Nakon Madonne, američki redatelj i glumac Clint Eastwood postao je najkomentiranija tema u stanci nakon prvog poluvremena na Super Bowlu prošle nedjelje, i to zbog reklame za Chrysler koja je razbjesnila republikanske političare i primorala sve involvirane da krenu s lavinom izjava i demantija
Strasti se ne stišavaju. Eastwood je morao objasniti da nije politički blizak američkom predsjedniku Baracku Obami, ali i da nije bilo političke manipulacije u reklami za navedenu automobilsku industriju. 'U to sam sto posto siguran', izjavio je slavni redatelj Fox Newsu.
Eastwoodove riječi pokušavaju unijeti malo mira u užarenu situaciju koja je nastala kada je, u stanci utakmice, emitiran televizijski spot u kojem on posuđuje glas (napisao je i tekst) koji prati slike radnika i obitelji Detroita, a koji kaže: 'Poluvrijeme je. Obje su ekipe u svlačionicama i raspravljaju o tomu što moraju i mogu učiniti da pobijede u nastavku igre. Poluvrijeme je i za Sjedinjene Američke Države.'
Od toga časa i kroz dvije minute, Clint Eastwood opisuje kako automobilska industrija (posebno ona u Detroitu) izlazi iz krize. 'Skoro su sve izgubili. Ali svi guraju naprijed, zajedno, pa sada Grad Motor se ponovno bori', kaže Eastwood.
Naizgled, riječ je o pohvali radnicima i menadžmentu Chryslera, ali u podtekstu reklame agencije Wieden-Kennedy, mnogi su vidjeli paralelizam s ekonomskom i socijalnom situacijom cijele zemlje. Videospot i Eastwoodov tekst ostavljaju dojam da se pisalo s namjerom da se istakne patriotizam i nada.
Kaže se da je poluvrijeme – vrijeme sabiranja i odmora i da je potrebno pobijediti u utakmici, to jest, da je potrebno naučiti lekciju iz Detroita. Eastwood zaključuje: 'Da! Poluvrijeme je u SAD-u. Drugo poluvrijeme skoro će početi.'
Zašto su šiznuli republikanci?
I tu su republikanci puknuli, jer su zaključili da je to aluzija na drugi, mogući mandat predsjednika Obame.
Kazali su da ta propagandna poruka koju je pratilo više od 111 milijuna Amerikanaca i koju je pregledalo više od 10 milijuna na internetu djeluje kao 'zahvala' kompanije Chrysler vladi Baracka Obame na milijardama dolara, i to javnog novca, kojim je spašen taj sektor.
Potpuno su uvjereni da reklama u sebi ima i tzv. subliminalnu poruku, ona koja pušta sidro u podsvijest glasača, jer je riječ o političkoj ili psihološkoj manipulaciji.
Da je stvar ozbiljna, pokazala je brza reakcija šefa odjela za komunikacije Bijele kuće, Dana Pfeiffera, koji je napisao: 'Spasiti automobilsku industriju u SAD-u, to je nešto u čemu se Eminem (inače iz Detroita i ljevičar, op. D. P.) i Clint Eastwood (desničar, op. D. P.) slažu. Slično je učinio i šef Obamina stožera David Axelrod, također preko Twittera.
Tipična reakcija republikanaca bila je kao ova konzervativne komentatorice Michelle Malkin koja je poručila: 'Ah, kvragu. Upravo sam vidjela kako Clint Eastwood spašava automobilsku industriju!' Bivši politički savjetnik Georgea W. Busha, Karl Rove, bio je još žešći kada je za Fox News izjavio: 'Iskreno se osjećam duboko povrijeđen tom reklamom.' Bez okolišanja, izravna je bila i Amy Kremer, predsjednica Tea Party Expressa, koja je za CNN kazala ovo: 'Chrysler je došao do novca za spas i sada daju ovakav oglas. Puno ljudi se time ne slaže.'
Nakon polemike, Eastwood nije bio jedini koji je krenuo s objašnjenjima. Izvršni direktor Chryslera Sergio Marchionne izjavio je za WJR Radio u Detroitu da je Eastwood sastavio tekst bez da ga je itko suflirao. 'Duboko je osjećao sve što je govorio', kazao je Marchionne i dodao: 'Ni u jednom trenutku nisam dvojio da Eastwood govori baš ono što misli.'
To da je proslavljeni redatelj napisao tekst oglasa, nije mala stvar. Eastwood je registrirani član Republikanske stranke, a imao je aktivnu političku karijeru kao gradonačelnik mjesta Carmel u Kaliforniji. Bio je dosta vezan i za vladu Georgea Busha, toliko da se čak smatralo da će biti potpredsjednički kandidat 1988. Eastwood je na prošlim izborima agitirao i glasao za senatora Johna McCaina i bio je protiv davanja javnog novca velikim kompanijama, što sada pak pozdravlja vlastitim riječima u najgledanijim televizijskom terminu. Radio je i u komisiji nacionalnog parka i rekreacije u vladi guvernera Arnolda Schwarzenegera.
Ali je njegov politički put i ambivalentan, jer je podržao demokratskog kandidata Graya Davisa u bitci za zastupničko mjesto Kalifornije, a lani u intervjuu za časopis GQ kazao je kako se više ne prepoznaje u platformi republikanaca. Za sebe je kazao da je liberal, što se tiče društvene politike, ali konzervativac u pitanjima ekonomije.
Da ne bi bilo drugih sporova, Eastwood je donirao humanitarnim udrugama sav honorar za izradu spornoga oglasa koji se smatra da je koštao oko 14 milijuna dolara.