posezona POD MARJANOM

Ima li turizma nakon ljeta? Istražili smo kako je u Splitu i čime misle produljiti sezonu

16.09.2018 u 12:07

Bionic
Reading

Premda ovogodišnja turistička sezona u Hrvatskoj po mnogim kriterijima nije zabilježila spektakularan rezultat - dapače, po fizičkim pokazateljima očekuje se nula ili sasvim minimalan rast u odnosu na lani - drugi najveći hrvatski grad nastavio je silovito grabiti naprijed. U prvim danima rujna zabilježio je dvomilijunto turističko noćenje, a već ovog vikenda po brojkama će i službeno nadmašiti cijelu prošlu godinu

Split će u ovoj godini posjetiti preko 800 tisuća gostiju, odnosno četverostruko više od broja njegovih stanovnika, a broj noćenja približava se brojci od 2,5 milijuna - odnosno oko 15 posto više nego lani. Već danas grad se stabilno drži među deset najvećih hrvatskih destinacija, a na prvom mjestu je po broju noćenja u privatnom smještaju. Trajektna luka i obližnji aerodrom također obaraju donedavno nezamislive rekorde.

Turistički rekordi prošarani prometnim krkljancem

Sama špica sezone bila je donekle traumatična prije svega zbog sve očitijih problema s infrastrukturom: svi prilazi gradu i sve najvažnije prometnice bili su začepljeni gotovo bez prestanka, a poseban krkljanac vladao je na trasi prema trajektnoj luci, inače jedinoj splitskoj ulici u državnom vlasništvu, koju ni nova prometna regulacija nije učinila prohodnijom i trebat će gandijevsko strpljenje još najmanje tri godine. Toliko, naime, glasi najoptimističnija procjena Vlade i Hrvatskih cesta oko roka izgradnje nove prometnice.

Zagušenje na ulicama i sve slabije kontroliran komunalni red izazvali su dosta negodovanja Splićana, ove godine i prvi put službeno izmjerenog istraživanjem koje je kod dijela njih pokazalo 'početni stupanj netolerancije' prema turizmu i turistima. Ipak, ljeto se nekako preživjelo i sada slijedi po mnogima najslađi dio godine: posezona.

Dobre naznake za produljenu sezonu

Gostiju je nešto manje, gužve su podnošljivije, plaže mrvicu slobodnije, vrijeme još uvijek krasno, a i dio cijena sveden je u razumnije okvire. Period koji se često proglašava najvažnijim dijelom svake sezone - jer u njemu se zbilja ostvaruje svaki rast - u Splitu će po svim naznakama ponovno biti sjajan.

'Puna čaša ne može biti punija: hotel nam je u rujnu i većem dijelu listopada zauzet po stopi od 97 posto, a cijela godina je ponovno bolja nego lanjska', govori za tportal direktor Parka Jozo Tomaš. Kultni gradski hotel na Bačvicama u ova dva mjeseca prima goste zainteresirane za kulturu, sport, šoping i kongrese, a dio njih još uvijek dolazi isključivo zbog morskih radosti. I prekrasno vrijeme ove jeseni učinilo je svoje.

U studenom borba za svakog gosta

'Tako će biti sve do studenog, kada se hoteli objektivno bore za svakog gosta, no uzrok nije u nama, nego u Splitu kao destinaciji. Stvari ipak idu nabolje: zrakoplovne kompanije svakog proljeća dolaze dva ili tri dana ranije, a svake jeseni odlaze dva ili tri dana kasnije, pa smo u zadnjih nekoliko godina produljili sezonu za nekoliko tjedana', objašnjava Tomaš.

  • +18
Split je ovog ljeta bio krcat turistima, a s dobrim projekcijama očekuje i jesen Izvor: Pixsell / Autor: Miranda Cikotic/PIXSELL

Skoknuli smo stoga i do splitskog aerodroma, koji je s 2,4 milijuna putnika trenutno najprometniji u Hrvatskoj - upravo nedavno prešišao je zagrebački. Direktor Lukša Novak potvrđuje da 'ljetni' avioni ove godine slijeću nikad kasnije. 'U listopadu, pa čak i u prvom tjednu studenog', zadovoljan je Novak. Negdje koncem ljetnog reda letenja ova zračna luka prvi put u povijesti okrenut će brojač putnika na preko tri milijuna, a iduća godina nosi novi izazov. Tijesni terminal, u kojemu tijekom ljeta doslovno ni na podu nema mjesta za sjedenje, odlazi u povijest.

Nova zgrada aerodroma sprema se za sljedeću sezonu

'Rok dovršetka nove aerodromske zgrade jest kraj 2019. godine, ali vjerujemo i planiramo da će ona biti u funkciji već za iduću sezonu', najavljuje Novak.

Ne budi nam lijeno, navratili smo i do hotela Cornaro u samom srcu grada. Pisali smo već o njemu lani, kada je obiteljski pothvat doživio ekspanziju kupnjom zgrade bivše glavne pošte, pa nas je zanimalo kako teče njihova prva posezona s udvostručenim kapacitetima.

'Iskreno, ova dva mjeseca promatramo kao dio glavne sezone: puni smo, samo što je profil gostiju ponešto drugačiji. Vezani smo za kongrese i različita događanja, a njih je sve više i doista se može osjetiti kako grad raste u turističkom smislu. Ulagali smo i širili se, a sada smo dostigli visok nivo i izuzetno smo zadovoljni', govori nam menadžerica Ivana Klarić.

Gradi se deset hotela

Da zasad itekako ima smisla investirati u ovu branšu, barem u Splitu, pokazuje sasvim konkretan podatak - grad će u iduće dvije godine dobiti najmanje deset novih hotela koji su upravo u gradnji.

'Pripremamo se za zimske manifestacije i sljedeću turističku godinu kroz brojne marketinške kampanje i nastupe na svjetskim turističkim sajmovima. Cilj nam je i u budućnosti, u skladu s trendovima na turističkom tržištu, koristiti sve više inovativnih rješenja i informacijskih tehnologija u promociji prirodne i kulturne baštine i razvoju novih turističkih proizvoda, poput nedavno promovirane aplikacije za trčanje 'Sight run', koja na zanimljiv način spaja sport i rekreaciju, kulturne i prirodne ljepote te turizam', govori za tportal direktorica Turističke zajednice Splita Alijana Vukšić.

'U idućem razdoblju planiramo podizati kvalitetu usluge i ne utjecati na porast broja gostiju, nego na povećanje potrošnje i vrijednosti za novac. Postoji još puno prostora za razvoj proizvoda održivih na razini cijele godine, poput kongresnog, zdravstvenog, sportskog i eno-gastro turizma. Sigurni smo da će se rast nastaviti i u ovoj posezoni jer imamo jako stabilne pozicije na dalekim tržištima, a naglasak je na gostima koji u Hrvatskoj ostaju duže i koji borave u velikim gradovima po nekoliko dana', kaže Vukšić.

Splitu, gradu koji postojano i tvrdoglavo iz godine u godinu ruši vlastite rekorde, još samo to nedostaje.

  • +11
Prometni kolaps u Splitu nije riješen ni ove godine Izvor: Cropix / Autor: Ivo Ravlic / CROPIX