FINANCIJSKI RIZIK ZA TORNADO

Na cjedilu nije ostavljeno samo naše ratno zrakoplovstvo, evo što su partneri priredili njemačkom Luftwaffeu

10.12.2018 u 19:28

Bionic
Reading

Najavljeni izlazak Ujedinjenog Kraljevstva iz Europske unije, ali i talijansko umirovljenje zrakoplova Panavia Tornado, koji je proizveden suradnjom Njemačke, Velike Britanije i Italije, sve više zadaje glavobolje njemačkom ministarstvu obrane koje je, unatoč mogućem nedostatku rezervnih dijelova, odlučilo produžiti životni vijek za 88 primjeraka tog višenamjenskog zrakoplova do 2035. godine

Nastavak programa smanjenja broja operativnih zrakoplova tipa Panavia Tornado doveo je do 'značajnog tehničkog, logističkog i financijskog rizika' u održavanju letjelice, navode dužnosnici njemačkog Bundeswehra u povjerljivom izvješću koje citira ugledni portal Defense News.

Problemi za njemačke avione Tornado započeli su još u studenom 2016. godine, nakon što je Ujedinjeno Kraljevstvo najavilo izlazak iz Europske unije, a samim time i izlazak iz programa održavanja zrakoplova koji je proizveden sredinom 70-ih godina prošlog stoljeća temeljem suradnje u okviru konzorcija Panavia, multinacionalnog sastava koji čine britanski British Aerospace, njemački MBB te talijanska Aeritalia.

Britanci su svoj izlazak iz programa najavili odmah nakon odluke o Brexitu, navodeći kako 'ne postoji dostatno i sveobuhvatno planiranje' za održavanje preostalih njemačkih zrakoplova. Njemačko ministarstvo obrane je pak, unatoč najavi o gašenju suradnje, donijelo odluku kako će u svojem sastavu zadržati preostalih 88 od ukupno 357 aviona, koliko ih je ukupno nabavljeno od kraja 70-ih do sredine 90-ih godina prošlog stoljeća.

Manjak dijelova i nemogućnost popravaka stvara dodatni problem njemačkom Luftwaffeu jer je jedna eskadrila Tornada uključena u operaciju međunarodnih koalicijskih snaga Inherent Resolve u Iraku i Siriji.

S identičnim problemom nabave rezervnih dijelova susreće se i Italija jer je donijela odluku o produljenju životnog vijeka vlastitih Tornada do 2027. godine, kada bi ih trebali zamijeniti američki F-35. Britanci su pak donijeli odluku kako će se riješiti svojih Tornada tek kad američkim F-35 te multinacionalnim Eurofighter Typhoonom u potpunosti zamijene Tonku, kako nazivaju tog 'radnog konja' svojeg ratnog zrakoplovstva.

Kako bi primirilo zabrinute Nijemce, britansko ministarstvo obrane ponudilo je rješenje prema kojem bi London financijski sudjelovao u nastavku programa prema fiksno utvrđenoj shemi izdataka, a ne prema broju primjeraka letjelica koje lete u sastavu određenog ratnog zrakoplovstva, što je dosad bila praksa. Takav deal Berlinu je neprihvatljiv, ponajviše zbog talijanske najave o umirovljenju vlastitih letjelica tog tipa, a samim time i izlaska Rima iz programa zajedničkog financiranja.

Panavia Tornado
  • Panavia Tornado
  • Panavia Tornado
  • Panavia Tornado
  • Panavia Tornado
  • Panavia Tornado
    +2
Panavia Tornado Izvor: Profimedia / Autor: N. N.

Kao jedno od mogućih rješenja navodi se nabava rezervnih dijelova iz britanskih skladišta, no Berlin na takvu ponudu gleda sa sumnjom navodeći kako su dijelovi skupi, a njihova doprema dugotrajna. Nijemcima ne ide na ruku ni mogućnost da sami obave nadogradnje na letjelicama, primjerice sustava za prepoznavanje neprijateljskih aparata, jer su takvi potezi papreno skupi i podliježu dodatnim inspekcijama proizvođača i samog NATO-a.

Kako bi umanjilo problem s avionima na odlasku, njemačko ratno zrakoplovstvo već je poslalo zahtjeve s informacijama o ponudama za američki F-35, dodatne primjerke Eurofightera, ali i za američke F-18 i F-15, što nije naišlo na odobravanje poreznih obveznika u Njemačkoj.