Pakistan je ovih dana najavio kupnju kineskih stealth aviona pete generacije iako su još uvijek u fazi prototipa. Vojni komentatori dočekali su objavu s velikim interesom jer bi Islamabad nabavom novih kineskih aviona učvrstio vojnu suradnju s Pekingom i omogućio Kinezima odskočnu dasku za prodor na ostala zainteresirana tržišta, a Pakistan bi s druge strane unio ravnotežu snaga na Indijskom potkontinentu. Evo što sve znamo o pakistanskoj nabavi kineskog FC-31 i što ona može značiti u geopolitičkim okvirima
Pripreme za kupnju Shenyangovog FC-31, poznatog po nazivu Gyrfalcon (arktički sokol), najavio je zapovjednik Zračnih snaga Pakistana (PAF), maršal zrakoplovstva Zahir Sidhu. Sažetak Sidhuovih komentara na temu nabave kineskog aviona sa smanjenim radarskim odrazom objavljen je na službenoj stranici PAF-a na Facebooku. 'Već je postavljen temelj za nabavu nevidljivog borbenog zrakoplova te bi trebao postati dio flote u bliskoj budućnosti', kazao je Sidhu, a prenosi portal The War Zone.
Isti portal naglašava da je zasad nepoznato koliko bi primjeraka FC-31 mogao kupiti Pakistan, niti kada bi oni mogli biti isporučeni. On je, naime, još uvijek u testnoj fazi te se i nadalje ispituju njegova svojstva kao budućeg višenamjenskog aviona za potrebe kineskog ratnog zrakoplovstva, ali i kineske ratne mornarice, koja ga u posebnoj inačici planira koristiti na svojem najnovijem nosaču aviona Fujian. Valja reći da nisu poznate ni sve karakteristike FC-31, osim onih koje je preliminarno objavio proizvođač Shenyang Aircraft Corporation. Prema dostupnim podacima, FC-31 je zamišljen kao srednji dvomotorni borbeni avion pete generacije namijenjen izvozu u države koje si ne mogu priuštiti američki F-35 Lightning II. Također je vrijedno napomenuti da se ova letjelica ponekad naziva J-31, što bi mogla postati njena službena oznaka u kineskom ratnom zrakoplovstvu ako je ono nabavi.
Američki vojni i industrijski dužnosnici pak vjeruju da će J-31, jednom kada uđe u službu, biti više nego primjeren suparnik američkim borbenim avionima tipa F-15, F-16 i F/A-18E/F. Stručnjaci također sugeriraju da bi sposobnost J-31 protiv najnovijih lovaca, kao što su američki F-22 Raptor i F-35, ovisila o čimbenicima kao što su broj platformi, kvaliteta pilota te mogućnosti radara i drugih senzora.
Logičan odabir Islamabada
Procijenjene specifikacije FC-31, odnosno J-31, temeljene na dostupnim fotografijama, kazuju da je riječ o jednosjedu koji za pogon koristi dva turboventilatora WS-13 s naknadnim izgaranjem, a kakve koristi kinesko-pakistanski višenamjenski jednomotorni lovac JF-17 Thunder. Očekivana maksimalna brzina je 1,8 Macha, borbeni domet 1200 kilometara, a plafon leta nekih 16 kilometara.
Od naoružanja, moguća prinova u PAF-u ima šest vanjskih učvršćivača s kapacitetom do osam tona naoružanja, uključujući dvije tone oružja smještenog u unutarnjem dijelu trupa. Zamisao je da F-31 nosi do 12 raketa zrak-zrak srednjeg dometa i do osam nadzvučnih raketa zrak-zemlja, kao i do osam bombi dubokog proboja ili pak tridesetak manjih bombi. Od avionike valja spomenuti AESA radar tipa KLJ-7A domaće proizvodnje, optički sustav ranog upozoravanja i elektrooptički sustav ciljanja (EOTS). Nagađa se da će F-31 koristiti i stealth premaze, što će omogućiti da letjelica bude nevidljiva na više tipova pojasnih radara, kao i slabo uočljiva u odnosu na niz senzora s više spektra.
Pakistanski interes za budući kineski avion posve je logičan jer ta islamska republika otprije ima uspostavljenu tradiciju kupnje borbenih letjelica kineskog dizajna, kao i njihovog zajedničkog razvoja i proizvodnje. Pakistanska zrakoplovna industrija, naime, nastavlja s izgradnjom sve naprednijih inačica već spomenutog JF-17, a Islamabad je također postao prvi izvozni kupac Chengduovog višenamjenskog lovca J-10, čiji su primjerci isporučeni početkom 2022.
Stručnjaci ističu da najavljena kupnja aviona s nisko uočljivim sposobnostima u kombinaciji s naprednim aktivnim elektronički skeniranim radarom (AESA) i nizom naprednog naoružanja predstavlja velik napredak u odnosu na postojeće modele u redovima PAF-a, osobito na pretpotopne Mirage III, koje je Pakistan počeo naručivati još 1967. Dolazak novog aviona smanjio bi i ovisnost o SAD-u, od kojeg je, počevši od 1980-ih, nabavljeno 80-ak aviona F-16. Taj program i pripadajuća potpora ukinuti su nakon što je Washington uveo embargo na oružje kao odgovor na pakistanski program nuklearnog naoružavanja.
Pakistanske najave ponajviše brinu njegovu regionalnu suparnicu Indiju, kojoj je do kraja 2022. isporučeno 36 francuskih Rafalea, a naručila je njih još 26 u mornaričkoj inačici M. Pojačana indijska nabava potaknuta je sve zategnutijim odnosima Indije i Kine jer se sve više bore za regionalnu, ali i globalnu premoć. Umirovljeni indijski maršal zrakoplovstva Anil Khosla ocijenio je u nedavnom razgovoru za The Eurasian Times da je moguća pakistanska kupnja FC-31 'brak iz interesa'.
Dizajn kibernetički ukraden od Amerikanaca
'Prodaja Pakistanu pomoći će Kini u mogućem daljnjem izvozu, a kineskom proizvođaču omogućuje besplatan probni poligon. U isto vrijeme prodaja bi pomogla Pekingu da ostvari veću kontrolu nad Islamabadom i učini ga još više ovisnim o Kini', rekao je Khosla.
Indijski stručnjaci smatraju da je FC-31 konstruiran za pružanje podrške iz zraka iz neposredne blizine i gađanje kopnenih ciljeva, a njegov dizajn sugerira i korištenje na nosačima aviona, što su sve odlike i Rafalea. Jedna od ključnih razlika između Rafalea i FC-31 njihov je dizajn. Dok francuski avion zadržava neke tradicionalne oblike proizvođača Dassaulta, mnogi će primijetiti da FC-31 ima rep i dvostruke motore koji izgledaju kao da su izvedeni iz američkog F-22, a prednji dio podsjeća na američki prodajni hit F-35. Takvo što nije iznenađenje jer je kongresno izvješće Američko-kineske komisije za reviziju gospodarstva i sigurnosti iz 2014. citiralo Odbor za obrambenu znanost, a on je otkrio da su kineski kibernetički napadi izvukli ključne specifikacije i tehničke detalje niza američkih oružanih sustava - uključujući F-35.
Valja reći i da Kinezi koriste 3D laserski isprintane komponente u velikim količinama radi uštede na težini te kako FC-31, uz pažljivo dizajniran oblik, koristi materijale koji apsorbiraju radar da bi se smanjio njegov radarski presjek i povećala sposobnost na bojnom polju. S druge strane, indijski Rafale F3R ima paket Spectra za elektroničko ratovanje, a on pruža dugometnu detekciju, identifikaciju i točnu lokalizaciju infracrvenih navođenih, radiofrekvencijskih i laserskih prijetnji, kao i niskopojasni ometač za ometanje većine radara.
No kako Rafale nije u potpunosti stealth avion, u susretu s ometačem signala kineskog FC-31 bio bi uhvaćen senzorima i hipotetski imao značajno smanjene mogućnosti preživljavanja kao dio indijskog naoružanja. Stoga ne čudi najavljena pakistanska nabava stealtha po znatno nižoj cijeni od zapadne konkurencije i bez strogih izvoznih ograničenja.