HQ-17AE

Srbija premijerno prikazala raketni sustav nabavljen u Kini, zna se i što će čuvati

10.07.2024 u 10:14

Bionic
Reading

Vojska Srbije (VS) prikazala je ovih dana premijerno novi raketni sustav zemlja-zrak tipa HQ-17AE, nabavljen iz Kine. Riječ je o sustavu kratkog dometa koji se koristi u svim vremenskim uvjetima za rušenje ciljeva na malim i srednjim visinama, a koji je nastao iz ruskog izvornika Tor-M1. Donosimo više o novom oružju u arsenalu naših susjeda za koje stručnjaci tvrde da je znatno bolje od izvornih inačica

Prema pisanju srbijanskih medija, Vojska Srbije je u Kruševcu na 635. godišnjicu Kosovske bitke prvi put prikazala izvoznu inačicu raketnog sustava nabavljenog u Kini. Nabavom HQ-17AE nastavljena je suradnja Beograda i Pekinga, a koja je unazad pet godina rezultirala srbijanskom nabavom kineskih dronova CH-92 i CH-95, precizno navođenih projektila zrak-zemlja FT-8 i izvozne varijante raketnog sustava FK-3, koji pruža dalekometnu protuzračnu obrambenu pokrivenost i nadopunjuje mogućnosti novonabavljenog HQ-17AE.

HQ-17 je razvila kineska državna tvrtka CASIC, a dizajniran je za pružanje zračne obrane od precizno navođenog streljiva poput krstarećih raketa i navođenih bombi, no također cilja na tradicionalnu ulogu protuzračne obrane kratkog dometa (SHORAD) za rušenje borbenih helikoptera i jurišnih aviona te svih vrsta dronova.

Kineski HQ-17 nastao je nakon što je Peking 1996. godine naručio od Moskve 14 raketnih sustava Tor-M1. Tri godine kasnije potpisan je i drugi ugovor za dodatnih 13 sustava. Kina je pak 2000. godine zatražila od Rusije licencu za lokalnu proizvodnju Tor-M1, međutim Moskva je odbila takav prijedlog. Stoga se Kina odlučila na obrnuti inženjering raketnog sustava koji su nazvali Hǒng Qi-17, odnosno Crveni barjak.

Sustav je uključen u službu kineske vojske početkom 2013., a njegovo postojanje službeno je potvrđeno dvije godine kasnije i to u varijanti HQ-17 s gusjenicama i HQ-17A s kotačima. Već 2018., na najvećoj kineskoj zrakoplovnoj izložbi Zhuhai, predstavljena je i izvozna inačica s kotačima nazvana FM-2000, a kojoj su nadograđene elektroničke protumjere protiv više ciljeva. Kasnije su predstavljen i FM-3000 s kotačima i dometom do 30 kilometara, kao i sustav na kotačima HQ-17AE, kakav je nabavila Srbija.

Pružanje zaštite neba iz pokreta

Treba reći da HQ-17 ima različita poboljšanja u odnosu na Tor-M1, koji može otkriti ciljeve dok su u pokretu, ali se mora povremeno zaustavljati kada puca po meti. Sustav uključuje autohtono lansirno vozilo za sve terene na gusjenicama, novu antenu za identifikaciju prijatelja ili neprijatelja (IFF) na vrhu pretraživačkog radara, elektronički skenirani radar za bolju učinkovitost protiv ometanja i mogućnost umrežavanja podatkovne veze s drugim kineskim sustavima.

Tipična baterija protuzračne obrane HQ-17 sastoji se od zapovjednog vozila, četiri lansirne rampe, dva vozila za pretovar NG-80 i isto toliko vozila za transport streljiva te drugih za podršku. Iako baterija HQ-17 obično radi neovisno, ona također može primati podatke za ciljanje od umreženih nadzornih radara veće snage i preciznosti.

Prema analitičarima, HQ-17 je dizajniran za držanje koraka s mehaniziranim postrojbama poput tenkovskih bataljuna za pružanje zračne zaštite u pokretu, kao i za zaštitu kritičnih vojnih objekata.

Projektil koji ispaljuje HQ-17 fizički je sličan onom iz Tor-M1, s težinom od 165 kilograma, duljinom od oko 2,9 metara i promjerom od 23 centimetra. Njegov kosi domet za presretanje zračnih ciljeva iznosi između 1,5 i 15 kilometara, što je nešto više od Tora M1, a djeluje na visinama između 10 i 10.000 metara. Sustav za navođenje projektila uključuje poluaktivno radarsko navođenje pomoću radara za praćenje, televizijskog ili terminalnog ciljnika na lansirnom vozilu te laserskog daljinomjera.

Kinezi ih postavili na 4500 metara nadmorske visine u strahu od Ujgura

Proizvođač navodi da svaka raketa nosi PESA radar za traženje i AESA radar za navođenje. Kineski pretraživački radar ima veći domet od onog originalnog iz sustava Tor, s dometom detekcije od 45 kilometara. Sustav može nadzirati do 48 ciljeva, pratiti njih 24 i djelovati na dva cilja istovremeno. Treba reći da lansirno vozilo integrira i raketne i radarske sustave na jednoj šasiji, a sposobno je djelovati neovisno od drugih baterijskih vozila.

Prema pisanju portala Tango Six, vrijeme reakcije od trenutka otkrivanja cilja do lansiranja projektila iznosi manje od osam sekundi, a pogađa sve vrste ciljeva koji lete brzinama do 1020 metara u sekundi. Pretvorba u borbeni položaj traje tri minute, a posadu čine tri člana. Za razliku od Tora M1, kineski sustav cilja iz pokreta pri brzinama do 30 kilometara na sat.

Lansirno vozilo na kotačima proizvodi Dongfeng Motor Corporation i ima šasiju 6x6, a ona sliči na bjeloruski model MZKT-6922. Vozilo je teško oko 30 tona, dugačko oko 9,7, visoko 3,1 i široko 3,7 metara. Uključen je prijenos s pogonom na sva četiri kotača, središnji sustav za napuhavanje guma i lagano oklopljeni trup koji štiti od pješačkog streljiva i krhotina granata. Navodno ga pokreće dizelski motor od 400 konjskih snaga te ima maksimalnu brzinu od 80 kilometara na sat i domet od 800 kilometara.

Spomenuti portal procjenjuje da će Vojska Srbije koristiti HQ-17AE za zaštitu ranije nabavljenih kineskih raketnih baterija FK-3 i zapovjednog mjesta raketnog divizijuna, odnosno više baterija koje djeluju zajednički. Tamošnji analitičari ističu da se HQ-17AE može integrirati u Zapovjedno-informacijski sustav raketnog divizijuna FK-3, što omogućuje kvalitetnije zajedničko djelovanje. Valja reći da Kinezi svoje sustave HQ-17A koriste za zaštitu zapovjedništva u provinciji Xinjiang, u kojoj žive Ujguri, muslimanska skupina koju Peking povezuje s radikalnim islamom, a koja se nalazi na 4500 nadmorske visine.