PREVELIKA LJUBAV

Warren Buffett - novi mesija američkih medija

15.05.2013 u 07:00

Bionic
Reading

Američki milijarder Warren Buffett (82) prometnuo se u svojevrsnog medijskog magnata: u posljednjih 15 mjeseci taj gorljivi pristaša predsjednika Baracka Obame kupio je 28 lokalnih dnevnih novina za ukupno 344 milijuna dolara. Buffett je poznat po veoma promišljenim poslovnim potezima, pa se mnogi pitaju zašto je odlučio uložiti u industriju kojoj, najblaže rečeno, ne cvjetaju ruže

Otpor braći Koch

Dok Warrenovo preuzimanje lokalnih novina ne nailazi na otpore ni u tradicionalno republikanskim dijelovima SAD-a, namjera ultrakonzervativne braće Charlesa i Davida Kocha da od Tribune Cmpany kupe osam regionalnih novina - među kojima su Los Angeles Times, Chicago Tribune, Baltimore Sun, Orlando Sentinel i Hartford Courant - rezultirala je uličnim prosvjedima u Illinoisu i plaćenim internetskim oglasima protiv prodaje uglednih publikacija koja bi rezultirala 'sukobom kultura' novinskih redakcija i milijardama dolara potkožene braće iz Kansasa.

'Gotovo je neprirodno koliko ja volim novine', rekao je Buffett.

Osim lokalnih dnevnika, Buffettova megauspješna tvrtka Berkshire Hathaway posjeduje još 42 tjednika, a rastući medijski lanac obuhvaća niz američkih saveznih država, uključujući Nebrasku, Iowu, Teksas, Oklahomu, Virdžiniju, Sjevernu Karolinu, Južnu Karolinu, Alabamu i Floridu.

U pismu dioničarima, Buffett navodi da on i potpredsjednik kompanije Charlie Munger 'vjeruju da će novine, koje tijesno vezanim lokalnim zajednicama donose temeljite i pouzdane informacije, uz razumnu internetsku strategiju još dugo biti održive'.

Buffettova posvećenost toj industriji veliki je zaokret u njegovoj poslovnoj filozofiji. Iako je godinama posjedovao Washington Post i 1977. kupio Buffalo News, prije četiri godine legendarni ulagač izjavio je da se novine suočavaju s 'nepreglednim gubicima' i da ih ne bi kupio 'ni po koju cijenu'.

Krajem 2011. ipak je kupio dnevnik Omaha World-Herald, novine vlastitog rodnog grada. U 2012. kupio je 63 dnevnika i tjednika kompanije Media General, a ove godine medijskoj ergeli pribrojio je novine Tulsa World (Oklahoma) i Greensboro News & Record (Sjeverna Karolina).

'Nisam trebao reći ni po koju cijenu. Te cijene dosta su pale', nasmijao se Buffett u razgovoru za USA Today.

Mnoge američke novine ostaju profitabilne, iako u daleko manjoj mjeri nego u zlatnim vremenima. Također, zanimljivo je da se Buffettova ljubav iscrpljuje na manjim redakcijama i ne doseže do velikih regionalnih ili nacionalnih dnevnika.

Buffett kaže da novine moraju biti prijeko potrebne značajnom dijelu lokalnog življa, što je teško postići u, primjerice, jednom Los Angelesu.

Ljude zanimaju rezultati sportskih timova lokalnih srednjih škola, navodi Buffett, dodajući da se ne mogu pokriti svi takvi rezultati u Chicagu ili New Yorku ili Los Angelesu. 'Ali to možete učiniti u Omahi', rekao je Buffett. Ako ste, nadalje, čitatelj New York Timesa ili Los Angeles Timesa, teško da ćete poznavati mnogo ljudi s osmrtnica. 'Ali u Grand Islanda, u Nebraski, znate ih sve.'

Buffett zna da će se novine sve manje prodavati, ali očekuje da će taj pad u manjim sredinama biti nešto sporiji. Gaji nadu da će zaraditi na naplati digitalnog sadržaja i smatra da su novine grdno pogriješile s objavom besplatnih članaka na svojim internetskim stranicama. Hvali Waltera Hussmana Jr., vlasnika Arkansas Democrat-Gazette, koji je rano uveo online naplatu, zbog njegove mudrosti.

Hussmanov motiv nije bila samo zarada, već i zaštita temeljnog novinskog sadržaja: Zašto bi ljudi kupovali novine ako sve mogu besplatno pročitati na internetu? Buffett je usvojio tu logiku. 'Ne zanima me internet zbog novca. Zanima me prevencija erozije tiska. Mogao bih ispljuskati samog sebe jer to nisam ranije shvatio', rekao je Buffett.