GLAZBA

Die Antwoord i fenomen Zef – tri godine poslije

18.03.2013 u 11:32

Bionic
Reading

Prošle su tri i pol godine otkako je južnoafrički trio napravio svijetu veliki upitnik nad glavom prvim singlom Enter the Ninja i globalnim predstavljanjem Zefa kao glazbenog pokreta iz bjelačkog geta u predgrađima Cape Towna

Tijekom tih godina štošta im se događalo: drugi spot producirao im je Diplo (M.I.A., Snoop, No Doubt, Shakira...), potpisali su za Interscope, otkantali ih, osnovali vlastitu kuću Zef Records i izdali sjajan drugi album Ten$ion.

Krajem prošle godine Lady Gaga ih je pozvala da joj budu predgrupa, na čemu su joj ljubazno zahvalili spotom za stvar Fatty Boom Boom u kojemu je opljačkana, silovana i na kraju živa pojedena u raljama lava. U svojoj mesnoj haljini, naravno. Razočarana, Gaga im je odgovorila kako joj je jako žao, ali da 'oni ipak nisu njezina Mala čudovišta''.

Mala čudovišta? Dakako da nisu mala čudovišta! Oni su izopačeni rejversko-reperski monstrumi, oprženi južnoafričkim suncem i jeftinim methom, prekrasna i grozna halucinacija iz mračne podsvijesti interneta. Njihova glazba i scenski nastup bez kompromisa šamaraju sve predrasude, obaraju sve okvire.

Die Antwoord, što na afrikaansu znači 'odgovor', vizionarski su pogled u ne tako daleku budućnost kada će sve klasične podjele nestati. Nema više east sidea i west sidea, nema ljevice ni desnice, pankera i skinsa, partizana i ustaša, sve je Zef – jedna velika (post)postmodernistička smjesa koja se lagano krčka na internetu.

Riječ Zef zapravo dolazi od modela automobila Ford Zephyr, koji je jedno vrijeme bio znak prepoznavanja niže srednje klase u Južnoafričkoj Republici.Zef znači biti siromašan, ali seksi, imati stila, objasnila je jednom prilikom Yo-Landi.

Furka su im miševi, katane, školske uniforme, urbana dekadencija, glazba koja kombinira beatove najbrutalnijeg aftera na Love Paradeu '92. s Ninjinim šizofrenim krezubim hip-hopom i Yo-Landinim anarho-aktivističkim uletima s kinky-lolita vokalom. Die Antwoord su prema snazi zvuka i imidža jedini dostojni nasljednici Prodigyja.

No, u ovoj grupi, Keith Flint ženskoga je roda. Yo-Landi, gej i feministička ikona, hodajući ecstasy, izgleda kao Keithovo južnoafričko krekersko dijete ljubavi, kao da se pario s nekom izvanzemaljkom iz filma Distrikt 9.

Ni njima samima nije potpuno jasno kako se sve dogodilo. Te 2009. snimili su prvi album i stekli malu, ali vjernu četu sljedbenika u kvartu. Nedugo nakon toga okačili su dva videa na Jubito i sve je eksplodiralo (poput 2Cellosa u Hrvatskoj, LOL). Enter the Ninja u nekoliko je dana imao toliko prometa da su internetsku stranicu morali prebaciti na snažniji hosting zbog preopterećenja.

Njihov idući singl, Evil Boy, producirao je Diplo, poznat po suradnjama s raznim glazbenicima (M.I.A., Snoop Doggy Dogg, No Doubt, La Roux...).

Fanovi ih slijede kao da su kult. Nudili su im i filmske uloge. Yo-Landi dobila je ponudu za ulogu u Fincherovu filmu Muškarci koji mrze žene, a Ninja ponudu Neilla Blomkampa, redatelja Distrikta 9. Odbili su. Jer ne žele biti ono što nisu.

Potpisali su za Interscope, ali ih 2011. nezadovoljni suradnjom napuštaju te osnivaju svoju kuću Zef Records (opravdan potez jer je hit singl Fok Julle Naaiers, snimljen za Interscope, grozan). Nakon toga snimaju novi album Tension u suradnji s japanskom kućom Good Smile Company, koja između ostalog proizvodi lutkice s likovima članova benda.

Sudjelovali su i u modnoj kampanji Alexandera Wanga, T-range.

Ljudi su nesvjesni sebe i života, pa im je nužna naša umjetnost kao šok-mašina koja ih budi. Mnogi su već odlutali predaleko, pa samo pitaju: 'Je li to stvarno? Je li to stvarno…'. To je 'dwanky'. 'Dwanky' je južnoafrička riječ koja otprilike znači 'lame'. 'Je li to stvarno…' Dwanky. Treba gledati u budućnost i nastaviti dalje, biti dobar vodič ljudima i pomoći im da se pomaknu iz dosadnoga života. Raditi takvu stvar vrlo je ne-južnoafrički, ali mi našu poruku isporučujemo u upravo onom formatu na koji su ljudi navikli, filozofski objašnjava Ninja ciljeve benda.