PROTIV ŠVERCANJA U JAVNOM PRIJEVOZU

U Čačku uveli muške i ženske vozne karte

03.03.2011 u 15:20

Bionic
Reading

Na jedinstvenu ideju došli su u tvrtki Autoprijevoz iz Čačka. U javnom gradskom prijevozu odnedavno su uveli muške i ženske vozne karte. Cijena im je jednaka, no karte se razlikuju po boji, ženske su crvene i ljubičaste, a muške plave i žute. U tvrtki ističu da ovom mjerom žele stati na kraj švercanju u javnom gradskom prijevozu te spriječiti da se s istom dnevnom kartom ujutro vozi žena, a popodne njezin suprug. Prema pisanju B92, reakcije na ovu novinu su podijeljene, a iz nevladine organizacije Žene u crnom poručuju da je riječ o spolnoj segregaciji

'Nismo imali od koga prepisati, pa smo sami izmišljali. Podjelom na muške i ženske karte, nismo imali namjeru nikoga uvrijediti. Naprotiv, ideja je bila čisto da se suzi krug korisnika jednokratne karte, pa je zato napravljena podjela na muške i ženske karte', objasnio je za B92 Aleksandar Petronijević, zamjenik generalnog direktora Autoprevoza. Kako ističe, ova jedinstvena ideja koja je rukovodstvu pala na pamet pokazala se i kao dobar marketinški trik. Po pisanju B92, u čačanskoj autoprijevozničkoj tvrtki već razmatraju i o uvođenju 'junior' karata kako bi se onemogućilo da istu dnevnu kartu koriste, primjerice, majka i kći.

Iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije ovakav oblik podjele potrošača ne smatraju diskriminacijom, no tvrde da nova odluka neće spriječiti zloupotrebu dnevnih karata.

'Uvođenje muških i ženskih karata ne vodi ničemu. Na tome netko samo dobro zarađuje, jer nitko ne sprečava da žena, koja ne može kartu dati svom suprugu, tu kartu ne posudi svojoj prijateljici', zaključio je Goran Papović, potpredsjednik Nacionalne organizacije potrošača.

U nevladinoj organizaciji Žene u crnom odluku čačanskog autoprijevoznika smatraju suludom te će zahtijevati da se muško-ženske karte ukinu i da tvrtke uputi ispriku javnosti.

'Ovakvi bizarni, degradirajući i suštinski ponižavajući postupci u čačanskom javnom prijevozu predstavljaju spregu patrijarhalnog, tradicionalističkog obrasca i neoliberalnog koncepta. To je jedan vid kriminalizacije siromašnih, a na to se nadovezuje jedno potpuno pervertirano tumačenje rodne ravnopravnosti, gdje zapravo dolazi do uvođenja rodnog aparthejda izdavanjem posebnih karata za muškarce i za žene', izjavila je ispred te nevladine organizacije Staša Zajović.

Muške i ženske karte za javni prijevoz nisu oduševile ni gradonačelnika Čačka Velimira Stanojevića, koji ovu mjeru tvrtke Autoprevoz smatra nepopularnom. Ipak, na odluke donesene u tvrtki ne može utjecati ni gradonačelnik niti građani budući da je Autoprevoz privatiziran još u ožujku 2007. kada je većinski vlasnik postala kompanija Kavim iz Tel Aviva. Stoga, po pisanju B92, unatoč lošim kritikama, u toj privatnoj tvrtki za sada očito ne razmišljaju o povlačenju muških i ženskih te vraćanju u opticaj prijašnjih 'unisex' voznih karata.