Novi radni tjedan saborski zastupnici započeli su stankama. Prema novom poslovniku zastupnici srijedu ujutro mogu iskoristiti kako bi slobodno govorili o temama koje su im važne
Među prvima je govorio SDP-ov Arsen Bauk koji se osvrnuo na obilježavanje Bleiburga i Jasenovca.
'Ono što je bilo aktualno prošli vikend, a to su četiri kolone koje obilježavaju jedno od najvećih stratišta režima NDH, koncentracioni logor Jasenovac, pokazalo je ponovo podjele u hrvatskom društvu za koje smo mislili prije nekoliko godina da su prevaziđene, a one se iznova pokažu u svom punom svjetlu. Imali smo 4 kolone. Najprije smo imali kolonu predstavnika židovskog naroda, nakon toga su u koloni išli predsjednica Republike i gospodin Čičak, pa je treća kolona bila u subotu u kojoj su bili predstavnica SNV-a, Saveza antifašističkih boraca i najveći dio onih koji su željeli obilježiti proboj i stradanje logoraša u Jasenovcu i onda smo imali 4. kolonu u kojoj su, po mom stavu, bili oni koji su morali biti tamo po zapovjednoj liniji, a to su predstavnici Vlade i još neki koji su im se pridružili u nešto manjem broju', kazao je Bauk.
No problem je, dodao je Bauk, u petoj koloni. 'A 5. kolona je ona koja je u Jasenovcu, da tako kažem s nama, a u Saboru i Vladi s njima. I kada ta 5. kolona bude odlučila da bude jedna kolona, onda će biti jedna kolona. Izraz 5. kolona se koristi u jednom drugom kontekstu, ne u ovome aritmetičkom slijedu, ali na najbolji način opisuje odnos u koji si jedan dan s onima koji bez problema toleriraju Za dom spremni, a onda se drugi dan tome čudiš. Prema tome dok ste vi kolege, koji ste bili s nama u subotu u petoj koloni, nemojte se čuditi da imamo 4 kolone', poručio je Bauk.
Hrastov Hrvoje Zekanović osvrnuo se na odnose iz Srbije. 'Savršena PR-ovska kampanja našeg premijera završila je tako da je hrvatska delegacija pobjegla iako se nije znalo da li je Šešelj gazio zastavu ili nije. Vulin je više puta omalovažavao našu državu i pljuvao po Domovinskom ratu, ali to nije vidio ni premijer ni predsjednica', poručio je Zekanović.
'Premijeru očito treba pomak u desno i sada sve primjećujemo. Zaboravlja se ulizničko ponašanje prema Srbiji. Plenkoviću je bitno da Srbija uđe u EU bez da znamo gdje su posmrtni ostaci naših branitelja, bez da se itko ispriča i bez da dobijemo kunu ratne odštete. Ovdje se radi isključivo u PR-u', kazao je Zekanović, poručivši da hrvatska politika Srbiji treba reći 'dosta'.
Imao je poruku i za srbijanskog ministra obrane Aleksandra Vulina. 'Mnogi njegovi istomišljenici na njegovu žalost napustili su RH i to na traktorima, nek to ne zaboravi', poručio je Zekanović.
Stižu nova pravila za taksiste
Nakon stanki Sabor je rad nastavio raspravom o Vladinu Prijedlogu zakona o prijevozu u cestovnom prometu.
Vladinim prijedlogom omogućit će se liberalizacija autotaksi prijevoza, olakšati dobivanje licence te ukinuti obveza polaganja ispita o poznavanju područja na kojem se prijevoz obavlja. Zakon je zastupnicima predstavio resorni ministar Oleg Butković.
'Ovim zakonom se uvode jednaka pravila za sve, nikome se ne pogoduje. Nitko nije povlašten u odnosu na drugoga. Jedini tko je povlašten i tko bi trebao imati benefite od ovog zakona su naši građani koji bi trebali plaćati jeftiniji taksi prijevoz', odgovorio je Butković na kritike da se zakonom pogoduje Uberu.
Ministru je replicirao SDP-ov Gordan Maras, koji je od njega zatražio 'plastično' objašnjenje. 'Da li je zakon definirao da Uber može poslovati, odnosno ukoliko više neće biti ograničenja za jedinice lokalne samouprave, znači da više gradovi neće imati neku bitnu ulogu u određivanju broja taxija, odnosno ljudi koji se bave tim poslom u gradovima, pa me zanima da li postoji mogućnost da se možda izbaci trošak koncesijske naknade ili smanji iznos koncesijske naknade s obzirom na povećanje broja ljudi koji će ući sada u ovaj biznis', upitao je Maras.
'Gradovi i općine više neće moći određivati na svom području određeni broj, nego će to biti na način da će izdati onoliko dozvola koliko će biti zahtjeva. To je jedno. Drugo, svi rade pod istim uvjetima, nitko nije posebna vrsta prijevoza i svatko tko zadovolji pravilima i propisanim uvjetima koji su u ovom zakonu, moći će obavljati auto taxi prijevoz', odgovorio je Butković.
Čelnici lokalnih jedinica više neće moći ograničavati broj dozvola za taksiste, pa je Mostov Nikola Grmoja upitao postoji li mogućnost da će to uzrokovati gužve po gradovima, pogotovo za vrijeme turističke sezone.
'Gužve, ne treba se bojati gužvi, gužvi će biti i bilo ih je. To gradonačelnici mogu riješiti i kroz prometna rješenja i kroz čitav niz prijedloga unutar svoga grada odnosno svoje lokalne jedinice ili općine koje vode da te gužve smanje.Ne možemo mi reći nećemo ići u liberalizaciju, nećemo napraviti dostupniji i jeftiniji taxi zato što će biti gužva u jednom gradu. Treba učiniti sve da ih ne bude, rekao je Butković.
S obzirom da zakon ide u dva čitanja, u Mostu najavljuju amandmane, a o njihovom prihvaćanju ovisit će i podrška zakonu. Govoreći u ime kluba Mosta Tomislav Žagar poručio je da se na tržištu pojavljuju nove aplikacije, a da bi ministarstvo taj tehnološki napredak trebalo iskoristiti u svoju korist.
'Poslovanje je bilo izvan zakonskih okvira, u tom smjeru sam i razumio kaznenu prijavu koju je protiv ministra podnijela udruga taksista, zato što nije ništa poduzimao jer su određena poduzeća poslovala mimo zakona. Ono za što treba uložiti napore, ali ne samo Ministarstvo prometa, nego i Vlada RH kroz nadležna ministarstva, je da ovaj tehnološki razvoj iskoristimo u svoju korist. Dakle i Ministarstvo gospodarstva se mora uključiti jer ako se pojavljuju novi akteri, ako se pojavljuju novi načini nuđenja usluge prijevoza RH, što ovaj zakon sad uređuje, onda se mora postojećim tradicionalnim davateljem usluga omogućiti njihov razvoj da to iskoriste kao svoju prednost', rekao je Žagar.
Uskoro opširnije