta uspije privući manje objekte. Kad se 'oslobodi', asteroid će se vratiti na putanju oko Sunca.

Privremeni gost

Znanstvenici su otkrili asteroid 2024 PT5 tek prošlog mjeseca, i to u sklopu projekta sustava za uzbunjivanje, poznatog kao Asteroid Terrestrial-Impact Last Alert System (ATLAS). Ovaj sustav je dizajniran da bi identificirao objekte u blizini Zemlje koji bi potencijalno mogli predstavljati prijetnju. Međutim, iako 2024 PT5 prati našu orbitu, ne smatra se opasnim.

U radu, objavljenom prošlog mjeseca u časopisu Research Notes of the AAS, znanstvenici su detaljno opisali očekivanu putanju asteroida. Predviđa se da će objekt slijediti putanju u obliku potkove, što znači da će se kretati oko Zemlje, ali će na kraju izaći iz orbite, vjerojatno oko 25. studenog. Nakon toga će napustiti područje Zemlje do siječnja sljedeće godine, ali postoji mogućnost da se vrati u blizinu 2055. godine.

Iako se asteroid može uočiti pomoću teleskopa, premalen je i previše zatamnjen da bi se vidio golim okom. Znanstvenici vjeruju da je 2024 PT5 došao iz skupine asteroida iz Zemljine orbite poznati kao Arjuni - gdje su objekti uglavnom manji. Oni povremeno prolaze blizu Zemlje, no većina ne postane mini mjesec poput ovog.

Jedinstvena prilika za znanost

Iako Zemlja povremeno prolazi kroz područja u kojima privlači male asteroide, rijetko se dogodi da oni postanu mini mjeseci i ostanu u našoj orbiti određeno vrijeme. Slična situacija dogodila se s asteroidom 2022 NX1 - on se privremeno pridružio Zemljinoj orbiti 1981. godine, a ponovno se pojavio 2022. Ovakvi događaji pružaju znanstvenicima jedinstvenu priliku da proučavaju objekte u blizini Zemlje i dublje razumiju dinamiku Sunčeva sustava.

Zemlja nije jedini planet koji privremeno privlači mini mjesece. Jupiter, sa svojom masivnom gravitacijom, najčešći je domaćin ovih objekata. Zbog svoje velike mase i snažnog gravitacijskog polja, 'zarobljava' razne asteroide i male objekte, a neki od njih postaju privremeni prirodni sateliti, odnosno mini mjeseci. Međutim i drugi planeti u Sunčevom sustavu povremeno ih privlače, iako je to puno rjeđe.

Pored mini mjeseca, neki planeti privlače tzv. kvazimjesece. To su objekti koji orbitiraju oko Sunca po sličnim rutama kao planeti, ali se ne vežu izravno za neki od njih. Ponekad ti kvazimjeseci također mogu privući svoje minimjesece, što dodatno komplicira dinamiku orbitalnih putanja u Sunčevu sustavu.

Nije prvi, a nije ni zadnji

S obzirom na učestalost ovakvih događaja, znanstvenici vjeruju da nas slične situacije očekuju i u budućnosti. Svaki mini mjesec koji uđe u orbitu Zemlje pruža priliku za daljnja istraživanja, iako su takvi događaji relativno rijetki. Asteroid 2024 PT5 bit će pažljivo praćen dok je u našoj orbiti, pružajući nam dodatne uvide u ponašanje ovih objekata i njihov odnos s gravitacijom Zemlje, izvještava Independent.