Premda se finaliziraju planovi za obuku Ukrajinaca za upravljanje borbenim avionima tipa F-16, još uvijek nije jasno gdje bi se budući piloti 'šesnaestica' mogli obučavati kako bi pomogli ukrajinskoj protuofenzivi
Vojni analitičari ocjenjuju da je za obuku iz niza razloga najprikladnija NATO-va članica čije ratno zrakoplovstvo u svojem sastavu tek odnedavno ima avione F-16, a u priči o obuci pojavila se i privatna tvrtka koju prati (ne)slučajnost. Glasnogovornik ukrajinskog ratnog zrakoplovstva Jurij Ihnat ovih dana priopćio je da Kijev planira poslati nekoliko desetaka borbenih pilota na obuku za upravljanje američkim višenamjenskim lovcima tipa F-16, prijeko potrebnima za oduzimanje ruske zračne nadmoći. Ihnat je rekao kako Ukrajina radi na tome da što prije pošalje svoje pilote na obuku koju otprije pripremaju zapadni saveznici te da će za nju biti odabrani oni s borbenim iskustvom.
Kijev tvrdi da nije riječ o obuci, već o svojevrsnoj prekvalifikaciji, no zapadna obuka ukrajinskih pilota naviklih na sustave sovjetske i ruske proizvodnje nije sasvim jednostavan proces, o čemu je tportal ranije pisao. Riječ je o višemjesečnoj operaciji koja nije jeftina, a usto riskira daljnju eskalaciju sukoba. Na čelu zapadne koalicije za obuku pilota i zemaljskog osoblja te za održavanje i opskrbu letjelicama F-16 su NATO-ve članice Nizozemska i Danska, čija ratna zrakoplovstva imaju F-16, a koje polako zamjenjuju F-35. Valja reći da je upravo F-16 najrašireniji borbeni avion unutar Sjevernoatlantskog saveza, a imaju ga i brojne saveznice Zapada.
Sveprisutni Pentagon
Nizozemska ministrica obrane precizirala je da bi obuka ukrajinskih pilota za letenje na F-16 mogla početi već ovog ljeta. Pritom je otkrila kako je cilj da ukrajinski piloti završe obuku za šest mjeseci, no nije rekla je li donesena konačna odluka o tome kada bi se avioni mogli isporučiti Ukrajini. Programu koji predvode Haag i Kopenhagen priključila se Belgija, koja također ima F-16, ali i Francuska i Ujedinjeno Kraljevstvo, koji ne koriste taj tip aviona, te Luksemburg, koji u svojoj vojsci ima tek jedan Airbusov transporter tipa A400M i dva laka Airbusova helikoptera H145M.
Danska se pak ponudila da bude 'zemaljski' domaćin budućim pilotima 'šesnaestica' jer ima nekoliko simulatora letenja za taj tip aviona. No zasad još uvijek nije poznato gdje bi se mogao održavati zračni dio 'prekvalifikacije', što uključuje simulaciju borbenih letova.
Vojni analitičari smatraju da je za tu operaciju idealna Rumunjska i to iz više razloga, a to su nedavno američkom Politicu potvrdili dobro obaviješteni izvori u američkom ministarstvu obrane. Prema nekim izvorima, upravo je Pentagon predložio Rumunjsku kao potencijalno obučno središte.
Zemlja koja zauzima strateški položaj na crnomorskoj granici Rusije i NATO-a i ranije se spominjala kao mogući epicentar ukrajinske obuke na 'šesnaesticama'. Neki izvori navode da su za Rumunjsku lobirali Nizozemska, Danska i Belgija, koja je ponudila obuku, ali ne i svoje F-16, koje će također uskoro zamijeniti naručeni F-35, te Ujedinjeno Kraljevstvo, koje nudi svoju zemaljsku infrastrukturu za obuku ukrajinskih pilota.
Rumunjska je posljednja članica NATO-a koja je nabavila avione tipa F-16. Bukurešt je najprije od Portugala kupio 12 rabljenih F-16, a potom njih još pet, nakon čega je u Norveškoj nabavio još 32 aviona tog tipa. Oslo, inače, još nije isporučio svoje 'šesnaestice' Bukureštu jer se oni još uvijek dograđuju za rumunjske potrebe.
Ključne prednosti domaćina
Budući da je Rumunjska nedavno umirovila svoje MiG-ove 21 u inačici Lancer, F-16 je jedini borbeni mlažnjak kojim upravlja. Premda je riječ o starijim avionima, stručnjaci ističu da su oni itekako važni u obrani crnomorske regije. Bukurešt je nedavno iskazao zanimanje za nabavu najmodernijih F-35, ali taj proces, o kojem je tportal također već pisao, nije se pomakao s mjesta.
Rumunjsko ratno zrakoplovstvo trenutno na raspolaganju ima 14 F-16AM/BM, a oni imaju stalnu podršku američkog proizvođača Lockheed Martina. Taj obrambeni gigant navodno je već pozvan na pregovore u Pentagon kako bi sudjelovao u programu obuke ukrajinskih pilota.
Stručnjaci također naglašavaju da su rumunjski piloti iz 53. borbene eskadrile smještene u bazi Fetesti na delti Dunava kod Crnog mora poprilično dobro savladali F-16, a samo do prosinca prošle godine obavili su više od 150 tzv. air policing misija u blizini granice s Ukrajinom i Moldavijom. Dobri poznavatelji prilika ističu i važnost položaja Rumunjske, koja graniči s Ukrajinom, a što bi kretanje pilota, drugog osoblja i sredstava za podršku između dviju zemalja učinilo mnogo izravnijim. Tim više što Rumunjska graniči s Ukrajinom u dijelu u kojem nema veće ruske prijetnje.
Bukurešt se zasad ne oglašava o programu obuke te je rumunjsko ministarstvo obrane tek priopćilo da pozdravlja inicijativu za uspostavu koalicije NATO-vih saveznika za pružanje obuke pilota za avion F-16. No valja primijetiti da koalicija još uvijek nije dogovorila tko će od članica dati svoje F-16 za obuku.
Prema nekim pokazateljima, moguće je da je priča o obuci već u potpunosti dogovorena jer se u njoj pojavljuje privatna tvrtka Draken International, koja ima nekoliko svojih F-16 i pilote za njih, a iznajmljuje ih ratnim zrakoplovstvima kao tzv. agresorske avione koji za potrebe obuke simuliraju zračnog protivnika. Draken International je igrom slučaja nabavio svoje F-16 u Norveškoj, iz koje tek trebaju stići i rumunjski primjerci, a tvrtka namjerava otkupiti i nizozemske 'šesnaestice'.
Otkrio ih objavljen oglas za posao
Da je privatna tvrtka odabrana za obuku Ukrajinaca, upućuje nedavno obavljeni oglas za posao, u kojem Draken International traži pilote instruktore letenja, mehaničare, šefove zemaljskih posada i planere održavanja i to za rad u već spominjanoj bazi Fetesti. Prema oglasu, traže se piloti F-16 s najmanje 2000 sati naleta te instruktori koji u svojim letačkim knjižicama imaju upisano najmanje 500 sati nastavničkog letenja.
Trajanje posla je između tri i 19 mjeseci, a svi kandidati moraju imati najmanje pet godina relevantnog iskustva s F-16, ispunjavati fizičke zahtjeve i biti prikladni za razinu provjere 'tajno'. Također, državljanstvo pilota mora biti u skladu s međunarodnim propisima o prometu i naoružanju (ITAR). Nadalje, piloti instruktori trebaju trenutnu medicinsku ocjenu FAA, komercijalnu certifikaciju za pilota s jednim motorom i izjavu da je nedavno imao trenažu na F-16.
U oglasu za posao ne navodi se konkretno za koga će raditi zaposlenici Drakena, a nije ni navedena plaća. Objava se nalazi u odjeljku o poslovima u SAD-u na internetskim stranicama Drakena, što sugerira da tvrtka traži Amerikance, a ne Europljane ili druge nacionalnosti.
Politički komentatori ocjenjuju kako postoji mogućnost da je Lockheed Martin angažirao Draken za vođenje rumunjskog programa obuke Ukrajinaca, što bi bilo politički korisno za Washington, a koji je u prošlosti oklijevao odobriti slanje F-16 u Ukrajinu. Također je moguće da Drakenovu obuku ne plaćaju Sjedinjene Države, već europske zemlje NATO-a u sklopu multinacionalnih napora za obuku na F-16, a možda i druge nacije. Program bi donio i značajne koristi za Rumunjsku jer bi postala svojevrstan hub za infrastrukturu F-16 te bi mogla privući i druge klijente za obuku i donijeti poticaj svom gospodarstvu.