Njemačka će osigurati devet borbenih vozila pješaštva Boxer RCT30 u sklopu novog paketa vojne pomoći Ukrajini. Brojni vojni analitičari smatraju da je RCT30 jedan od najnaprednijih oklopnih transportera u svijetu, ponajviše zbog izvrsne vatrene moći i visoke mobilnosti. Evo po čemu se razlikuje od drugih oklopnjaka i na koji način bi ovo vozilo moglo pomoći u obrani Ukrajine
Na službenim stranicama njemačke vlade ovih dana objavljeno je da će Berlin, pored niza dronova, jurišnih pušaka, streljiva različitog kalibra i dodatnih borbenih vozila Marder, donirati Kijevu devet primjeraka borbenih vozila pješaštva Boxer RCT30. Riječ je o specijaliziranoj varijanti koja se naziva EITO, a sposobna je gađati kopnene i zračne ciljeve.
Boxer RCT30, poznat i kao PuBo (Puma Boxer), novo je 8x8 borbeno vozilo pješaštva koje kombinira daljinski upravljanu kupolu izvrsne vatrene moći iz borbenog vozila na gusjenicama tipa Puma s obitelji oklopnjaka Boxer, a oni se mogu pohvaliti visokom mobilnošću i izuzetnom razinom zaštite.
Podrška pješačkim postrojbama i zaštita topništva
Uz samohodnu haubicu RCH 155, koja isto dolazi u Ukrajinu i također je bazirana na Boxeru, očekuje se da će RCT30 djelovati kao borbeno vozilo pješaštva (IFV) na kotačima, pružajući sposobnosti oklopljenog transporta trupa i potpore pješačkim postrojbama. Uz to, vjeruje se da će RCT-ov automatski top kalibra 30 milimetara i poboljšani senzorski sustavi podržati antidronske operacije i zaštititi topničke postrojbe, jer oznaka RCT30 kao vozila zapovjedne pratnje sugerira njegovu integraciju u zaštitu topničkih sredstava od zračnih prijetnji.
Stručnjaci navode i da bi se RCT30 mogao dokazati u borbenoj simbiozi s tenkovima Leopard 2 u varijantama 14 i A6, kakve su Ukrajinci dobili od nekoliko europskih zemalja. Takve tvrdnje proizlaze iz uspješnih zajedničkih testiranja u najrazličitijim klimatskim zonama, a RCT30 je pokazao da bez problema može podržavati Leoparde u svim vremenskim i terenskim uvjetima.
Modularnost kao jamac borbenih sposobnosti
Razvijen u ARTEC-u, zajedničkom pothvatu Rheinmetalla i KNDS-a iz Njemačke, platforma Boxer koristi modularni dizajn koji omogućuje integraciju modula specifičnih za određene misije. Oklopno vozilo razvijeno je u multinacionalnoj suradnji koja je započela još 1993., u početku uključivši Njemačku i Francusku u stvaranju višenamjenskog oklopnjaka sljedeće generacije za europske vojske. Tri godine kasnije u program se uključilo i Ujedinjeno Kraljevstvo, proširujući međunarodni opseg projekta.
Ipak, Francuska ga je 1999. napustila da bi se usredotočila na razvoj svog oklopnog vozila VBCI, a 2001. inicijativi se pridružila Nizozemska, pridonoseći njezinom daljnjem napretku. Prvi prototip isporučen je Njemačkoj 2002., a godinu kasnije i Nizozemskoj, ali je serijska proizvodnja odgođena sve do 2008. zbog promjena dizajna i raznih političkih čimbenika.
Međunarodna suradnja u razvoju Boxera
Platforma Boxer ima modularni dizajn koji podržava niz misijski specijaliziranih modula za ispunjavanje različitih operativnih uloga. Ključne varijante uključuju oklopni transporter (APC), zapovjedno vozilo, oklopno vozilo hitne medicinske pomoći i vozilo za nadopunu tereta. Početna njemačka narudžba uključivala je 125 primjeraka u konfiguraciji APC. Programu se 2016. pridružila i Litva naručivši 91 Boxer u pet varijanti te su one isporučene prošle godine, a britansko ministarstvo obrane nabavilo je čak 523 vozila u četiri konfiguracije koje pokrivaju 11 uloga.
Osim Ukrajine, Boxer u IFV varijanti odabralo je nekoliko europskih zemalja. Njemačka planira nabaviti ukupno 150 primjeraka RCT30 za opremanje svojih grenadirskih postrojbi tzv. srednje snage, a Nizozemska njih 72, kojima će naoružati svoju 13. laku brigadu radi povećanja vatrene moći pješačkih postrojbi. Australija je također unaprijedila svoj kontingent Boxera, postigavši operativnu sposobnost vlastite inačice borbeno-izviđačkog vozila (CRV), što uključuje pet varijanti.
Boxer pokreće motor MTU 8V199 TE21 generirajući 815 konjskih snaga te omogućujući brzine preko 100 kilometara na sat i domet veći od 700 kilometara. Vozilo ima borbenu težinu od 38,5 tona, što ga svrstava među teže oklopnjake tog tipa, ali je nešto veća masa od konkurencije opravdana dodatnom oklopnom zaštitom za posadu.
Pogađanje ciljeva u pokretu: Tehničke inovacije RCT30
Unutarnji volumen vozila iznosi 14 prostornih metara te podržava tročlanu posadu i osigurava sjedeća mjesta za sedam vojnika pješaštva. Valja naglasiti to da modularni oklop i sustav C4I omogućuju vozilu integraciju u taktičke mreže, što poboljšava navigaciju i ažuriranje naredbi u stvarnom vremenu.
Ključna stavka RCT30 je njegova sveobuhvatna modularnost jer omogućuje fleksibilnu prilagodbu borbenim zadaćama i promjenjivim zahtjevima na terenu, ponajviše zahvaljujući jedinstvenom pogonskom modulu i velikom broju specifičnih, brzo izmjenjivih misijskih modula. Prema navodima konstruktora, ali i vojnih analitičara, izvrsna vatrena moć i visoka mobilnost ovog sustava ključne su za nametanje u sukobima visokog intenziteta i nude sposobnost borbene eskalacije u svim drugim scenarijama razmještaja snaga na terenu.
Potpuno stabilizirana kupola RCT30 opremljena je automatskim topom MK30-2/ABM s dometom od 3000 metara i brzinom paljbe od 200 granata u minuti. Značajno je to da stabilizirani top omogućuje precizno gađanje pokretnih ciljeva, čak i tijekom vožnje. Dvostruki sustav napajanja omogućuje korištenje dvije vrste streljiva, s time da se izmjena obavlja jednostavnim pritiskom gumba.
Napredni sustavi za borbu protiv dronova i zračnih prijetnji
Važno je i to da kupola nudi azimutnu rotaciju od 360 stupnjeva i raspon elevacije od -10 do +45 stupnjeva, kao i to da softver strojnog vida, integriran u sustav upravljanja paljbom, samostalno otkriva, određuje i zahvaća ciljeve. Drugim riječima, sve što operater treba učiniti je naciljati i pucati. Što se pak neprijateljskih dronova tiče, oni se otkrivaju putem mreže pasivnih senzora, nakon čega se panoramski ciljnik automatski okreće u tom smjeru.
Oklopno vozilo također ima koaksijalnu strojnicu i sustav navođenih projektila Spike LR, čime se povećava njegova sposobnost napadanja kopnenih i zračnih ciljeva. Dodatne značajke uključuju programibilno zračno streljivo i laserske sustave upozorenja. Konstruktori pak ističu da besposadna kupola poboljšava sigurnost posade i integrira se sa sustavima zapovijedanja i kontrole za umrežene operacije, a integrirani sustav upravljanja bojnim poljem osigurava prikupljanje ažuriranih navigacijskih i taktičkih informacija dobivenih od pješaka.