Inspiriran konceptnim automobilom Dacia Manifesto, Sandrider će biti homologiran za vožnju u vrhunskoj kategoriji Ultimate T1+. Vozilo će imati benzinski V6 twin-turbo motor koji će koristiti sintetičko gorivo koje proizvodi Aramco
Dacia misli ozbiljno! Danas je marka Dacia, za koju se nakon odličnih prodajnih rezultata diljem svijeta smatra da je najbolja vrijednost za uloženi novac, pokazala nove pjedinosti svog sudjelovanja na predstojećem reliju Dakar 2025 pokazavši prototip vozila s kojim računa da mogu pobijediti na najzahtjevnijoj rally-raid utrci na svijetu. Naravno, osim ove legendarne utrke, Dacia će s ovim vozilo nastupati i u Svjetskom prvenstvu u reliju (W2RC) od 2025.
Sve je ovo dio nastavka priče o potrazi Dacije za redefiniranjem bitnih stvari, a samoj online prezentaciji je nazočio i izvršni direktor ove marke u sastavu Renault grupe – Denis Le Vot. Uz njega su svoje rekli i deveterostruki WRC prvak Sebastien Loeb te vozačica Cristina Gutiérrez Herrero, dok se treći član vozačke postave Nasser Al-Attiyah javio uživo negdje iz arapske pustinje.
Boreći se s nekim od najzahtjevnijih i najsurovijih terena na svijetu, Dacia je pokaztala svoj adut, vozilo zanimljivog imena Sandrider (otprilike - pješčani jahač), odnosno njegov prototip dizajniran za pobjedu.
Nadahnut konceptnim automobilom Manifesto, koji smo imali prilike vidjeti u rujnu 2022. na Danima marke Dacia u Parizu, laboratorijem ove marke za nove ideje, budući Sandrider je potpuno novo vozilo dizajnirano posebno za rally-raid utrke. Oslanja se na sportsku stručnost Grupe Renault i Prodrivea, britanske tvrtke specijalizirane za moto sportove.
Zanimljivo, jedan od okupljenih novinara je pitao da li Dacia planira napraviti i cestovnu verziju Sandridera, na što mu je Denis Le Vot odgovorio, da ne planiraju. Naime, Dacia je napravila 'cestovnu verziju Sandridera' u obliku novog Dustera, koji je nedavno predstavljen javnosti.
Da podsjetimo, ove godine su s Prodrive bolidima nastupale dvije buduće tvorničke posade Dacije: Sébastien Loeb i Nasser Al-Attiyah. Treća članica vozačke posade Cristina Gutiérrez Herrero je nastupala na ovogodišnjem Dakru u kategoriji Challenger class za momčad Red Bull Off-Road JR Team USA by BFG s vozilom Taurus South Racing Can-Am. 32-godišnja Španjolka je vodeće ime u cross-country reliju. Već je sudjelovala na osam Dakar relija između 2017. i 2024. Cristina je 2021. osvojila Svjetski kup za cross-country relije, kategorija T3. U siječnju 2024. postala je druga žena koja je pobijedila u kategoriji (Challenger) natjecanja Dakar, nakon Jutte Kleinschmidt koja je bila prva u ukupnom poretku. Cristinin suvozač bit će Pablo Moreno Huete.
Treba reći i kako su Sébastien Loeb i suvozač Fabian Lurquin na kraju nedavno završene utrke Dakar 2024 zauzeli 3. mjesto, dok je Nasser Al-Attiyah morao odustati zbog tehničkih problema sa svojim vozilom na 10. etapi od 12 ukupno. Inače, Nasser Al-Attiyah je peterostruki pobjednik Svjetskog kupa u cross-country reliju i dvostruki pobjednik Svjetskog prvenstva u rally-raidu. Istinska legenda Dakara, osvojio je ovu spektakularnu utrku pet puta.
Dizajn Sandridera
U skladu s Dacijinim poznatim pristupom, Sandrider je dizajniran da se usredotoči na bitne stvari motorsporta, a to su performanse i pobjeda. Ovaj inovativni prototip pametno iskorištava sve mogućnosti koje nude propisi u kategoriji Ultimate T1+, fokusirajući se prvenstveno na agilnost i težinu. U potpunosti zadovoljava osnovne potrebe i vozača i suvozača, koji su od samog početka bili aktivno uključeni u njegov razvoj. Od početka projekta, a prije brojnih testnih sesija, vozači i suvozači ponudili su svoje veliko iskustvo i znanje i dizajnerima i inženjerima, uglavnom kroz praktične sesije dizajna koristeći virtualnu stvarnost.
Vrlo posebna Dacija, ali svejedno Dacia, Sandrider je snažno usklađen s temeljnim vrijednostima marke.
Dizajniran od strane Dacijinih internih dizajnera, neobuzdani vanjski izgled Sandridera ide ravno prema bitnim stvarima. Vozilo je opremljeno samo neophodnim karoserijskim pločama. Nema ukrasnih i suvišnih dijelova, a naravno, poseban naglasak stavljen je na aerodinamiku.
Kao dio pristupa marke koji se usredotočuje na bitne potrebe vozača i suvozača, kratka, 'lebdeća' hauba ima kosi dizajn, kako ne bi ometala vidno polje posade. Antirefleksna boja korištena na gornjem dijelu ploče s instrumentima – tehnika posuđena iz zrakoplovne industrije – također optimizira vidljivost.
Što se tiče kabine, Dacijini dizajneri i inženjeri poseban su naglasak stavili na potrebe, navike i ograničenja vozača i suvozača. Sandriderova modularna nadzorna ploča svakom članu posade omogućuje prilagodbu ergonomije i rasporeda određenih značajki vlastitim zahtjevima.
Vanjski koncept Sandrider doveden do ekstrema
Dakar i drugi rally-raidovi neki su od najtežih svjetskih događaja motorsporta. Iz tog razloga, Sandrider je zahtijevao pristup koji Dacijin robustan, vanjski koncept dovodi do ekstrema.
To je uključivalo jačanje vozila, s konsolidiranim podokvirom i odbojnicima, karoserijom od ugljika, ovjesom s dvostrukim poprečnim ramenima i 4x4 prijenosom izgrađenim za iscrpljujuće zahtjeve rally-raid utrka. Inovativni električni sustav održava optimalnu snagu za svu dodatnu opremu u vozilu, čak i u najtežim uvjetima.
Gledajući dalje od ovih temeljnih značajki dizajna, Sandriderov robustan, vanjski pristup također se proširuje na aspekte koji se mogu činiti kao detalji, ali zapravo čine život puno lakšim za posadu.
Na primjer, trkaća sjedala Sabelt presvučena su posebnim antibakterijskim tkaninama koje same reguliraju vlažnost. Rezervni kotači su otkriveni radi lakšeg rukovanja. Slično tome, posada može brzo pristupiti alatima u vozilu, bez potrebe za otvaranjem kutije.
Daljnji primjeri uključuju magnetsku ploču ugrađenu u karoseriju Sandridera kako bi se spriječilo da se pričvrsni vijci za kotače izgube u pijesku. Ovo je bio savjet inspiriran izravno iz iskustva vozača tima i djelovao je koristeći Dacijino poznato dobro razmišljanje.
Sandrider je opremljen gumama nove generacije BF Goodrich koje pružaju optimalno prianjanje na svim vrstama terena, uz maksimalnu otpornost na udarce i probijanje. Riječ je o All-Terrain gumama vanjskog promjera 37 cola, monitranim na 17-colnim aluminijskim naplatcima. Sandrider nosi sa sobom i dva rezervna kotača. Prednji i stražnji ovjes su identični: dvostruka poprečna poluga, a sam hod ovjesa je 350 mm.
Što se vanjskih dimenzija tiče, Sandrider je vozilo sljedećih karakterisitika: duljina 4140 mm, širina 2290 mm, visina 1810 mm, međuosovinski razmak 3000 mm, prednji prevjes 590 mm, stražnji prevjes 550 mm.
Eko-pametan pristup
Dacia je odlučna u namjeri da bude predvodnik u pristupačnoj dekarbonizaciji i u potpunosti se pridržava obveze koju su preuzeli organizatori Dakara i drugih rally-raida kako bi moto sport učinili održivijim.
Inženjeri su posebno naporno radili kako bi automobil učinili lakšim i smanjili potrošnju goriva. Ukupna težina Sandridera smanjena je za oko 15 kg u odnosu na usporedive prototipove. Ovaj rezultat postignut je korištenjem lakše cjevaste šasije, uklanjanjem svih suvišnih panela karoserije i korištenjem karbona za ostale. Dizajneri su također uklonili sve ukrasne elemente, a inženjeri su se odlučili za kompaktniji i lakši motor.
Twin-tubo V6 motor Sandridera
Riječ je o benzinskom twin-turbo V6 motoru, obujma 3 litre, s izravnim ubrizgavanjem. Sam motor je poznat iz Nissana, odnosno Infinitija. Najveća snaga mu je 360 KS (265 kW) pri 5000 okr./min., uz maksimalni okretni moment od 539 Nm pri 450 okr./min. Pogon vozila je na sva četiri kotača, a snaga se prenosi 6-stupanjskim sekvencijalnim mjenjačem. Krajnja brzina Sandridera je ogranilčena na 170 km/h.
Sandriderov motor radi na sintetičkom gorivu koje isporučuje Aramco. To je jednostavno, pristupačno rješenje za smanjenje utjecaja na okoliš. Sintetička goriva koja je razvio Aramco kombiniraju obnovljivi vodik s izdvojenim CO2, dajući gorivo s niskim udjelom ugljika koje je kompatibilno s današnjim motorima. Za Daciju je reli Dakar idealan poligon za testiranje ove tehnologije.
Kako bi se optimizirala trakcija i dinamička izvedba, raspodjela težine između prednjeg i stražnjeg dijela značajno je povećana sprijeda.
Štoviše, poseban je naglasak stavljen na aerodinamiku kako bi se smanjila potrošnja goriva uz poboljšanje performansi. Inženjeri su uspjeli smanjiti otpor za 10 posto i uzgon za 40 posto u odnosu na usporedive prototipove. Kao dio svog rada, posebno su se usredotočili na ulaze zraka koji hlade motor.
Upravljanje toplinom ključno je u ekstremnim uvjetima Dakara i drugih rally-raid utrka. Kako bi održali nisku temperaturu u kabini, dizajneri Sandridera koristili su anti-infracrvene pigmente izravno integrirane s karbonskim pločama vozila. Za ovaj postupak je prijavljen patent.
Debi u motorsportu zakazan za listopad
Predstavljen danas, Sandrider će sada započeti dugi niz razvojnih testova u nekoliko zemalja. Njegov debi u motorsportu održat će se na Rallye du Maroc 2024., marokanskoj dionici Svjetskog prvenstva u rally-raidu (W2RC) između 5. i 11. listopada 2024.
Dacia Sandriders, Dacijin službeni W2RC tim, natjecat će se u svom prvom reliju Dakar i ostalim etapama Svjetskog prvenstva u rally-raidu od 2025. godine.
Tportal je i na WhatsAppu
Želite dobivati najvažnije vijesti dana na WhatsApp: Zapratite tportalov kanal OVDJE i kliknite 'Prati'