I nakon 19.000 km, ovaj iako ne baš snažan motor, na ovom malenom crossoveru vrlo lijepo funkcionira, a 5-brzinski ručni mjenjač omogućuje angažiraniju i zabavnu vožnju
Toyotu Aygo X smo pratili još od svjetske premijere prethodnika u obliku modela Aygo X prologue, koji je predstavljen u ožujku 2021. Nakon toga je ovaj sufiks 'prologue' izostavljen, pa je Aygo X (čita se Aygo Cross) doživio i svoju pravu premijeru početkom studenog 2021., a uživo smo vidjeli ovaj model već na europskoj premijeri u Barceloni početkom travnja ove godine.
Nije dugo prošlo, a jedan od najzanimljivijih malenih automobila A-segmenta je stigao i na naš jednotjedni test u svibnju ove godine. Tada je naš testni model oznake Aygo X Limited imao prijeđenih tek nešto više od 500-njak kilometara na svom odometru i bilo je proljeće u svom punom zamahu.
Nakon provedenih tjedan dana zaključili smo da nas je ovaj maleni urbani crossover očarao cjelokupnim dizajnom, dimenzijama, voznim osobinama, sigurnošću, povezivosti, motorom s unutarnjim izgaranjem i konačno, prihvatljivom cijenom.
Sada smo, sedam mjeseci kasnije, ponovno imali priliku voziti ovaj prethodno testirani model, koji je u međuvremenu prešao gotovo 19.000 km i silno nas je zanimalo da li je Aygo X Limited izgubio nešto na svojoj osobnosti i tehničkim karakteristikama. Pogotovo nas je zanimalo kako se ovaj robusni maleni crossover snalazi u ozbiljnijim zimskim uvjetima, ali i van asfaltirane ceste - u laganijem off-roadu – ali i sa drugim tipom guma.
Konstrukcija, ovjes i zimske gume
Aygo X je kompaktni automobil izgrađen na uspješnoj GA-B platformi Toyote Global New Architecture (TNGA), prvi put predstavljen s novim Yarisom, europskim Automobilom godine za 2021., i nakon toga Yaris Crossom. Aygo X je dizajniran za maksimalnu ekonomičnost iz temelja. Tako na primjer, Aygo X ima najmanju masu karoserije od bilo kojeg automobila A ili B segmenta, što pomaže izvrsnoj potrošnji goriva. Cijeli automobil je težak između 940 i 1015 kg, u ovisnosti o opremi i tipu mjenjača.
Kad je riječ o njegovim vanjskim dimenzijama, treba reći da je s duljinom od 3700 mm novi Aygo X 235 mm duži od svog prethodnika, a međuosovinski razmak od 2430 mm povećan za samo 90 mm. Ukupna širina karoserije povećana je za 125 mm na 1740 mm u odnosu na Aygo. Kao rezultat toga, prednja sjedala su pomaknuta 20 mm dalje, povećavajući prostor za ramena za 45 mm.
Visina od podloge je 146 mm, čime je na ovom simpatičnom kompaktnom crossoveru visoke vožnje, ista povećana za 11 mm u odnosu na prethodnu generaciju. Aygo X daje vozaču više prisutnosti i sigurnosti na cesti. Sprijeda je MacPhersonov ovjes, a straga torziona osovina. Sprijeda su samoventilirajuće 14-colne disk kočnice s jednocilindričnim čeljustima, a straga bubanj kočnice.
Veći kotači i gume se jako dobro nadopunjuju s provjerenim TNGA ovjesom koji, zajedno s poboljšanom krutošću pri kotrljanju i nižim kutovima kotrljanja, pruža iznimnu udobnost i kontrolu u vožnji. Naš testni model je u proljeće imao 18-colne Matte Black alu naplatke s ljetnim gumama Falken Sincera SN110A dimenzija 175/60R18. Sada u kasnu jesen, sukladno Zakonu o cestovnom prometu, naš je Aygo X Limited dobio nove, izvrsne zimske gume najnovijeg profila Michelin Alpin 6 175/60R18.
Zašto kažemo izvrsne? Pa, prije svega jer su u periodu od 14. do 19. prosinca u kontinentalnom dijelu Hrvatske zavladili pravi zimski uvjeti, s temperaturama koje su lagano prelazile u minus. Istodobno su prometnice postale skliske, zamrznute, a da bi dočarali i uvjete prvog snijega smo se zaputili na vrh Medvednice. U 13-tak kilometara dugoj zavojitoj cesti prema vrhu zagrebačke gore naše zimske gume su pokazale svoje izvrsne vozne karakteristike, a sama konstrukcija ovjesa i vozila općenito izdržala je nešto oštriju vožnju na ovoj skliskoj podlozi.
Osim toga, sišli smo na makadamsku podlogu, djelomično prekrivenu ledom i snijegom, gdje je i visina od podloge (146 mm) odigrala svoju rolu u nazivnim karakteristikama malenog robusnog crossovera, koji se ne boji niti nestabilne podloge daleko od idealnih ljetnih uvjeta vožnje.
Trocilindrični benzinski 1-litreni motor snage 72 KS
Rekli smo već da Aygo X pokreće samo jedan tip motora, a riječ je o višestruko nagrađivanom 1-litrenom (998 cm³) VVT-i trocilindričnom benzinskom (1KR-FE) motoru snage 72 KS (53 kW), naizgled skromnog najvećeg okretnog momenta 93 Nm pri 4400 okr./min.
Pogon je na prednjim kotačima, a uparen je u našem slučaju s 5-brzinskim ručnim mjenjačem (ili bezstupanjskim CVT mjenjačem). Možda neki preferiraju CVT mjenjač, naročito zbog praktinosti u gradskoj vožnji, no ukoliko želite preuzeti 'stvar u svoje ruke' posve je dobar izbor ručni 5-brzinski mjenjač s kojim ćete ipak moći malo bolje prilagoditi ovaj motor manjeg obujma i snage svojim preferencijama vožnje. Ubrzanje od 0 do 100 km/h mu je 15,5 s (15,5 s - CVT), a krajna brzina 158 km/h (151 km/h - CVT).
Sam motor je poboljšan kako bi zadovoljio europske propise (EURO 6 AP), a istovremeno nudi visoku razinu pouzdanosti i performansi, uz ciljanu potrošnju goriva od samo 4,7 l/100 km i 107 g/km CO₂ s ručnim mjenjačem (4,9 l/100 km i 110 g/km CO₂ s CVT mjenjačem). Treba reći da je osim izvrsnog snalaženja u gradskim uvjetima vožnje, naš testni Aygo X isto tako vrlo upotrebljiv i na brzim autocestama.
I nakon 19.000 km, ovaj iako ne baš snažan motor, na ovom malenom crossoveru vrlo lijepo funkcionira, a 5-brzinski ručni mjenjač omogućuje angažiraniju i zabavnu vožnju. S prednjim pogonom i izvrsnim zimskim gumama užeg profila, naš Aygo X rekli bismo da je prototip vrlo zabavnog i okrenog vozila, čak i u laganijoj terenskoj vožnji. I već iz samih fotografija jasno je da je ovo zapravo prava zimska idila, i uživanje u vožnji, bez premca.
Prilikom testa u proljeće smo rekli da je naš testni Aygo X Limited kao najopremljeniji model u gami je u trenutku testiranja stajao 147.300 kn sa svim davanjima. Nažalost, Aygo X Limited s ručnim mjenjačem je bio iz ograničene serije koja se nakon kolovoza više nije mogla naručiti.
No sredinom prosinca je Aygo X u paketu opreme X, u posebnoj ponudi, dostupan uz mjesečnu ratu od svega 745,92 kn (99,00 eura), isključivo putem Toyota Easy financiranja. Oprema X uključuje sljedeće: Toyota Safety Sense 2® (napredni paket aktivne sigurnosti); putno računalo; ručni klima uređaj; LED dnevna i stražnja svjetla; gume dimenzija 175/65R17.
Dodatna pogodnost je mogućnost uključivanja vozila u Relax program, kojim Toyota nagrađuje vjernost i jamči do 10 godina bezbrižnosti. Isti se aktivira u ovlaštenom servisu nakon isteka tvorničkog jamstva, obavljanjem redovitog servisa, na razdoblje do sljedećeg servisnog intervala propisanog prema uputi proizvođača (12 mjeseci ili 15.000 km - što prije nastupi).