Koristeći 100 posto održivo gorivo, Rally1 automobili će biti lakši, lakši za vožnju, manje složeni za održavanje, jeftiniji za korištenje, ali jednako spektakularni za gledanje. Druga velika vijest je da se Hrvatska vraća u WRC kalendar!
Osim što se Hrvatska vraća u WRC kalendar za 2026. i 2027., čemu prethodi također spektakularna utrka Europskog prvenstva (ERC) već 2025., FIA, svjetska automobilistička organizacija, je jučer objavila velike promjene vezane na Svjetsko rally prvenstvo (WRC) već od iduće sezone.
Ova velika tehnička promjena se odnosi automobile Rally1 kategorije WRC-a, no međunarodna krovna natjecateljska organizacija automobilizma kaže da nema bojazni. Naime, ovi automobili s vrha WRC-a će i dalje nastaviti uzbuđivati obožavatelje diljem svijeta u 2025. godini, istovremeno pružajući poboljšanu pristupačnost za vozače i momčadi koji se žele natjecati na najvišoj razini FIA Svjetskog prvenstva u reliju.
Uklanjanje hibridne snage usklađeno je s radnim smjerom postavljenim za 2027., čija će načela biti predložena sljedećem Svjetskom vijeću za motoristički sport 11. prosinca.
Što se mijenja?
Koristeći 100 posto održivo gorivo, Rally1 automobili će biti lakši, lakši za vožnju, manje složeni za održavanje, jeftiniji za korištenje, ali jednako spektakularni za gledanje kada sezona 2025. počne na prvoj utrci Rallye Monte-Carlo u siječnju.
Promjene tehničkih propisa WRC-a, koje je predložila Komisija WRC-a nakon što su dobili potporu svojih članova i koje je odobrilo Svjetsko motorističko vijeće FIA-e elektroničkim glasovanjem koje je zaključeno u petak 15. studenog, potvrđuju da automobili Rally1 više neće koristiti postojeće plug-in hibridne jedinice od sljedeće godine.
U isto vrijeme, pauziranje upotrebe hibridne tehnologije omogućuje momčadima i proizvođačima da smanje svoje ukupne troškove. Vozači koji prelaze na najvišu razinu WRC-a također će imati koristi od pojednostavljenog prijelaza s razine Rally2.
Doista, na 80. reliju ORLEN Poljska u lipnju, koji broji WRC, Mārtiṇš Sesks je demonstrirao potencijal koncepta dok je postavio četiri najbolja vremena u tri etape i držao drugo mjesto u tri etape tijekom svog debija na Rallyju1 vozeći Ford Pumu s ugrađenim balastom umjesto korištenja plug-in hibridne jedinice.
Od 2025. minimalna težina Rally1 automobila bit će smanjena s 1260 kilograma na 1180 kilograma, a veličina restriktora zraka smanjena s 36 mm na 35 mm kako bi se održao ekvivalentan omjer snage i težine između vozila iz 2024. i 2025. godine.
Veliki i zasluženi povratak Hrvatske u kalendar WRC-a!
Potpisivanjem ugovora između hrvatskog organizatora i WRC promotora jučer je i službeno potvrđeno da će Hrvatska ugostiti Europsko rally prvenstvo (ERC) 2025., kao i Svjetsko rally prvenstvo (WRC) 2026. i 2027.
Ugovor su danas potpisali Predsjednik organizacijskog odbora Croatia Rallyja Daniel Šaškin i Izvršni direktor WRC Promoter GmbH Simon Larkin u nazočnosti Državnog tajnika u Ministarstvu turizma i sporta RH Josipa Pavića te Predsjednika Hrvatskog auto i karting saveza Roberta Markta.
WRC Croatia Rally u Hrvatskoj se održava od 2021. godine te ima iznimno značajan socio-ekonomski utjecaj za Hrvatsku. Studija utjecaja WRC Croatia Rallyja koju je izradio Ekonomski fakultet u Zagrebu pokazala je kako ovaj događaji doprinosi razvoju lokalnog gospodarstva kroz povećanu turističku posjećenost, promociju Hrvatske kao sportske destinacije te snažnu potrošnju u ugostiteljstvu i smještaju. Podaci ekonomske studije otkrivaju da je utrke WRC-a u Hrvatskoj do danas uživo pratilo više od milijun gledatelja, dok je sliku iz Hrvatske putem TV prijenosa i snimki vidjelo gotovo 100 milijuna gledatelja godišnje u 165 zemalja diljem svijeta. Navedeno se snažno odražava i na povećani broj noćenja u regijama gdje se događaj održava, dok se ukupni ekonomski učinci za Republiku Hrvatsku procijenjeni na preko 105 milijuna eura po sezoni. Predviđa se da će ERC i WRC u idućim godinama ostvariti dodatne ekonomske koristi, pružajući priliku za daljnji razvoj turističkih i uslužnih sektora.
Europsko rally prvenstvo - ERC Croatia Rally će se održati od 2. do 5. listopada 2025., dok se svjetsko prvenstvo WRC Croatia Rally u Hrvatsku vraća 2026. i 2027. godine. u svojem 'tradicionalnom' travanjskom terminu.
Što su rekli odgovorni ljudi iz FIA-e?
Predsjednik FIA-e Mohammed Ben Sulayem je rekao: 'Bogato naslijeđe i jedinstvena privlačnost ovog sporta, koji je tako drag mom srcu, neprocjenjivi su i predani smo očuvanju njegove budućnosti. Ovaj razvoj važan je ne samo za prilagodbu dionika prvenstva razvoju energetskog krajolika, ali i za obuzdavanje troškova. Usredotočujući se na održivo gorivo i pojednostavljujući tehnologiju automobila, osiguravamo da će WRC ostati privlačan za obožavatelje i ostvariv za natjecatelje.'
Glavni tehnički i sigurnosni direktor FIA-e Xavier Mestelan-Pinon je rekao: 'Nakon opsežnog dijaloga s ključnim dionicima, postalo je jasno da nastavak korištenja plug-in hibridnih jedinica koje se pružaju prema postojećem ugovoru s dobavljačem više nije u najboljem interesu FIA svijeta. Prvenstvo u reliju.'
'Sada možemo ići naprijed s punim povjerenjem da će WRC postati još bolji i jači, s razvojem koji je u skladu s radnom perspektivom tehničkih propisa za 2027. godinu. Još jednom smo istaknuli sposobnost prvenstva da se prilagodi bez razvodnjavanja sportskog spektakla, istovremeno odgovorno prihvaćajući izazove našeg vremena. Također smo zadovoljni što upotreba 100 posto održivog goriva ostaje kamen temeljac predanosti prvenstva smanjenju njegovog utjecaja na okoliš.'