ipak ništa od obrata

Potvrda iz SAD-a: Hrvatska može dobiti avione F-16, ali Izraelci iz njih moraju izvaditi svoju tehnologiju

12.12.2018 u 11:37

Bionic
Reading

Američko ministarstvo vanjskih poslova (State Department) tamošnjem je Kongresu poslalo obavijest o transferu trećoj strani, a vezano za prodaju izraelskih borbenih zrakoplova F-16 Hrvatskoj, vijest je koju je prvi objavio HTV

Iako bi se iz te informacije moglo zaključiti da su Amerikanci time odobrili prodaju, riječ je samo o proceduri te se ne može govoriti o promjeni stava američke strane koja i dalje ne dopušta prodaju izraelskih aviona u verziji u kojoj oni sada jesu. Iz američkog veleposlanstva u Hrvatskoj medijima su potvrdili da je obavijest poslana, no da i dalje postoje određeni problemi koji se trebaju riješiti kako bi se došlo do uspješnog zaključenja posla.

Kako smo već pisali u više navrata, ti problemi sastoje se u tome da Izrael, koji je avione F-16 Block 30 kupljene od SAD-a sredinom 1980-ih modernizirao vlastitom tehnologijom u verziju Barak, prije prodaje Hrvatskoj mora te avione vratiti u prvobitno stanje, odnosno izvaditi iz njih svoju tehnologiju, čime oni više ne bi bili u verziji Barak.

Problem za Hrvatsku je taj što se Izrael na natječaju pojavio, i pobijedio, upravo s verzijom Barak i ne smije sada nuditi drugu verziju, što je hrvatsko Ministarstvo obrane potvrdilo za tportal u utorak, a isto je rekao i premijer Andrej Plenković u izjavi medijima.

>>> Tko je kriv za fijasko s nabavom borbenih aviona? Kako god okrenete, prvi čovjek pobjedničke hrvatske vojske

No ono što se doznalo iz objašnjenja koje je poslalo američko veleposlanstvo to je da Hrvatska zapravo nije ni mogla dobiti verziju Barak. Amerikanci, naime, kad prodaju svoju vojnu opremu partnerima, obvezuju ih da u slučaju prodaje te opreme trećoj strani moraju zatražiti odobrenje vlade SAD-a, a prije odobrenja moraju je vratiti u izvorno stanje ili izvaditi eventualne vlastite nadogradnje. Prema procesu odobravanja transfera, naglašavaju u veleposlanstvu, obaveza je inicijalnog kupca da objasni ove uvjete trećoj strani. U našem slučaju, obaveza je bila Izraela da upozna Hrvatsku s činjenicom da joj ne može prodati verziju Barak, nego da bi, ako se Hrvatska odluči za njihovu ponudu, to mogli biti 'obični' avioni F-16 Block 30, kakve su kupili od Amerikanaca, bez izraelske tehnologije.

Vlada u posjeti bazi na Plesu
  • Vlada u posjeti bazi na Plesu
  • Vlada u posjeti bazi na Plesu
  • Vlada u posjeti bazi na Plesu
  • Vlada u posjeti bazi na Plesu
  • Vlada u posjeti bazi na Plesu
    +9
F-16 na Plesu Izvor: Pixsell / Autor: Luka Stanzl

U zaključku priopćenja veleposlanstva kaže se kako vlada SAD-a nema običaj komentirati ciljeve nabava saveznika, no da snažno podržava hrvatske napore u modernizaciji obrane, uključujući kupovinu F-16 od Izraela.

Podsjetimo, u petak je američki veleposlanik u Hrvatskoj Robert Kohorst izjavio da 'Izraelci moraju prihvatiti naše tehničke zahtjeve i kada se to učini, možemo krenuti dalje i prodaja zrakoplova bit će odobrena', napomenuvši pritom da Izraelci nemaju izbora nego poštivati američki zahtjev. Kohorst je tada rekao i kako Amerikanci dvije godine Izraelcima ponavljaju o kojim se tehničkim zahtjevima radi te da bez toga neće moći prodati svoje Barake Hrvatskoj. Pojasnio je i kako je pitanje tko će platiti prenamjenu aviona jer SAD i Lockheed Martin (tvrtka koja je proizvela avione F-16) moraju obaviti posao, naime 'oni su ti koji posjeduju tehnologiju i intelektualno vlasništvo'.

Nakon što su Amerikanci u priopćenju medijima ponovno objasnili kako Hrvatska ne može dobiti verziju Barak, opet se postavlja pitanje zašto je Hrvatska na natječaju uopće odabrala izraelsku ponudu, kad su ministar obrane Damir Krstičević i njegovi suradnici morali znati da Hrvatska te avione nikako ne može dobiti.

S obzirom na to da Hrvatska ne može dobiti izraelski F-16 u verziji Barak, a da je premijer Plenković rekao da ništa drugo ne dolazi u obzir, jasno je da nema drugog izbora nego poništiti natječaj na kojem su Izraelci pobijedili i krenuti u novi postupak nabave borbenih aviona.