48 SAMOHOTKI

Vučić se pohvalio velikom narudžbom haubica, poznato je gdje idu Nore

19.12.2023 u 11:12

Bionic
Reading

Srbija je ovih dana prodala 48 samohodnih haubica na kotačima tipa Nora B52 neimenovanoj državi. O ugovoru se oglasio srbijanski predsjednik Aleksandar Vučić te je tek kazao da se kupac ne nalazi u Africi. Evo što znamo o najnovijem ugovoru vrijednom 311 milijuna eura i tko je najizgledniji kupac Nora kalibra 155 milimetara

'Ne mogu još reći zato što čekam da prođu procedure kod njihovog parlamenta i njihovog predsjednika', kazao je Vučić na upit o kupcu, prenosi većina srbijanskih portala. Pritom je istaknuo da je riječ o ogromnoj narudžbi i da Srbija razgovara i s drugim kupcima.

'Svi bi željeli mnogo toga iz Srbije, kao što i mi želimo dovesti i dobiti izvana. Kada potpišete ugovore na preko 300 milijuna ili na 105 milijuna, kao što je vrijednost izvoza na Cipar, onda govorimo o ogromnim poslovima, s tim što onda moramo isporučiti sve na vrijeme, što nije lako. To znači da ćemo morati drastično uvećati naše kapacitete', poručio je u svojem stilu Vučić.

MAN-ov kamion može potegnuti haubicu maksimalnom brzinom od 100 kilometara na sat
  • Navodno su za Noru zainteresirani Brazil, Pakistan i UAE
  • Nora B52 ima domet od 41 kilometra
  • Nora B52 je kalibra 155 milimetara
  • Nove inačice Nore imaju povećan kapacitet automatskog utovarivača
  • Posada Nore je maksimalno peteročlana
    +4
Samohodna haubica Nora B52 Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Yugoimport SDPR

Ugovor o isporuci 48 srbijanskih samohodnih haubica na kotačima najavljen je još u studenome. Niz izvora u Srbiji i na Kavkazu tvrdi da je kupac ove velike serije Azerbajdžan, država koja je u rujnu ove godine napala nekoliko gradova u Gorskom Karabahu. Regija u kojoj većinu stanovništva čine Armenci geografski je okružena Azerbajdžanom, a jedini put koji je povezuje s Armenijom je tzv. Lačinski koridor, širok pet kilometara.

Azerbajdžan se još uvijek nije oglasio kao kupac, ali je indikativno to da je vijest o prodaji Nora 'neafričkoj' državi objavljena u trenutku u kojem je Beograd dogovorio s Bakuuom kupnju plina. Noru B52 razvili su inženjeri srbijanske državne tvrtke Yugoimport SDPR 2006. godine. Ova samohodna haubica na kotačima temelji se na haubici D20 s produženom duljinom cijevi od 52 kalibra, a i značajan broj dijelova lafeta posuđen je od D-20 i sovjetskog topa M-46.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Military Coverage

Samohodna haubica Nora B52 projektirana je za pružanje vatrene potpore svojim postrojbama otvaranjem snažne, iznenadne i brze paljbe po taktički, operativno i strateški značajnim ciljevima na velikim udaljenostima. Najupečatljivija značajka nove generacije Nore u usporedbi s prethodnim modelima kapacitet je automatskog utovarivača jer je povećan s 12 na 30 projektila i barutnih punjenja, što daje dodatni poticaj vatrenoj moći, uz brzinu paljbe do četiri projektila u minuti.

Na platformi za automatsko punjenje smješteno je dodatnih šest projektila, tako da borbeni komplet sadrži ukupno 36 projektila, dok balistički sustav omogućuje ostvarivanje maksimalnog dometa od 41 kilometar korištenjem streljiva tipa ERFB-BB.

Budući da se radi o oružju modularnog tipa, Nora se može isporučiti u nekoliko inačica, prema zahtjevima korisnika. Pretpostavlja se da je Azerbajdžan naručio model Nora B52 NG, koji je montiran na šasiju MAN-ova kamiona, a oni mogu 'potegnuti' do 100 kilometara na sat na kvalitetnijim prometnicama te do 25 kilometara na sat na makadamu. Proizvođač tvrdi da ima sposobnost savladavanja vodenih prepreka i mekog zemljišta zahvaljujući sustavu za automatsku regulaciju tlaka u pneumaticima s obzirom na tvrdoću terena.

Yugoimport također ističe da Nora B52 ima visoku taktičku pokretljivost koja osigurava brzo zauzimanje vatrenog položaja na različitim vrstama terena, a zadovoljava i zahtjeve strateške pokretljivosti. S ukupnom masom od oko 28 tona, može se efikasno transportirati avionima tipa Iljušin Il-76 ili drugim letjelicama te klase, željeznicom ili brodovima.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Yugoimport SDPR

U samohotku je uveden i hidraulički sustav za učvršćenje platforme topa pri radu, a sastoji se od četverokrakog preklapajućeg lafeta s ugrađenim amortizerima. Njime se pak upravlja iz kontrolne stanice smještene na boku vozila. Cijev topa se hidraulički pokreće po azimutu i elevaciji, čime se smanjuje vrijeme potrebno za prelazak iz marširanja u borbeni položaj i obrnuto u svega 90 sekundi. Tako se značajno utječe na ukupnu efikasnost oružja i sposobnost preživljavanja na bojištu kada dođe do brzog protivničkog protunapada.

Nora B52 za svoje funkcioniranje treba posadu od četiri do pet vojnika. Ranije je za takvu samohodnu haubicu bila potrebna posada od 10 ljudi. Time su stvoreni ekonomski prihvatljivi troškovi, a zadržana je i jednostavnost održavanja ovakvog oblika samohodnog topništva.

Haubice Nora dosad su prodane Bangladešu, Mjanmaru, Cipru i Keniji, a njih 48 naručio je ranije i Alžir. Navodno su zainteresirani i Brazil, Pakistan i Ujedinjeni Arapski Emirati, a zanimljivo je da su jednu samohotku na MAN-ovoj šasiji testirali i Amerikanci te su je 2021. uspoređivali sa švedskim Archerom, francuskim Caesarom i izraelskim Atmosom 2000.