SAVJETI ZA VOZAČE

Od nedjelje morate paliti dnevna svjetla, a uskoro i staviti zimske gume: Ovdje doznajte sve o tome

31.10.2020 u 11:49

Bionic
Reading

Bez obzira na visoke kazne, svakom sudioniku u prometu u otežanim uvjetima na cesti ipak je najvažnija sigurnost njega osobno, ali i svih ostalih. Isto tako, svi vozači obvezni su u hladnijem periodu godine imati upaljena svjetla na svojim vozilima

Jesen je ozbiljno zakucala na naša vrata i vremenski uvjeti na prometnicama u gotovo cijeloj Hrvatskoj dramatično se mijenjaju. Stoga se svi vozači moraju pripremiti na dvije stvari: obvezu paljenja dnevnih svjetala te opremanje svojih vozila odgovarajućim gumama.

Što se guma tiče, upravo se bliži jedan od dva važna vremenska perioda u godini u kojima svi vozači moraju razmišljati o montiranju odgovarajućih guma na svoja vozila, a u ovome trenutku riječ je naravno o zimskim gumama. Da napomenemo, obveza uporabe zimske opreme na zimskim dionicama u RH traje od 15. studenog do 15. travnja iduće godine.

I da, usprkos izvanrednoj situaciji povezanoj sa širenjem koronavirusa, koja je prilično neizvjesna i kritična, vlasti zapravo ne predviđaju iznimke ili promjene datuma utvrđenog zakonom o cestovnom prometu kada je riječ o obveznoj zimskoj opremi. Naravno, mislimo pod time da su rokovi poput obnavljanja vozačkih dozvola donekle produženi i nakon njihova isteka. A s obzirom na to da je hladnoća već stigla u mnoge regije i da nije nemoguća prijetnja novim ograničenjima i djelomičnim zatvaranjem, možda bi bilo korisno krenuti u promjenu zimskih guma već sada.

Treba reći da se i trgovci guma te ovlaštene vulkanizerske radionice moraju pripremiti kako bi osigurali dovoljne količine upravo zimskih ili barem cjelogodišnjih guma. Isto tako, svi sudionici u ovom procesu moraju se oboružati strpljenjem jer ukoliko čekate baš 15. studenog, velika je šansa da ćete čekati u dugim redovima radi promjene guma. Neki će vozači imati dodatan set kotača s već montiranim zimskim gumama u svojim garažama, pa će ih sami promijeniti na svojim vozilima. No ne treba zaboraviti da 'kućna' montaža kotača s odgovarajućim gumama nije cijeli dio posla, jer se i takvi kotači, bez obzira što ih sami mijenjate, trebaju balansirati, ali se treba provjeriti i sama geometrija kotača na vašem vozilu, a za to ćete opet morati do ovlaštene vulkanizerske radionice.

Zašto treba montirati zimske ili cjelogodišnje gume?

Podsjećamo vas da zimske gume nisu hir zakonodavca, već valjano sredstvo za poboljšanje sigurnosti vožnje u tipičnim zimskim uvjetima s niskim temperaturama i lošim prianjanjem. Ako ne prelazite puno kilometara ili se uglavnom krećete u gradovima s klimom koja nije preoštra, alternativno rješenje u skladu sa zakonom predstavljaju lanci na pogonskim kotačima, kada se za to ukaže prijeka potreba.

No zanemarujući poteškoće s njihovom montažom na ljetne gume (i zimske u određenim težim uvjetima), njihova je učinkovitost ipak manja: koriste se samo u slučaju jako intenzivnog snijega dok je u relativno lakšim situacijama, poput susnježice ili zaleđene ceste, neusporediva sigurnost zajamčena pravim gumama. Pa čak i ako zakonodavac precizira da ih nije obvezno montirati na sva četiri kotača, već 'barem na ona pogonska', zdrav razum očito sugerira da se to u posebno složenim situacijama učini na sva četiri kotača.

ČLANAK 193. STAVAK 3.

Što kaže zakon?

Obvezna uporaba zimske opreme na zimskim dionicama u RH traje od 15. studenog tekuće godine do 15. travnja iduće godine. To se odnosi na sve vrste motornih vozila, bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila Oružanih snaga Republike Hrvatske. Pod zimskom opremom motornih vozila čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,50 tona, sukladno posebnom propisu, podrazumijevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače. Autobusi i teretna vozila koji zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima.

Koji tip guma odabrati?

Zimske gume dizajnirane su tako da postignu najbolje rezultate kada temperatura padne ispod 7°C. One imaju veći udio prirodnog kaučuka koji ne postaje tvrd i krut kad temperatura padne ispod tih famoznih sedam Celzijevih stupnjeva te ostaje elastičan i pri vrlo niskim temperaturama. Smjesa materijala od koje je napravljena gazna površina, a namijenjena je zimskim uvjetima, kombinira prirodnu gumu, silicijev dioksid (SiO2 ili silika, koja služi kao vezivno sredstvo umjesto nekada korištene čađe) i ulje uljane repice. Taj spoj daje zimskoj gumi bolje prianjanje u ekstremnim uvjetima, kao i otpornost na habanje i prianjanje na mokroj podlozi. Mješavina prirodne gume i silike pruža vrlo dobru otpornost na trošenje, a ulje uljane repice pridonosi prianjanju na snijegu i ledu, kao i čvrstoći u odnosu na trganje, što čini gumu vrlo otpornom na kontakt s oštrim kamenjem, naprimjer.

Podsjećamo vas da su po zakonu gume koje se smatraju zimskima sve one označene oznakom 'M+S'. Ovaj simbol označava gumu za 'blato i snijeg' (Mud and Snow) i povećanu prikladnost guma za zimske uvjete, a dodjeljuje ga sam proizvođač. Međutim ne postoji standardizirani propis ili obavezan vozački test koji bi odredio performanse takve gume. Stoga znak M+S ne govori ništa o kvaliteti zimskih svojstava guma, poput trakcije. Je li guma s oznakom 'M+S' prikladna za sve uvjete? Odgovor je: nije nužno! Svi zimski modeli imaju oznaku 'M+S', pa ste tu čisti prema zakonu, ali no nisu sve gume s oznakom 'M+S' baš one zimske.

Kako bi se zadovoljili zahtjevi svih vozača, uvedeno je označavanje 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake), lako prepoznatljiv simbol koji sadrži snježnu pahuljicu s tri vrha u pozadini. Ovo je jedini označeni element koji potvrđuje stvarne zimske parametre gume. Modeli s ovom oznakom prikladni su za zahtjevne vremenske uvjete i zadržavaju svoje performanse na temperaturama ispod nule. Simbol 3PMSF standardiziran je i kontrolira ga EU, što jamči da proizvod ispunjava uvjete rigoroznog ispitivanja i da je prikladan za rad u teškim vremenskim uvjetima.

No simbolom 3PMSF ne označavaju se samo zimske gume, već i all-season ili cjelogodišnji modeli koji ispunjavaju određene zahtjeve za vuču na snijegu. Pa koje onda uvjete mora ispuniti proizvođač guma za upotrebu simbola 3PMSF na svom proizvodu?

Proizvođači guma koji žele da njihovi proizvodi nose simbol 3PMSF moraju ih podvrgnuti strogim ispitivanjima. Prema izmjenama i dopunama Pravilnika UNECE-a, zimske gume moraju zadovoljavati specifičnu razinu učinkovitosti na snijegu. Testovi su usredotočeni uglavnom na kočenje i vuču. Napredni test ISO provjerava otpornost gume na snježnim i ledenim površinama, a guma se uspoređuje s referentnim modelom i postiže se pozitivan rezultat kada su njezine performanse bolje za 25 posto u odnosu na rezultate referentne gume, u najmanje šest od deset testnih ispitivanja.

Industrija je posljednjih godina značajno optimizirala primjenu ljetnih i zimskih guma. Sve bitne karakteristike - poput buke, ponašanja kod akvaplaninga, upravljanja po mokrom i suhom, kočenja, otpora kotrljanja, težine, prijeđenih kilometara te snježne i ledene vuče - znatno su poboljšane. Istodobno, ljetne i zimske gume postaju sve više i više specijalizirane u pogledu postavljenih zahtjeva. Ljetne gume imaju prednosti u odnosu na zimske gume u toploj sezoni; s druge strane, zimske gume su superiorne ljetnim gumama u hladnim mjesecima i složenim vremenskim uvjetima na kolniku.

Kada se dubina gaznog sloja zimske gume smanji trošenjem uslijed prijeđenih kilometara, poboljšava se voznost na suhim cestama, ali na vlažnim i snježnim kolnicima manje profila znači i veću opasnost. Ispod dubine gazećeg sloja od četiri milimetra performanse zimskih guma znatno se smanjuju. Tada ih treba zamijeniti dok ljetne gume treba zamijeniti preostalom dubinom gazećeg sloja od 1,6 milimetara.

Stoga budite oprezni u onome što ćete odabrati, pogotovo ako su zimski uvjeti u vašoj regiji, poput Like ili Gorskog kotara, ipak puno ozbiljniji.

Kazne za nekorištenje zimske opreme

Ukoliko vas prometna policija uhvati bez odgovarajućih guma ili lanaca u vozilu (iako su potonji, kao što smo rekli, ograničene učinkovitosti) u zimskim uvjetima na cesti, što podrazumijeva kolnik prekriven snijegom ili kada je poledica – očekuju vas visoke novčane kazne. Osim toga, za vrijeme zimskih uvjeta na cestama zabranjuje se promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu i teretnim automobilima s priključnim vozilom.

Sukladno članku 193. Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN 67/08), novčanom kaznom u iznosu od 700 kuna kaznit će se za prekršaj vozač ako upravlja vozilom suprotno odredbama ovoga članka. S druge strane, novčanom kaznom u iznosu od 5000 do 15.000 kuna kaznit će se pravna ili fizička osoba obrtnik ako naredi ili dopusti da se u prometu na cestama koristi vozilo koje nema propisanu zimsku opremu ili teretni automobil s priključnim vozilom. Za prekršaj iz ovoga članka kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od 1500 do 5000 kuna i odgovorna osoba u pravnoj osobi i u tijelu državne vlasti ili tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave.

No bez obzira na visoke kazne, svakom sudioniku u prometu u otežanim uvjetima na cesti ipak je najvažnija sigurnost njega osobno, ali i svih ostalih sudionika. Ne treba ni spominjati kolika bi novčana šteta mogla nastati na vašem vozilu, čak i da samo prokližete s kolnika i udarite u neku prepreku ili slično.

Stoga nemojte štedjeti kada je riječ o odgovarajućim gumama za vaše vozilo u zimskim uvjetima.

Obveza paljenja dnevnih svjetala na vozilima nastupa 1. studenog

Sukladno izmijenjenom Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, koji je stupio na snagu objavom u Narodnim novinama broj 70/2019 24. srpnja 2019. godine, svi vozači su obvezni u hladnijem periodu godine imati upaljena svjetla na svojim vozilima. Ova obveza je navedena u članku 17. i doslovno glasi ovako:

U članku 102. stavak 1. mijenja se i glasi:

'(1) Na motornim vozilima za vrijeme vožnje danju moraju biti upaljena dnevna ili kratka svjetla u razdoblju od 1. studenoga do 31. ožujka.'

Što se podrazumijeva pod dnevnim svjetlima na automobilu?

Sukladno Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama (Narodne novine, broj 85/16 i 24/17), uređajima za osvjetljavanje i svjetlosnu signalizaciju na motornim i priključnim vozilima smatra se svjetlo za vožnju danju (dnevno svjetlo). Dnevno svjetlo kao uređaj za označavanje vozila, za osvjetljavanje ceste i svjetlosnu signalizaciju smije emitirati svjetlost bijele boje. Glavna se svjetla moraju upaliti samostalno kada se upali vozilo, osim u slučaju kada je vozilo opremljeno dnevnim svjetlima, odnosno dnevna svjetla mogu biti upaljena samo kada su ugašena kratka i duga glavna svjetla.

Ipak, ta promjena mnogima neće značiti puno jer mnogi današnji automobili ionako imaju tvornički ugrađena dnevna svjetla koja se pale čim okrenete ključ za paljenje motora. Bez obzira na, uvjetno rečeno, labavije tumačenje zakona, mnogi savjesni vozači imaju upaljena svjetla na svojim vozilima cijele godine radi osobne, ali i sigurnosti drugih sudionika u prometu.

Što se kazni tiče, vozači koji se ne budu pridržavali ovog pravila očekuje plaćanje 300 kuna.