RATNI PUT IZRAELSKIH F-16

Naši piloti letjet će drugim najuspješnijim lovcem u povijesti zračnih okršaja

17.04.2018 u 16:39

Bionic
Reading

Početkom tjedna završio je MORH-ov javni natječaj za prijem budućih 20 pilota koji će imati priliku letjeti na lovcima tipa F-16 C/D Barak koje Hrvatska kupuje od Izraela. Istražili smo ratni put izraelskog lovca američke proizvodnje tipa F-16, drugog najuspješnijeg borbenog zrakoplova u povijesti, odmah nakon američkog F-15, koji u 40 godina korištenja nije izgubio nijednu zračnu bitku

Lovac tipa F-16 već je godinama simbol zračne moći Zapada i jedan od najbrojnijih lovaca u uporabi čiji se broj korisnika povećava iz godine u godinu. Osim tradicionalnih kupaca među članicama NATO-a i saveznicima, F-16 se probio na gospodarski i vojno sve snažnije tržište Dalekog istoka, a zemlje bivšeg Istočnog bloka čekaju u redu na priliku kako bi po što povoljnijoj cijeni nabavile polovne avione nešto starijeg godišta. Hrvatska se pak odlučila za izraelsku verziju staru 30 godina.

Radi se o letjelici snažnijeg motora s većim statičkim potiskom, učinkovitijim radarom, naprednim kokpitom s dva višenamjenska zaslona i holografski širokokutnim zaslonom. Pored toga, izraelska verzija ima jači zračni okvir koji omogućuje veću nosivost naoružanja, kontrole fly-by-wire te bolji sustav za noćnu borbu. Izraelski Baraci mogu se pohvaliti naprednijom avionikom domaće proizvodnje te naprednijim oružjem poput projektila Python 4 i 5 zrak-zrak i projektilima zrak-zemlja Popeye i Spice. Ukupno, Barak može ponijeti više od sedam tona naoružanja.

Izraelske zračne snage u svojem su sastavu dosad imale ukupno 362 primjerka zrakoplova tipa F-16, počevši od njegovih prvih verzija A i B sve do najnaprednijih verzija I, a valja napomenuti kako je u sve njih ugrađena isključivo izraelska avionika.

Popularne šesnaestice u izraelskom ratnom zrakoplovstvu imaju široku borbenu primjenu, počevši od obrane Države Izrael do zračnih napada, obrane borbene zone djelovanja, stjecanja zračne nadmoći unutar operativne zone, ali i uništavanja ciljeva smještenih duboko u neprijateljskom teritoriju.

>>> [VIDEO] Prvi hrvatski pilot isprobao izraelske avione, evo kako je to izgledalo

Izraelski lovci tipa F-16 dosad su zabilježili 47 od ukupno 67 pobjeda u zračnim okršajima diljem svijeta, koji se u pravilu u današnje vrijeme izbjegavaju, no zbog bliskoistočnih specifičnosti taj oblik zračne borbe protiv manevra u kratkom rasponu, gdje je svaka strana svjesna nazočnosti druge, i nadalje se koristi.

Pored toga, osam izraelskih šesnaestica bilo je uspješno u bombardiranju iračkog nuklearnog reaktora u Osiraku nedaleko od Bagdada 1981. godine. Za napad su korištene visokoeksplozivne bombe, a ne one laserski vođene, kako bi se u praksi isprobala preciznost ugrađenog računalnog sustava za bombardiranje.

U napadu je sudjelovao i tada 27-godišnji Ilan Ramon, kasnije prvi izraelski astronaut, a koji je poginuo prilikom lansiranja space shuttlea Columbia 2003. godine. Zanimljivo je pak kako je let do Osiraka i natrag iznosio oko 1800 kilometara, čime je znatno premašen borbeni dolet F-16, pa su morali uskočiti i zračni tankeri kako bi avionu nadopunili gorivo potrebno za povratak u matičnu bazu.

Iste godine izraelski F-16 zabilježili su svoju borbenu premijeru tako što su u travnju u jednom danu oborili dva sirijska helikoptera tipa Mi-8 iznad libanonskog grada Zahle. Mjesec dana od udara na iračku nuklearku izraelski F-16 srušio je sirijski MiG-21, dok su iduće godine tijekom Libanonskog rata izraelski lovci oborili još po tri sirijska MiG-a 21 te dva MiG-a 23.

>>> Vlada se odlučila za izraelske Barake, a evo što slijedi dalje

Iduće dvije godine izraelski F-16 A/B odigrao je ključnu ulogu u operaciji Drugstore-Artzav 19, kojom su uništeni sirijski raketni poligoni u dolini Bekaa u Libanonu. U zračnim okršajima koji su prethodili, ali i uslijedili nakon napada na raketne poligone, srušena su čak 92 sirijska lovca, odnosno 30 posto ukupne lovačke komponente sirijskog ratnog zrakoplovstva. Ubojiti omjer iznosio je 44 naprema nula u korist izraelskih F-16. Jedan od izraelskih pilota koji je sudjelovao u toj akciji oborio je čak četiri sirijska MiG-a.

F-16 Barak
  • F-16D Barak
  • F-16C Barak
  • F-16C Barak
  • F-16C Barak
  • F-16C Barak
    +5
F-16 Barak Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

Prvu borbenu premijeru verzija C, kakvom će biti opremljeno i naše zrakoplovstvo, doživjela je u travnju 1988., kada je izraelska eskadrila razorila terorističku bazu južno od Bejruta.

U napadu je uništeno zapovjedno središte kampa za obuku te skladište oružja. Tom prilikom zapovjednik eskadrile, čiji se identitet u pravilu taji, kazao je kako je Barak 'prekretnica koja dopušta duboku penetraciju unutar neprijateljskog teritorija pri velikim i malim brzinama s maksimalnim naoružanjem'.

Izraelski Barak koristi se za svakodnevne zadaće presretanja i patroliranja, ali i za uvježbavanje visokopreciznog gađanja projektilima zrak-zrak te zrak-zemlja.

Pukovnik Željko Ninić s izraelskim kolegom i tehničarima
  • Pukovnik Željko Ninić u Izraelu
  • Testiranje F-16 Barak u Izraelu
  • Testiranje F-16 Barak u Izraelu
  • Testiranje F-16 Barak u Izraelu
Testiranje F-16 Baraka u Izraelu Izvor: MORH / Autor: Tomislav Brandt

Pored toga, izraelski piloti ga hvale kao vrlo pouzdanog noćnog lovca, posebice zbog preciznog radara. 'Ukoliko zbrojite Barakove letne karakteristike, napadnu preciznost, presretačka svojstva i jedinstven sustav samoobrane koji omogućuje preživljavanje u borbenoj zoni, dobivate savršen lovački zrakoplov', ocjena je izraelskog pukovnika koji je svojim Barakom oborio četiri sirijska protivnika.