Putovanja u inozemstvo nikada nisu bila povoljnija, no put u stranu zemlju može donijeti nepredviđene probleme koji svakom putniku mogu zakomplicirati život. Za vas smo pripremili vodič kroz nepredviđene situacije poput gubitka prtljage, prometne nesreće u inozemstvu ili pak gubitka putovnice te savjete kako najbezbolnije savladati moguće poteškoće
Što pokriva putno zdravstveno osiguranje?
Kupnja putnog osiguranja mogla bi vam za početak olakšati mnoge situacije koje ćemo spomenuti. Polica može biti tjedna, što je najčešće, ili se može odnositi na dulje razdoblje, što se isplati ako često putujete. Osiguravajuće kuće uglavnom vam nude osnovno osiguranje u slučaju nezgode. Ono pokriva nepredviđene troškove za zdravstvene usluge u inozemstvu, no u paketu može doći i osiguranje od smrtnog slučaja, gubitka prtljage ili pak otkazivanja puta ili leta. Ovisno o visini premije, kreće se i visina odštete.
No ono što je najbitnije, svaka osiguravateljska kuća koja drži do sebe i svojih klijenata trebala bi imati 24-satnu telefonsku asistenciju za osiguranike. Stoga prije nego što se osigurate, provjerite jesu li vam dostupni 24 sata na dan u slučaju da vam se nešto dogodi u inozemstvu. Broj, naravno, uvijek imajte negdje kod sebe.
Što ako vam otkažu let, tko snosi troškove?
Ako ste se osigurali za slučaj otkazivanja leta, ne trebate se previše brinuti, no i ako niste, imate svoja prava, djelomično. Naime, ako se let preusmjerava uslijed, recimo, vremenskih neprilika, sjetite se samo 2010. i erupcije islandskog vulkana čiji je dim paralizirao većinu europskog zračnog prometa, tada nema govora o povratu novca.
Ako vam je let otkazan, imate pravo na povrat novca, preusmjeravanje ili povratak te na pomoć i naknadu. Na naknadu imate pravo ako ste obaviješteni manje od 14 dana prije planiranog datuma polaska. Zračni prijevoznik ima obvezu dokazati jeste li i kad bili osobno obaviješteni da je let otkazan.
Prema pravilniku koji se odnosi na prava putnika u zemljama Europske unije, avioprijevoznici bi vam trebali ponuditi i osigurati besplatnu pomoć dok čekate, to uključuje napitke, hranu, smještaj (ako vam je rezervacija promijenjena tako da putujete sljedeći dan), prijevoz do smještaja i povratak u zračnu luku, dva telefonska poziva, teleksa, faks poruke ili poruke elektroničke pošte. Ako pomoć ne ponude, čuvajte račune kako biste mogli tražiti povrat novca.
Što ako vam izgube prtljagu?
Iako ste platili osiguranje, teško će vam novac koji možete dobiti u slučaju da ste se osigurali od tog neugodnog scenarija, pomoći da nadoknadite omiljene odjevne komade ili pak uspomene koje su nestale zajedno s koferom. Utješan je podatak da čak 98 posto izgubljene prtljage nađe u konačnici put do vlasnika. U Europskoj uniji postoje jasno definirana prava putnika.
Ako se vaša predana prtljaga izgubi, ošteti ili ne stigne na vrijeme, odgovornost snosi zračni prijevoznik, a vi imate pravo na naknadu u iznosu do približno 1.220 EUR. Međutim, ako je šteta prouzročena neispravnošću same prtljage, nemate pravo na naknadu.
Za podnošenje žalbe zbog izgubljene ili oštećene prtljage, imate samo tjedan dana i to biste trebali napraviti pisanim putem zračnom prijevozniku. No prvi korak u slučaju da se nakon slijetanja vaša prtljaga ne pojavljuje, odmah pronađite Ured za izgubljenu/nađenu prtljagu koji postoji u svakoj zračnoj luci.
Prtljaga se smatra konačno izgubljenom ako se ne pojavi u roku od 45 dana. Za ručnu prtljagu avioprijevoznik ne odgovara, ako ste je ostavili u avionu, vjerojatno se s njom možete oprostiti. No ako dođe do oštećenja uslijed turbulencija ili tehničkog kvara zrakoplova, također imate pravo na obeštećenje štete na ručnoj prtljazi.
Što ako ste slomili nogu šećući Alpama ili ako vas zaboli zub na Tajlandu?
Ove dvije neugodne situacije razlikuju se i po papirologiji koju trebate imati ako hitno zatrebate liječnika. Postoje tri kategorije zemalja koje Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje prepoznaje. Prva kategorija su države članice Europske unije, druga kategorija su države s kojima Hrvatska ima sklopljen ugovor o socijalnom osiguranju (Makedonija, BiH, Turska, Srbija… ), a treća kategorija su države s kojima takav ugovor nije sklopljen.
Prvi korak za svakog putnika je vađenje Europske kartice zdravstvenog osiguranja ili tiskanicu/potvrdu o pravu na korištenje zdravstvene zaštite.
Ako putujete u zemlju koja nije u EU i s kojom Hrvatska nema sklopljen ugovor, HZZO upućuje na slijedeće: Prije odlaska potrebno je pribaviti Potvrdu o pravu na korištenje zdravstvene zaštite u inozemstvu u mjesno nadležnom regionalnom uredu, odnosno područnoj službi HZZO-a.
Osigurana osoba dužna je prije odlaska podnijeti prijavu boravka u inozemstvu na propisanoj tiskanici T 4 koju predaje nadležnom regionalnom uredu/područnoj službi HZZO-a te uplatiti poseban doprinos.
Doprinos se plaća ovisno o trajanju boravka u inozemstvu i plaća se putem uplatnice koju ispunjava ovlašteni radnik Zavoda. Osoba u posjedu potvrde ima pravo na korištenje zdravstvene zaštite u inozemstvu samo za slučaj hitne medicinske pomoći kako bi se otklonila neposredna opasnost po život i zdravlje. Ako to ne napravite, HZZO ne nadoknađuje troškove čak ni u slučaju hitnog liječenja. Tako da ako se planirate penjati po obroncima Himalaje, obavezno prije puta nabavite tu potvrdu.
Što ako, recimo, u Poljskoj imate prometnu nesreću?
Ako ste takav pehist, možda će vam ovi savjeti barem malo pomoći da si u stranoj zemlji olakšate ono što je i u Hrvatskoj teško i komplicirano. Dakle, ako imate udes u automobilu u drugoj zemlji, odmah o tome obavijestite svojeg osiguravatelja u Hrvatskoj. Ako je potrebno, uvijek se možete obratiti hrvatskom veleposlanstvu ili hrvatskom konzulatu u toj zemlji. Oni su tamo radi vas. Njihov popis pogledajte ovdje.
Inače je procedura ista kao i kod nas. Javljate se policiji, popunjavate Europsko izvješće o nesreći, zapisujete imena očevidaca. No pritom se jedna stvar razlikuje od postupanja kod kuće, morate imati zelenu kartu osiguranja. 'Iako vam ovaj dokument za ulazak na područje bilo koje države članice Europske unije odnosno Europskog gospodarskog prostora (EU + Island, Liechtenstein, Norveška) te Andore, Makedonije, Srbije i Švicarske formalno nije potreban jer prema posebnim međunarodnim sporazumima službena hrvatska registracijska oznaka u ovim državama zamjenjuje zelenu kartu - preporučujemo vam, međutim, da je ipak uzmete sa sobom jer će vam koristiti u slučaju prometne nesreće', savjetuje Hrvatski ured za osiguranje.
Napominju da provjerite njezinu valjanost, ali ukazuju i na to da je na automobilu nužno imati međunarodnu oznaku HR koja mora biti propisane veličine (175 x 115 mm). Neimanje međunarodne oznake može imati za posljedicu sprječavanje ulaska u stranu državu odnosno plaćanje kazne. U automobilu morate imati i Europsko izvješće o nesreći. Ovaj obrazac dobivate uz policu osiguranja pri registraciji vozila.
Ako u inozemstvo putujete tuđim vozilom, potrebna vam je punomoć za upravljanje tuđim vozilom u inozemstvu.
Što ako izgubite ili vam ukradu putovnicu u inozemstvu?
Ako imate takav peh, trk do najbliže policijske postaje. S njihovim zapisnikom potom krenite u hrvatsko veleposlanstvo ili konzulat. Oni bi vam trebali ishoditi putni list s kojim se možete vratiti kući.
S obzirom na to da Hrvatska nema svoja diplomatska predstavništva u svakoj državi, ako se nađete baš u takvoj, uputite se u diplomatsku misiju ili konzularni ured bilo koje druge države članice Europske unije.
Putni list platit ćete 46 eura konzularne pristojbe ako ste u hrvatskoj diplomatskoj misiji. Druge zemlje imaju i svoje tarife. Putni list traje 30 dana i možete ga koristiti samo za povratak u Hrvatsku.
Za izdavanje putnog lista u hrvatskoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu naplaćuje se konzularna pristojba u iznosu od 46 eura ili 61 američkog dolara, a u diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu drugih država članica prema njihovoj tarifi.
Što ako vas uhite u inozemstvu?
U ovom slučaju jedino što možete napraviti je kontaktirati veleposlanstvo ili hrvatski konzulat koji treba kontaktirati vašu obitelj i ponuditi vam pravnu pomoć.