Vodeći svjetski časopis za vojna pitanja, Jane's Defence, objavio je opširan članak o borbenim avionima Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, koji su 'zapeli' na remontu i modernizaciji u Ukrajini
Ukrajinu, naime, posljednjih dana trese žestoka kriza nakon što je susjedna Rusija okupirala Krimski poluotok, pa se u skladu s tim postavlja pitanje hoće li doći dozastoja u remontu i modernizaciji hrvatskih MIG-ova.
Ako je suditi prema izjavi glavnog direktora Sergeja Gromova objavljenoj na web stranici Ukroboronprom State Enterprise (SE), ukrajinskog obrambenog konglomerata u vlasništvu države, aktualna kriza ne bi trebala utjecati na obavljanje preuzetih obaveza, što se odnosi i na remont te modernizaciju naših MIG-ova.
'Svi Ukroboronpromovi pogoni smješteni na Krimu rade u normalnom režimu, uz puno poštivanje svih standardnih proizvodnih procesa', ustvrdio je Gromov, dodavši kako nestabilna politička situacija u Ukrajini neće utjecati na provedbu ugovora potpisanih sa stranim naručiteljima.
'Poručujem našim stranim kolegama da će, unatoč tenzijama u Ukrajini, svi potpisani ugovori biti kvalitetno i na vrijeme ispoštovani. Ukroboronprom je bio, jest i bit će pouzdani predstavnik Ukrajine na polju vojne i tehničke suradnje', dodao je Gromov.
Ipak, Jane's Defence navodi kako su izjave Gromova u kontradikciji s navodima u hrvatskim medijima, u kojima se pak piše kako su letjelice HRZ-a, konkretno 12 MIG-ova 21 'Fishbed-L' te nekoliko helikoptera, zapele na remontu u Ukrajini zbog krize koja trenutno potresa tu zemlju.
Naime, Hrvatska je poslala svojih sedam MIG-ova 21 na remont i modernizaciju ukrajinskom vojnom izvozniku Ukrspecexportu krajem 2013. godine, javlja Jane's Defence, dodajući kako tim zrakoplovima treba pribrojiti još pet moderniziranih MIG-ova istog tipa, koje je Hrvatska naručila od Ukroboronpromovog pogona u Odessi.
Nesigurnost oko budućnosti hrvatskih MIG-ova u Ukrajini posebno brine Hrvatsku, piše Jane's Defence, navodeći kako Hrvatsko ratno zrakoplovstvo očajnički treba obnovljene i modernizirane borbene zrakoplove kako bi održala sposobnost brze reakcije, ali i kako bi ispunila potrebe za trenažnim letovima.
Ugledni vojni časopis ističe kako je tokom proteklih mjeseci Hrvatsko ratno zrakoplovstvo uspijevalo održati tek 50-postotnu spremnost svojih borbenih zrakoplova, koji potječu još iz sovjetske ere, za što su glavni razlozi nedostatak rezervnih dijelova i problemi koji proizlaze iz dotrajalosti opreme.
Hrvatska kriza s nedostupnošću borbenih zrakoplova bit će riješena tek kada obnovljeni i modernizirani MIG-ovi počnu pristizati s remonta iz Ukrajine, što bi se trebalo dogoditi sredinom 2014. godine.
Jane's Defence piše kako je Hrvatska, uz obnovu i modernizaciju MIG-ova 21, od ukrajinskih obrambenih tvrtki naručila i redovito održavanje svojih 14 transportnih helikoptera Mi-8, pri čemu je dogovoreno da šest helikoptera bude servisirano 2013. godine, te još osam njih u 2014. Prva dva od njih trebala su biti vraćena u Hrvatsku krajem studenoga 2013, navodi Jane's Defence, dodajući kako je još uvijek nejasno koliko je helikoptera dosad uopće prebačeno u Ukrajinu te kakav je njihov trenutni status.
U Ministarstvu obrane Republike Hrvatske nisu odgovorili na upit Jane's Defencea o hrvatskim MIG-ovima i helikopterima u Ukrajini, zaključuje ugledni vojni časopis.