Uporaba žargona nije nova pojava, ali tvrtke nerijetko ostavljaju svoje klijente, pa čak i same zaposlenike, s upitnikom iznad glave kada izgovore neke riječi, piše BBC. Downsizing, outsourcing, offshoring… znate li što znače?
'Žargon učvršćuje pripadnost', kaže za BBC Alan Stevens, direktor konzultantske tvrtke Vector, koji savjetuje tvrtke o kulturi. 'To je dio psihe. Ali nije koristan', dodao je Stevens.
Stevens je priznao da trenutno najviše koristi riječ alignment (usklađivanje).
Još jedan razlog zašto se sve više koriste biznis žargoni je obrambeni mehanizam. 'Ponekad koristimo riječi u žargonu kako bismo izbjegli probleme koji su pred nama', kaže profesor Joe Nellis, direktor Cranfield School of Management.
No, je li to problem? Da, kaže Rory Sutherland, potpredsjednik reklamne agencije Ogilvy i Mather UK. 'Riječi u žargonu postaju sve ružnije i ružnije', kaže on.
Neke tehničke termine je teško zamijeniti, dodaje. Ali opasnost nastaje kada neka moderna riječ postane neosporno dobra. Postoje i dobri primjeri, kao downsizing (smanjenje radne snage). Sutherland kao loše primjere navodi popularni outsourcing (izmještanje poslovnih procesa; čin davanja specifičnih poslovnih zadataka ili procesa trećoj strani) ili offshoring (poslovanje u drugim državama koje pružaju poslovne i ekonomske prednosti u odnosu na tvrtku u vlastitoj državi).
Postoji još jedan problem: riječ ili fraza bez definicije.
Davide Sola, profesor strategije na ESCP Europe Business School, navodi primjer market advantage (tržišna prednost).
'Znači li to da netko ima veći udio na tržištu? Ili to znači naplatiti nešto po premium cijeni? Ili pristup na više tržišta širom svijeta?
'Svatko može koristiti izraz za vlastitu svrhu', kaže on.
Puno žargona u ekonomiji je posuđeno iz vojne terminologije. To su primjerice riječi i fraze poput kampanje, okupiti snage, regrutiranje.
Jezični obrasci poslovne komunikacije su fascinantni. Gotovo svaki poslovni konferencijski poziv između tržišnih analitičara i ulagača, mora se transkribirati. Te se riječi mogu staviti u računalo, analizirati i testirati.
'I mediji su brutalniji nego prije', dodaje Richard Hytner, zamjenik predsjednika Saatchi i Saatchi. 'Ljudi gledaju na svaku izgovorenu riječ', dodaje.
Ako svi u nekoj kompaniji koriste besmislice koje su krenule od menadžmenta, uskoro će svi to shvatiti kao ključ za napredovanje unutar tvrtke. I tako poslovni žargon postaje samoodrživ i njegova se uporaba može alarmantno ubrzati sve dok neka hrabra osoba ne ustane i kaže: 'To je glupost. Prestani!'