kritizirali ustavni sud

Biskupi oštro o udomljavanju djece od strane gej parova: To je prvi korak nametanja nove obiteljske paradigme, pravo na dijete ne postoji; to je nasilje

04.03.2020 u 13:02

Bionic
Reading

Hrvatska biskupska konferencija očitovala se o odluci Ustavnog suda vezano za udomljavanje djece od strane homoseksualnog para. Naglašavaju da je to 'prvi korak prema izgradnji 'nametnutoga, društvenog prihvaćanja novih obiteljskih paradigma' i podsjećaju da niti jedan međunarodni ugovor ne poznaje nešto što se naziva pravom na dijete

'Premda ta ustavnosudska odluka ne proglašava Zakon o udomiteljstvu nesuglasnim s Ustavom RH, ona izrijekom stvara obvezu za sudove i druga tijela javne uprave da zakonske odredbe tumače i primjenjuju tako da istospolnim partnerima omoguće udomljavanje djece', kaže se u priopćenju.

Naglašavaju da se Ustavni sud stavio u poziciju zakonodavca, što smatraju nedopustivim s aspekta trodiobe vlasti i vladavine prava.

'Komisija Iustitia et pax stoga vjeruje da je spomenuta odluka pod snažnim utjecajem europskih strujanja, pravnih tendencija neoliberalnih svjetonazora, koji samim time nisu neutralni, i da nije tek jedna u nizu takvih odluka Ustavnoga suda Republike Hrvatske', stoji u priopćenju.

Naglašava se kako udomiteljstvo mora biti isključivo u službi djetetove dobrobiti. 'Udomiteljstvo je socijalna usluga smještaja djeteta ili odrasle osobe koju pruža udomitelj sa svojom obitelji ili udomitelj samac. Prosuđivanje usluge udomiteljstva kroz zakonsku definiciju udomiteljske obitelji i njezino ustavnosudsko proširenje na osobe u životnom partnerstvu (formalnom ili neformalnom) učinjeno je uz prinos velike žrtve dobrobiti djeteta u ime, nekih tobože zajedničkih, modernih vrjednota', naglašava se.

Ravnopravnost spolova i iz nje proizlazeća zabrana diskriminacije temeljem spolne orijentacije nadjačali su u ovom slučaju veću, prvenstvenu vrjednotu, onu dobrobiti djeteta.

Iustitia et pax, nadbiskup Đuro Hranić i Vladimir Dugalić
  • Iustitia et pax, nadbiskup Đuro Hranić i Vladimir Dugalić
  • Iustitia et pax, nadbiskup Đuro Hranić i Vladimir Dugalić
  • Iustitia et pax, nadbiskup Đuro Hranić i Vladimir Dugalić
  • Iustitia et pax, nadbiskup Đuro Hranić i Vladimir Dugalić
  • Iustitia et pax, nadbiskup Đuro Hranić i Vladimir Dugalić
    +5
Iustitia et pax Izvor: Pixsell / Autor: Patrik Macek/PIXSELL

Smatraju da ovakve odluke imaju kao posljedicu dekonstrukciju postojeće društvene svijesti o tome da je udomljavanje djece od strane istospolnih partnera neprihvatljivo i strano i da je to prvi korak prema izgradnji 'nametnutoga, društvenog prihvaćanja novih obiteljskih paradigma'.

'Takvomu razvoju prava oštro se protivimo', jasan je Đuro Hranić, nadbiskup đakovačko-osječki i predsjednik Komisije HBK-a Iustitia et pax, potpisnika ovog pisma.

'Komisija Iustitia et pax uvjerenja je da većina naših sugrađana smatra, što dokazuju i posljednja istraživanja javnoga mnijenja, da su djeci potrebni majka i otac i da nitko tu tvrdnju ne može oboriti valjanim argumentima. U hrvatskoj se tradiciji i u kulturi shvaćenoj u najširem smislu obitelj poima kao zajednica majke, otca i njihove djece, i takav pogled nipošto ne treba mijenjati niti ga označavati nazadnim, neciviliziranim, zastarjelim. On je dio hrvatskoga i općeljudskoga identiteta', kaže se u izjavi HBK.

Smatraju da je Ustavni sud takvu odluku donio pod pritiskom podnositelja zahtjeva uz pomoć medija i pojedinih nevladinih udruga.

Ustavni sud, Miroslav Šeparović
  • Ustavni sud, Miroslav Šeparović
  • Ustavni sud, Miroslav Šeparović
  • Ustavni sud, Miroslav Šeparović
  • Ustavni sud, Miroslav Šeparović
  • Miroslav Šeparović
    +20
Miroslav Šeparović, predsjednik Ustavnog suda Izvor: Pixsell / Autor: Patrik Macek/PIXSELL

'Ustav Republike Hrvatske kao najviši pravni akt gubi na svojoj snazi pod udarom međunarodnih dokumenata. No još uvijek je prisutna i valja je svesrdno poštovati - ustavna odredba, pomalo i zapovijed za sve nas, da je država dužna osobitu skrb posvetiti djeci bez odgovarajuće roditeljske skrbi (čl. 63. st. 5.). Dakle, središnji subjekti u takvoj situaciji su djeca koju valja zbrinuti, a ne odrasli koji bi ih mogli ili htjeli na svoj način zbrinuti', napominju.

Apostrofiraju i 'propust državne vlasti što premalo djece biva posvojeno'.

Pozivaju nadležna tijela koja su dužna provoditi ustavnu odluku da svaki konkretan slučaj zbrinjavanja djeteta (i ne samo udomiteljstvom) procijene u skladu s djetetovom dobrobiti i kroz zaštitu njegova najboljega interesa uz uvažavanje djetetova prava na izražavanje mišljenja o stvarima koje ga se tiču. 'Ni jedno dijete nije izolirani pojedinac, nego živi i odrasta u svijetu koji ga okružuje. Posljedice koje bi mogle proisteći za dijete udomljeno kod istospolnih parova mogu biti dalekosežne i nepopravljive', smatraju biskupi.

Podsjećaju na Konvenciju o pravima djeteta kao najmjerodavniji i najvažniji međunarodni dokument i pozivaju sva državna tijela da uvijek prosuđuju što je za dijete u njegovu najboljem interesu te upozoravaju da djetetovi najbolji interesi imaju prednost pred interesima svih drugih (državne vlasti, institucija i odraslih osoba). U vezi sa smještajem djeteta izvan obitelji, a kakvo je i udomiteljstvo, Konvencija o pravima djeteta pojačano upozorava da odabir smještaja treba osigurati 'kontinuitet u djetetovu odgoju, kao i njegovu… kulturnom… podrijetlu' (čl. 20. st. 3.). Dvojimo odgovara li udomiteljstvo djece kod istospolnih partnera navedenomu zahtjevu.

'Kao što iskustvo pokazuje, smatra Katolička crkva, odsutnost majke i otca stvara zaprjeke normalnomu razvoju djece koju se eventualno uključi u istospolne zajednice. Njima nedostaje iskustvo majčinstva ili otčinstva. Uključiti djecu u zajednice osoba istoga spola udomljavanjem ili posvojenjem znači zapravo činiti nasilje nad tom djecom u smislu iskorištavanja njihova stanja slabosti da bi ih se uključilo u okružje koje ne pogoduje njihovu punomu ljudskom razvoju. Takva bi praksa zasigurno bila teško nemoralna i u otvorenom proturječju s načelom što ga je priznala i Konvencija o pravima djeteta, prema kojoj u svakom slučaju treba očuvati najbolji interes djeteta kao najslabije i najranjivije strane', kaže se u priopćenju.

Napominju da nijedan međunarodni ugovor ne poznaje 'pravo na roditeljstvo' - laički često rečeno 'pravo na dijete', stoga nijedan par (bračni, izvanbračni, istospolni) ni pojedinac ne mogu prisvajati si prava koja ne postoje.

'U javnosti se, kroz različite medijske istupe pojedinaca i nekih udruga, stekao dojam da Zakon o udomiteljstvu krši ljudska prava istospolnih parova ne omogućujući im udomljavanje djeteta, pa ih zato navodno diskriminira i stavlja u nejednak položaj. Međutim, nije riječ o njihovim ljudskim pravima ni njihovu kršenju, jer strasbourška i ustavnosudska praksa moguću diskriminaciju (pa i temeljem spolne orijentacije) povezuju uz kršenje materijalnih prava i sloboda po nekoj od diskriminatornih osnova. Budući da ne postoji 'pravo na roditeljstvo' ni 'pravo na dijete', time ne postoji ni pravo pojedinca da bude udomitelj. U suprotnom bi se radilo o kršenju najboljeg interesa djeteta kao temeljnoga načela Konvencije o pravima djeteta, jer dijete ne smije biti objekt pretenzija odraslih i sredstvo ostvarenja njihovih želja, kako na normativnoj tako ni na provedbenoj razini', smatraju u HBK-u.

Napominju i da se mora voditi računa ne samo o mišljenju djeteta, nego i o pravima roditelja koji imaju roditeljsku skrb i koji mogu biti i nesuglasni s izborom istospolnih partnera kao udomitelja za njihovo dijete.

'Neuzimanje u obzir ili zaobilaženje želje roditelja moglo bi uroditi neželjenim plodovima, odnosno tužbama protiv države. Međutim, kad se dobrobit djece stavlja ispred svega, štetnih posljedica nema. Stoga apeliramo na savjest i razumnu prosudbu svih sudionika u postupku udomljavanja da ni u jednom trenutku ne ustuknu pred zaštitom dobrobiti djece', zaključuje se u priopćenju.