sigurni zimi

[FOTO] Zima stiže, jeste li spremni za otežane uvjete vožnje? Ovako ćete izbjeći najčešće pogreške i učiniti vožnju sigurnijom

14.12.2021 u 08:06

Bionic
Reading

Često je kod vozača uvriježeno mišljenje da se u vožnji zasniježenim cestama treba smanjiti tlak zraka u gumama, jer će to kao pomoći boljem prianjanju na snijegu. No to je potpuno pogrešno!

Osim u gorskom dijelu naše domovine, vremenski uvjeti su, iako smo i kalendarski uskoro pred ulaskom u zimu, relativno prihvatljivi. Jutarnja magla u nizinama rijeka, zamrznuta stakla automobila, poledica u brdovitim dijelovima, ali i povremena pojava ledene kiše sada su već gotovo svakodnevna pojava. Pretpostavimo i da ste montirali zimske gume ili barem one s oznakom M+S, jer takva zakonska obveza na zimskim dionicama započela je još 15. studenog. No je li to dovoljno da biste bili sigurni vozeći se u najtežem klimatološkom dijelu godine?

Priprema vozila za zimske uvjete

Naravno da nije, jer uz pretpostavku da ste pripremili vozilo za zimske uvjete vožnje, morate se držati i nekih pravila u samoj vožnji. Podsjetimo se onih najosnovnijih stvari kad je riječ o pripremi vašeg vozila za najhladniji i najnepredvidljiviji dio godine. Dakle priprema uključuje, između ostalog, odgovarajući antifriz u sustavu za hlađenje motora, tekućinu za pranje stakala koja se neće smrzavati na niskim temperaturama, akumulator u optimalnom stanju, ispravne metlice brisača vašeg vozila... Nadamo se da ste provjerili i stanje svjetala, stavili u prtljažnik lance za snijeg te alat za čišćenje od snijega i leda, rukavice... Naravno, vozilo bi trebalo biti u potpunosti tehnički ispravno i usklađeno sa zakonskim propisima.

Sigurna vožnja u uvjetima otežanih vremenskih prilika

Iako svi mi vozači mislimo da nas ništa ne može iznenaditi i da znamo sve o vožnji na izrazito mokrim te snijegom i ledom pokrivenim prometnicama, evo pet najčešćih pogrešaka, nažalost naročito onih najiskusnijih vozača, koje svjesno ili nesvjesno činimo.

1. Prebrza vožnja

Ne žurite, ako i zakasnite na dogovoreno mjesto, vjerujte, puno ćete više vremena, živaca, ali i novca izgubiti ako vam se dogodi prometna nesreća. Naročito ako ona uključuje ostale sudionike u prometu. Ne zaboravite, ni vi niste u potpunosti zaštićeni od potencijalne životne ugroze, bez obzira u koliko se moćnom i čvrstom vozilu vozite. Neprilagođena brzina uvjetima u prometu, naročito ona prekomjerna, još je uvijek jedan od glavnih uzročnika prometnih nesreća u svijetu. Stoga vozite li prebrzo u složenim uvjetima na kolniku, riskirate gubitak kontrole nad vozilom. Ne zaboravite, prilikom kočenja na cesti prekrivenoj snijegom ili ledom zaustavni put se dramatično mijenja. To je dobro imati na umu zimi i prilagoditi stil vožnje u skladu s time. Uskladite svoju brzinu s brzinom drugih vozila na cesti. Za sigurnu vožnju u zimskim uvjetima pronađite brzinu pri kojoj se osjećate ugodno, imate kontrolu nad vozilom i uskladite se općenito s drugim vozilima oko sebe. Ubrzavajte polako kako biste bili sigurni da imate kontrolu nad prianjanjem, sukladno tome – kočite umjereno i bez naglih manevara.

2. Prespora vožnja

Mnogi misle da će, ako otiđu u suprotnu krajnost, sasvim sigurno stići na odredište, no to baš i nije uvijek tako. Jer kako nije uputno juriti prebrzo, tako u složenim zimskim uvjetima nije uputno ni voziti presporo, jer ćete takvom vožnjom kočiti promet iza sebe, ali i izazvati bijes drugih vozača. Naravno, ako ste potpuno sami na cesti, vozite se sporo koliko hoćete, ali pazite na iznenadan nailazak drugih vozila iza vas s većom brzinom kretanja. Isto tako, određena inercija kretanja vam je potrebna kada se vozite uzbrdicom na snijegom i ledom pokrivenim prometnicama.

3. Vožnja bez zimskih guma

Osim što je u Hrvatskoj obvezna uporaba zimske opreme na zimskim dionicama od 15. studenog tekuće godine do 15. travnja iduće godine, zimske gume dizajnirane su tako da postignu najbolje rezultate kada temperatura padne ispod 7°C. One imaju veći udio prirodnog kaučuka koji ne postaje krut kad temperatura padne ispod tih famoznih sedam Celzijevih stupnjeva te ostaje elastičan i pri vrlo niskim temperaturama.

Nadalje, struktura i uzorak gazećeg sloja na najboljim zimskim gumama za ceste dizajnirani su tako da do punog izražaja dođu specifični materijali od kojih su napravljene i pretvore ih u najbolje vozne karakteristike u mokrim, ledenim ili zasniježenim uvjetima na kolniku. Primjerice, dodatni kanali, utori i lamele pomažu u prianjanju i zaštiti od akvaplaninga. Blokovi su također dizajnirani u različitim dimenzijama kako bi se učinilo optimalnim samočišćenje gazne površine gume, osiguravajući najbolje prianjanje na snijegu. Kada to ne bi bilo tako, dobili bismo, uvjetno rečeno, ravnu sklisku površinu gazne plohe gume i upravljanje u takvim složenijim uvjetima ne bi bilo optimalno.

Kod zimskih guma prag sigurnosti u kritičnim situacijama znatno je viši: pri nula stupnjeva Celzija i 90 kilometara na sat kočioni put ljetne gume povećava se za 5,40 metara na mokrim cestama. Na snijegu i brzini od 80 kilometara na sat automobil s ljetnim gumama kočenjem se potpuno zaustavi 42 metra kasnije nego vozilo sa zimskim gumama.

Ne zaboravite, ako su vaše gume za zimski period godine po osovinama različite marke, modela, starosti, stanja ili dubine profila, uvijek nastojite imati one u boljem stanju straga, na stražnjoj osovini. Razlog takve odluke leži u činjenici da vaše vozilo na prednjoj osovini, odnosno prednja dva kotača, ima upravljački sklop kojim ćete moći izvršiti korekciju ako počnete gubiti kontrolu nad njegovim putanjom. S druge strane, ako vam zapleše stražnji dio vozila, puno manje ćete toga moći učiniti na vrijeme.

4. Automobil nije očišćen od snijega i leda

Prije nego krenete svakako temeljito očistite svoje vozilo od nakupina snijega ili leda, jer u protivno riskirate ne samo da dobijete kaznu prometne policije, već i da vam te nakupine ometaju vidno polje, naročito ako su vam stakla prekrivena ledom, što je uobičajena pojava u jutarnjim satima za vozila koja ne provode noći u garažama ili natkrivenim prostorima. Osim toga, s automobila će vam padati ledene ili snježne gromade na cestu, a time ugrožavate ostale sudionike u prometu. Ne zaboravite pritom da stakla vašeg vozila ne smiju biti zamagljena iznutra, jer i to smanjuje vidljivost.

5. Tlak zraka u gumama ne provjerava se redovito

Vozačima se preporučuje provjeravati tlak zraka u gumama jednom mjesečno na benzinskoj postaji prema preporukama proizvođača. Budući da su mnogi automobili ne tako rijetko s prevelikim, ali u najčešćem slučaju s premalim pritiskom tlaka zraka guma na cesti, to može utjecati na ponašanje u vožnji u ekstremnim situacijama (potpuno kočenje, nagli izbjegavajući manevri). Ali najviše se to osjeti na novčaniku samog vlasnika vozila, jer ako gume imaju prenizak tlak zraka, zagrijavaju se više, povećava se otpor kotrljanja - a time i potrošnja goriva.

Često je kod vozača uvriježeno mišljenje da se u vožnji zasniježenim prometnicama treba smanjiti tlak zraka u gumama, jer će to kao pomoći boljem prianjanju na snijegu. Ne zaboravite, vaše su gume posebno dizajnirane za vaš model vozila kako bi funkcionirale pod precizno određenim tlakom i promjena toga mogla bi biti opasna.