Hrabar morski pothvat
Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Saša Fegić
Hrabar morski pothvat
Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Saša Fegić
MOŽETE PRIDONIJETI PODVIGU
Oploviti svijet desetmetarskom jedrilicom, za mnoge bi bio hir, no za tročlanu posadu jedrilice Hir 3, to nije nikakav hir, već kako bi rekli prekaljeni morski vukovi, nasušna potreba 'jer ploviti se mora, a pred morem si uvijek na početku'
Stoga su Maja Polić, jedriličarka, povjesničarka umjetnosti i etnolog, Saša Fegić, vlasnik jedrilice i kapetan, te Tomislav Bradić, instruktor u školi jedrenja ANA, u žudnji za dalekim miljama odlučili temeljito obnoviti jedrilicu Hir 3 kojom je Mladen Šutej oplovio svijet i ušao u legendu hrvatske pomorske baštine te ponoviti njegov nesvakidašnji pothvat. Time bi, uvjerena je posada, promovirali Hrvatsku kao sjajnu nautičku destinaciju i zemlju bogate pomorske tradicije i vještine, koja stoji uz bok najvećim pomorskim zemljama.
'Svi smo, još kao djeca, gledali dokumentarni serijal Marija Saletta 'Jedrima oko svijeta' i čitali knjige Mladena Šuteja o njegovim plovidbama s Hirom 3 te sanjali o dalekim krajevima. Tako da se ovdje radi o ostvarenju tih snova. Također, svi se bavimo jedrenjem, a nema onoga tko se time bavi a da ne žudi otići koju milju dalje. Tako se i rodila ideja o ponovnoj plovidbi oko svijeta. Krenulo je kao želja da spasimo legendarnu jedrilicu, a onda smo otišli mnogo milja dalje i, uz povoljan vjetar, to će putovanje završiti zatvaranjem kruga oko svijeta. Uz to, ovakvog projekta u Hrvatskoj već dugo nije bilo, a mi želimo dokazati da je i danas moguć i potreban', predočili su nam svoje planove članovi posade Fegić i Bradić.
Pothvat vrijedan pažnje i divljenja započeo je krajem 2013. kada su obnovitelji jedrilice naišli na legendarno plovilo koje zbog nemara i neodržavanja samo što nije potonulo. Mučen pitanjima kako i zašto je Hir 3 snašla nezaslužena sudbina, trojac je nakon kratkog vremena odlučio ne opterećivati se suvišnim pitanjima, već odmah krenuti u akciju. Kako bi ga spasili od propadanja u vrsarskoj marini, brod su vrlo brzo kupili i pokrenuli crowdfunding kampanju za obnovu jedrilice na platformi TravelStarter.com koja je usmjerena na turizam i putovanja.
Svaki novčani prilog itekako je dobrodošao: da bi Hir 3 zaplovio Jadranom, potrebno je vratiti generalno uređeni motor, nanijeti novi sloj antivegetativne zaštite, nabaviti obveznu sigurnosnu opremu i registrirati brod.
Priprema broda za put oko svijeta bit će mnogo opsežnija, uvjereni su članovi posade, no kako je jedrilica neizostavan dio naše pomorske i nautičke baštine i prva hrvatska jedrilica koja je obišla jedriličarski Mount Everest – Rt Horn, dugotrajne pripreme najmanji su problem kada je u pitanju oživljavanje Hira 3.
'Prave pripreme su tek pred nama. Najmanje godinu dana testirat ćemo brod i dotjerivati eventualne neodstatke te ga opremati poprilično skupom sigurnosnom opremom za velika mora. U tom periodu plovidbom po Jadranu detaljno ćemo se fizički i psihički pripremati za pothvat, a to nam je i savjetovao barba Mladen Šutej koji je jako emotivno reagirao kada je čuo da se obnavlja jedrilica kojom kanimo ponoviti njegov uspjeh', doznajemo od muškog dijela posade, uz napomenu da je Šuteja sudbina broda koji je stradao 1991. u granatiranju dubrovačke marine silno rastužila.
'Dao nam je svoju punu podršku koja je za nas golemo priznanje, ali i obveza, te njegove savjete pozorno slušamo i poštujemo. Mnogi nas pitaju da im kažemo što nas čeka kada krenemo, a mi ih upućujemo da to pitaju barbu Šuteja, jer on je to sve već prošao, a mi tek trebamo', iskren je muški dio posade koja će se u određenim fazama mijenjati i rasti po etapama puta.
Dok se posada ne otisne svjetskim morima, obnovljeni brod skupljat će potrebne milje iskustva na svim važnijim regatama te tradicijskim i turističko-zabavnim događanjima na našoj i talijanskoj strani. Sudjelovanje u regatama i ostalim događanjima uz obalu i na pučini, vrlo je važno, smatraju Fegić i Bradić, budući da preko Hrvatske turističke zajednice, koja je prepoznala važnost ovog projekta za nautičku promociju Hrvatske te ga promovira putem svojih društvenih mreža, imaju globalnu vidljivost koju će iskoristiti za dizanje svijesti o našoj bogatoj pomorskoj baštini ne samo u inozemstvu, nego i u nas.
Ruta kojom će Hir 3 krenuti u osvajanje svijeta još uvijek nije detaljno zacrtana, no od članova posade doznajemo da će za dvije godine plovidbe prijeći oko 35.000 nautičkih milja. Odluka hoće li se upustiti u ponovno osvajanje Rta Horn ili će iz Atlantika u Tihi ocean uploviti kroz Panamski kanal, gdje Hir 3 još nije bio, još uvijek nije konačno donošena. Ono što je sasvim sigurno jest da će posada snimiti i dokumentarni serijal s putovanja, a vjeruju da neće manjkati materijala i za knjigu koju planiraju izdati na hrvatskom i engleskom jeziku i kojom će dočarati pustolovine broda kojem je zasluženo vraćen stari sjaj.