U veljači 2020. u Hrvatskoj je novoregistrirano 3588 novih osobnih automobila, a model s najviše novih registracija i dalje je Škoda Octavia s 342 primjeraka. Slijede Fiat 500 sa 168 i VW T-Cross sa 122 komada
Nakon što smo dobili najnovije podatke o prodaji novih automobila u Hrvatskoj za veljaču 2020., a pritom mislimo na novoregistrirane nove automobile, donosimo vam detaljniju analizu prodajnih rezultata. Zahvaljujući Promociji Plus, doznali smo da nam je veljača donijela bolje rezultate u odnosu na prošlogodišnji isti mjesec. Novoregistrirano je ukupno u veljači 3588 novih osobnih automobila, što je za 41 komad više nego prije točno godinu dana. To je porast od 1,16 posto. Gledamo li samo siječanj 2020. i veljaču 2020., onda je to pad od 129 automobila, no pretpostavka je da su ovi rezultati ipak više odraz nešto kraćeg mjeseca.
Već smo prije pisali o tome kako je ova godina, recimo to tako, kritična jer su na snagu u EU stupila pravila o prosječnim emisijama CO2 flota proizvođača vozila od 95 g/km. No treba reći da treba računati i na posljedice opće pomutnje zbog izbijanja epidemije koronavirusa, ali zasad se čini da to nije nimalo utjecalo na prodaju novih automobila u Hrvatskoj. Hoće li se tako nastaviti sljedećih mjeseci ili ne, ostaje vidjeti. Ipak, određeni se pad u prodajnim rezultatima očekuje kad na kraju 2020. podvučemo crtu pod ukupne prodajne rezultate. Jedan od razloga, uz epidemiju smrtonosnog virusa, ali i mogućeg otežanog lanca opskrbe određenih komponenti i dijelova koji dolaze iz Kine uzrokovanih djelomičnim prekidom proizvodnje, je i nestanak iz prodaje određenih modela koje smo proteklih godina navikli kupovati, a koje proizvođači iz gore navedenih razloga – jednostavno više neće nuditi kupcima. Ipak, radi preciznije analize morat ćemo pričekati prvi kvartal ove godine da vidimo kakvi su točno trendovi.
Volkswagen, Škoda i Renault i dalje najprodavaniji
Vrh ljestvice prodaje novih vozila i nakon dva mjeseca ponovno je pripao Volkswagenu, koji s 1223 automobila drži čak 16,74 posto tržišta, što je manje ako gledamo kumulativno stanje za prva dva mjeseca 2019., kad je udio na tržištu bio neznatno veći; 17,89 posto (to je samo šest vozila manje u odnosu samo na veljaču 2019. godine i u tom trenutku 2019. udio na tržištu od 15,39 posto). I na drugom mjestu je ponovno Škoda sa 636 vozila ili 15,35 posto tržišta, ali treba reći da su rezultati Škode izvrsni ako usporedimo prva dva mjeseca 2019., kad su imali čak 334 manje prodanih automobila i udio od 11,09 posto (oni su u veljači 2019. bili 'lošiji' za čak 245 vozila, a imali su i manji tržišni udio od 11,02 posto). I na trećem mjestu je ponovno Renault s 468 vozila ili 6,41 posto tržišta (u veljači prošle godine 216 vozila, što je 14 vozila manje, i 6,09 posto tržišta). Dacia je nakon dva mjeseca 2020. na četvrtom mjestu s 415 vozila i drži 5,68 posto tržišta. Hyundai je nakon dva mjeseca 2020. na petom mjestu s 405 vozila i drži 5,54 posto tržišta.
Na mjesečne rezultate pojedinih marki utječu brojni faktori, poput raspoloživosti određenog modela, očekivanja dolaska na tržište novih modela, flotne prodaje (nabava vozila raznih tvrtki za svoje potrebe, odluka Vlade RH i lokalne uprave o obnavljanju vlastitog voznog parka...), liberalizacije tržišta taksi prijevoza, reeksporta u treće zemlje ili osobnoj kupnji građana (koja uvelike ovisi o dostupnosti kredita, rasta osobnog standarda, najavi dobre turističke sezone ili samoj procjeni građana o vlastitim financijskim izgledima do kraja godine, ekološkoj osviještenosti pojedinca, poticajima države...). Jedan od bitnih faktora je i kretanje cijene naftnih derivata kod nas i u svijetu, a vjerojatno na rezultate u nekom jako malenom dijelu utječu i faktori poput zabrane prometovanja vozilima starijih Euro normi o emisiji ispušnih plinova u nekim zapadnoeuropskim gradovima ili slično. Tu je naravno i najnovija situacija s epidemijom koronavirusa.
Tako Volkswagen grupa s markama Volkswagen, Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, SEAT, Škoda nakon dva mjeseca 2020. ima ukupno 2864 novoregistriranih automobila ili 39,2 posto cijelog hrvatskog tržišta. Slijedi ih Renault-Nissan-Mitsubishi Alijansa s markama Renault, Nissan, Mitsubishi, Infiniti, Dacia s ukupno 1080 vozila ili 14,8 posto tržišta. Na trećem mjestu je Hyundai-Kia grupa sa 799 automobila ili 10,94 posto tržišta. Na četvrtom mjestu je PSA grupa s markama Peugeot, Citroën, Opel, DS - ukupno 693 vozila, tj. 9,49 posto tržišta.
Recimo još samo da su 34 marke bile zastupljene u prodaji u prva dva mjeseca 2020. godine, s time da su Bentley, Lamborghini i Lexus prodali, odnosno njihovi kupci novoregistrirali po jedan komad automobila.
Škoda Octavia opet najprodavaniji model
Prema podacima o registracijama novih automobila u prva dva mjeseca 2020., Škoda Octavia i dalje vodi, jer je već prodana u 593 primjeraka. Taj podatak ne čudi, jer je s 3320 komada Octavia bila i najprodavaniji model u Hrvatskoj u cijeloj 2019., kao i s 2982 komada u cijeloj 2018. godini. Na drugom mjestu je Fiat 500 s 254 komada, na trećem mjestu je Volkswagen T-Cross s prodanim 241 komadom. I četvrto mjesto drži model Volkswagena, i to model Golf s 236 komada. Dacia Sandero drži peto mjesto s 217, a VW Polo šesto mjesto s 204 prodana komada.
Zanimljivo je da su dva, među građanima Hrvatske omiljena modela - crossoveri Suzuki Vitara i Dacia Duster - na 12. i 13. mjestu ipak malo posustali jer je u prva dva mjeseca 2020. novoregistrirano ukupno samo po 263 primjerka (Dacia Duster 140, a Suzuki Vitara 123 komada). Usporedimo li to s 2019., Suzuki Vitara je završila na četvrtom mjestu s 1762 komada, a peto mjesto je zauzeo model Dacia Duster s 1586 komada.
Nećemo ulaziti u razloge dobrih ili loših prodajnih rezultata pojedinih modela, ali sasvim je izvjesno da se i u veljači 2020. Škoda Octavia pokazala ponovno kao jak adut češkog proizvođača kod hrvatskih kupaca. Prema modelima pojedinih marki u prvih 20 najprodavanijih modela u prva dva mjeseca 2020. iz segmenta SUV-a ili crossovera, devet je modela. To znači da je udio terenaca (1304 komada) u 7305 automobila prvih 20 najprodavanijih modela sada 17,85 posto, što je manje od europskog prosjeka. Je li to znak da ovaj tip vozila na hrvatskom tržištu posustaje za osobnim automobilima klasičnog tipa? Još je prerano zaključiti, jer do kraja godine nas čeka punih deset mjeseci.
Prodaja prema tipu
Prema tipu motora, u gornjoj tablici možemo vidjeti preferencije hrvatskih kupaca što se tiče vrste pogonskog goriva u prva dva mjeseca 2020. godine. Ukupno su ove godine prodane 34 marke automobila. Ne ulazeći u pojedinu marku, a rezultati su posve jasni za svaku na našem tržištu, u ukupnim rezultatima u dva mjeseca dominiraju i dalje Otto automobili ili, kolokvijalno govoreći, automobili na benzin s 4364 komada ili 59,7 posto. Podsjetimo, 2019. godina donijela nam je ukupni udio benzinaca u cjelogodišnjoj prodaji svih tipova goriva od 61,1 posto. Dakle, tu smo negdje, ali dva mjeseca nisu baš jako reprezentativan uzorak. Automobili s dizelskim motorom su i dalje na drugom mjestu s 2535 komada ili 34,7posto. Na trećem mjestu su i dalje hibridni automobili s 349 komada ili 4,8 posto i trend je uzlazan (to je za 2,2-postotni bod bolji rezultat nego za cijelu 2019., kada je njihov udio bio 2,6 posto).
Slijede automobili čiji motori koriste ukapljeni naftni plin (UNP ili na engleskom LPG) s 22 komada ili 0,5 posto (ovdje je riječ o automobilima s benzinskim motorom, koji imaju i tvorničke postavke da mogu koristiti i UNP kao gorivo). Naravno, značajan broj automobila na benzin nakon prve registracije (a u ovoj analizi riječ je prije svega o novoregistriranim automobilima) dodatno ugradi instalaciju za UNP, no to nije vidljivo u ovoj tablici.
Potpuno električnih automobila u prva je dva mjeseca prodano 35 primjeraka, što je optimistična brojka, a to je sada 0,5 posto od svih prodanih automobila u Hrvatskoj. U cijeloj protekloj godini bilo je novoregistrirano 193 komada čisto električnih automobila ili 0,3 posto. No da se ne zavaravamo, i rezultati za prva dva mjeseca, iako bolji, ukupno su gledajući – mizerni. Marka Tesla, koja proizvodi isključivo električne automobile, u dvanaest mjeseci 2019. prodala je ukupno 29 svojih modela, a sada samo u siječnju njih pet. Hyundai uvjerljivo drži prvo mjesto u 2020. s 21 prodanim komadom. U kategoriji električnih automobila kod nas se u 2019. nalazilo samo 10 marki, koje su našle put do svojih kupaca koji su željeli kupiti upravo - potpuno električne automobile. No sada, u prva dva mjeseca 2020., ovih 35 primjeraka čisto električnih automobila 'smjestilo' se unutar samo sedam marki automobila.
Kod automobila na UNP najprodavanija je marka s 21 komadom, po tradiciji, Dacia i još samo Volkswagen s jednim komadom. Kod automobila s hibridnim pogonom u prva dva mjeseca 2020. godine i dalje je na uvjerljivom prvom mjestu japanska Toyota sa 156 automobila ili 44,7 posto tržišta samo hibridnih automobila, zahvaljujući cijeloj paleti hibridnih modela. Ako bacite pogled na tablicu prema tipu goriva, neka vas ne zavara podatak kod npr. Toyote u hibridnim automobilima od 52,9 posto. Taj se postotak ne odnosi na sve ukupno prodane hibridne automobile, već udio unutar vozila marke Toyota svih tipova goriva. Tako Toyota ima u prva dva mjeseca ukupno 295 novoregistriranih automobila, od čega je 139 komada ili 47,1 posto bilo benzinaca i 156 komada ili 52,9 posto hibrida. Zanimljivo je da je na drugom mjestu i dalje Suzuki sa 121 prodanim hibridom ili 34,7 posto tržišta hibrida, a na trećem mjestu je i dalje Audi s 25 komada ili 7,2 posto tržišta hibridnih automobila.
Prodaja prema županijama
I na kraju, prodajni rezultati prema županijama za prva dva mjeseca 2020. izgledaju ovako: u Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji novoregistrirano je najviše automobila, čak 2910 komada ili 39,84 posto od ukupne količine prodanih osobnih automobila u 2020. Na drugom mjestu je Splitsko-dalmatinska županija sa 633 komada ili 8,67 posto tržišta. Šibensko-kninska županija je treća sa 620 registracija novih automobila ili 8,49 posto. Posljednja, 20. prema ovoj listi je i dalje Ličko-senjska županija sa samo 31 komadom ili 0,42 posto od ukupne brojke od 7305 novoregistriranih osobnih automobila u 2020. I da, ako ste se pitali gdje su sve one registracije s oznakom DA (Daruvar), koje srećemo posvuda po Hrvatskoj, oni su u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji i započeli su godinu na niskom 15. mjestu s 52 registrirana nova automobila, a sada nakon dva mjeseca su još niže, na 18. mjestu s 93 komada ili 1,27 posto ukupnog tržišta.