SVJEDOČANSTVA IZ PRVE RUKE

Klima ne radi, prozori se ne otvaraju - tako HŽ vozi u EU

21.06.2013 u 12:27

Vlakovi

Izvor: tportal.hr / Autor: Vedran Brkulj

Bionic
Reading

Samo 32 posto HŽ-ovih vlakova je klimatizirano. Nova 44 vlaka u promet će ući tek u 2014. godini. A do tada, ako nemate bolju opciju, probajte se provozati u pećnici na tračnicama. Čitatelji tportala to su iskusili. Donosimo njihova iskustva

U HŽ-ovim vagonima ovih dana je vruće i zagušljivo. Putnici se raskopčavaju, teško čitaju, samo gledaju u suha polja. U utorak je na relaciji Zagreb – Koprivnica - Osijek kondukter pokušao uskladiti rad klimatizacijskog uređaja s vremenskim prilikama, jer je vanjskih plus 30 i više od vagona učinilo nešto nalik na pećnicu.

WC školjka s pogledom na prugu

Da je situacija u HŽ-ovim vlakovima očajna, mogli su posvjedočiti svi onikoji su prije nekoliko tjedana popularnim turističkim Karlekom izZagreba krenuli za Ogulin na Ciklobajku. Vlak koji je HŽ iznajmio za tuprigodu inače vozi na prigradskim zagrebačkim relacijama. Vagoni bezklime na plus 33, a WC-i smrdljivi, neoprani, školjke s rupom ipogledom na prugu. Prava turistička klasa. A vlak pun djece i biciklistaza čija prijevozna sredstva vagoni uopće nisu namijenjeni, pa su ihmorali nabacati jedan na drugi. (V.B.)

'Nešto se poremetilo, ne može jače i hladnije puhati', objašnjava kondukter, ali bez konkretnijih tehničkih detalja o kvaru, zakopčan do grla u košulji dugih rukava.

Jedna putnica potražila je ručku za otvaranje prozora, ali u cijelom vagonu je nema. Samo crveni čekić za razbijanje stakla u nuždi. Prozori se ne otvaraju, kroz njih tek dopire vruće podnevno sunce i grije ustajali zrak u unutrašnjosti nedavno renoviranog vagona.

Bespomoćni putnici pokušavaju zaspati, brojeći sate potrebne da se vlak domogne Osijeka.

Ista situacija i dan kasnije u vlaku koji iz Beograda putuje za Zürich. U Vinkovcima se prikopčavaju dva HŽ-ova vagona u kojima klima prestaje raditi dvije minute od polaska. Po najsuvremenijim standardima, vagoni nemaju mogućnost otvaranja ni vrata ni prozora.

No nije bolje ni u preostalim vagonima Železnica Srbije. Klima ne radi od početka, a o mirisu bolje ni ne govoriti.

Vlak već u polasku kasni 15 minuta, a u dolasku 35. Jedna nesretna putnica (podaci poznati redakciji) čuje razgovor dva konduktera. Prvi kaže da HEP, koji je navodno zadužen za održavanje, nikad ne ulazi u vlakove. Drugi se pak žalio da 'nisu oni krivi, samo rade svoj posao, dok ljudi tu umiru, i ako bilo kome bilo što prigovoriš ili se žališ, oni tebi knjižicu'.

Mihaela Tomurad-Sušac, glasnogovornica HŽ Putničkog prijevoza, kaže da je klimatizirano 32 posto putničkih vagona HŽ-a. Ako osoblje utvrdi da klimatizacija u vagonu ne radi, taj se vagon šalje na popravak u radionicu. U odjeljcima neklimatiziranih vagona, kao i duž hodnika, nalaze se pokretni prozori koje putnici mogu otvoriti da bi došlo do cirkulacije zraka, izvijestila nas je.

'Ispričavamo se putnicima zbog vožnje u neklimatiziranim i zagušljivim vagonima. HŽ Putnički prijevoz je u postupku nabave 44 nova vlaka kojima će se razina usluge znatno podići. Puštanje u promet novih vlakova očekuje se u 2014, 2015. i 2016. godini', saznajemo dobre vijesti.

Australski putnik i bloger Nate Robert, poznatiji pod avanturističkim imenom Yomadic, u našem neredu pronašao je izvanrednu inspiraciju za svoje reportaže.

'Trenutno sam u prekrasnoj Budimpešti u Mađarskoj. Ovdje zapamtite važan savjet: nađete li se na putovanju od Zagreba do Budimpešte vlakom, po vrućem danu, ponesite puno vode. To je bila najvruća vožnja vlakom u mom životu', posvjedočio je.