Tripartitni dogovor korisnika, leasing društava i Vlade jedini je ispravan put za rješenje problema u povremenom prijevozu putnika i za prebroditi krizu uz minimalan gubitak radnih mjesta, poručio je u utorak izvršni direktor Udruge Glas poduzetnika Dražen Oreščanin nakon sastanka u Ministarstvu turizma o toj problematici
"Prisutne leasing kuće obvezale su se u hitnom roku ponuditi odgodu glavnice i kamate na 12 mjeseci te je jedino ostalo otvoreno pitanje način obračuna i otpisa kamata", navode iz Glasa poduzetnika u priopćenju o sastanku na kojem su bili i predstavnici sedam leasing kuća, kao i predstavnici Inicijative povremenog prijevoza putnika (IPPP), ministarstava turizma te mora, prometa i infrastrukture.
Iz Ministarstva financija se nisu odazvali, što u Udruzi smatraju "izrazito lošim jer su upravo oni ključni za rješavanje problema".
U priopćenju se podsjeća na ranija upozorenja da leasing kuće u Hrvatskoj nisu adekvatno reagirale na novonastalu situaciju uzrokovanu pandemijom koronavirusa te svojim postupanjem dovode u pitanje opstanak cijele turističke grane povremenog prijevoza putnika.
"Nakon mnogo akcija UGP-a i IPPP-a te niza prosvjeda, uključujući i prvi poduzetnika, ministarstva su napokon odlučila reagirati i uključiti se u rješavanje problema povremenog prijevoza. Ministarstvo turizma sazvalo je sastanak, kojem se odazvalo sedam leasing kuća, a među onima koje nisu su primjerice Mercedes Benz leasing, Agram i PBZ leasing, čiji su klijenti mnogi naši članovi. To smatramo izrazitim nepoštivanjem hrvatske države i njihovih klijenata", ističu iz Udruge Glas poduzetnika.
Marko Slišković iz IPPP-a u priopćenju ocjenjuje kako je učinjen veliki pomak s pozitivnim odgovorima leasing kuća koje su bile na sastanku, ali da posao nije ni približno gotov. "Očekujem nakon dostave dokumenata koji su zatraženi od nas i leasing kuća da država reagira na način kako je i obećano, kako bismo već sljedeći tjedan bili sigurni da je spašeno više od 2000 tvrtki s 20.000 zaposlenika. Potrebno je i da druge leasing kuće prihvate dogovor, pogotovo Mercedes Benz leasing, koji do sada nije pokazao nimalo razumijevanja za svoje klijente", ističe Slišković.
UGP i IPPP pripremile su i zajednički dokument s kojim su se, kako se prenosi u priopćenju, složile i druge udruge poslodavaca, i to sa prijedlozima Vladi kako razriješiti ovu situaciju, a isto će napraviti i leasing kuće.
Predložili su, naime, obračun kamate tako da se u razdoblju odgode obračunava mjesečna kamata na odgođenu mjesečnu glavnicu u iznosu ugovorenom u ugovoru o leasingu.
Potrebnim drže i osnivanje garantnog fonda, kojem bi izvor bio unutar bespovratnih 7,3 milijardi eura koje će Hrvatskoj biti dostupne iz sredstava EU-a. U tom slučaju bi, po isteku moratorija u ožujku ili travnju iduće godine, kada će ta sredstva već biti na raspolaganju, leasing kuće otpisale kamate svojim klijentima, dok bi država isplatila leasing kućama polovinu obračunatih kamata po sadašnjem modelu, a druga polovina iznosa kamata bi leasing kućama bila priznata kao porezna olakšica, predlažu udruge.
Njihov je treći prijedlog da Vlada preko HBOR-a osigura sredstva leasing društvima po povoljnijim kamatama nego do sada.