Suradnja velikih

Je li na pomolu kraj suradnje Daimlera i Renault-Nissana? Odlaskom dvojice lidera mijenja se sve

24.04.2019 u 11:03

Bionic
Reading

Partnerstvo je započelo u travnju 2010. godine, a Daimler je imao udio od 3,1 posto u Renaultu i Nissanu, a Renault i Nissan držali su 1,55-postotni udio u Daimleru. Opseg prvobitne suradnje u 2010. bio je ograničen na tri projekta prvenstveno u Europi, ali je narastao na njih 12. No, novi se ne spominju...

Kada krajem svibnja ove godine legendarni Dieter Zetsche, predsjednik Daimler AG-a i izvršni direktor Mercedes-Benz automobila ode u mirovinu na njegovo mjesto će doći 49-godišnji Olla Källenius kao izvršni direktor Daimler AG-a. Ovaj švedski menadžer mogao bi okončati gotovo desetogodišnjo inženjersko i industrijsko partnerstvo s alijansom Renault–Nissan na polju osobnih automobila, kombija, pickupova i motora. Barem tako prenosi dobro upućeni njemački Manager Magazin.

Partnerstvo je započelo u travnju 2010. godine, a Daimler je imao udio od 3,1 posto u Renaultu i Nissanu, a Renault i Nissan držali su 1,55-postotni udio u Daimleru. Opseg prvobitne suradnje u 2010. bio je ograničen na tri projekta prvenstveno u Europi, ali je narastao na 12 projekata, uključujući zajedničku tvornicu u Meksiku, a Nissan je proizvodio za Mercedes pickup X-klasu.

Källenius je snažan zagovornik plug-in hibrida i električnih vozila u Daimleru. I čvrsto stoji iza nove električne inicijative, proizvoda i tehnologije marke EQ. U okviru inicijative predložio je i zagovarao seriju više od deset novih i čisto električnih Mercedes-Benz modela koji će biti lansirani do 2022. Prvi automobil će biti Mercedes EQ SUV, nazvan EQC, koji će izaći na tržište u prvoj polovici 2019.

Neugodan skandal i odlazak Carlosa Ghosna iz Renaulta-Nissana i umirovljenje Dietera Zetschea vjerojatno će okončati ono što je postalo poznato kao 'Carlos-Dieter road show'. Dvojica rukovoditelja izjavila su da je osobna kemija među njima dobra i da se redovito pojavljuju na zajedničkim konferencijama za novinare na auto sajmovima u Frankfurtu i Parizu kako bi najavili nove projekte i ponudili svoje poglede na suradnju.

Na posljednjem zajedničkom nastupu, na sajmu u Parizu u rujnu prošle godine, Ghosn i Zetsche izjavili su da su spremni 'produbiti' svoje partnerstvo, a Ghosn je kazao kako postoje 'još neka područja suradnje koja treba istražiti', uključujući dijeljenje automobila (carsharing), povezanost (connectivity) te autonomnost vozila i elektrifikaciju. No, čak i u posljednjih nekoliko godina, kada je sve bilo u najboljem redu, nisu najavljivani nikakvi novi projekti.

Nagađa se da se Källenius želi fokusirati na Daimlerovo rastuće partnerstvo s najozbiljnijim konkurentom iz premium kategorije, bavarskim BMW-om. Osim toga, i nedavna najava Daimlera da će ući u zajedničko ulaganje s tvrtkom Zhejiang Geely Holding Group za proizvodnju u Kini automobila marke Smart za svjetsko tržište, označila bi kraj suradnje s Renaultom, jer su se Smart ForTwo i ForFour modeli temeljili na Renault Twingo platformi.

Čak je Thierry Bolloré, novi Renaultov izvršni direktor, bio prilično neodređen kada su ga pitali na autosalonu u Ženevi u ožujku o budućnosti suradnje s Daimlerom, rekavši samo da je Daimler ostao 'ključni partner' s Renaultom izvan vlasništva međusobnih dionica. Prema sadašnjoj Daimlerovoj vrijednosti tržišne kapitalizacije od 63,7 milijardi eura, udio alijanse Renault-Nissan u Daimleru vrijedio bi gotovo 2 milijarde eura i oni su po tome treći najveći pojedinačni dioničar u Daimleru, poslije predsjednika Geely Holdinga Lia Shufua i Kuwait Sovereign Savings Funda.

Daimler i Renault Nissan izvršni direktori Dieter Zetsche (lijevo) i Carlos Ghosn 2012.
  • Smart ForFour
  • Renault Twingo
  • Mercedes-Benz Citan Tourer 2019
  • Mercedes-Benz Vito
  • Mercede-Benz 4-cilindrični 1,5-litreni dizelski motor OM608
    +6
Zajednički projekti Daimlera i Renaul-Nissana Izvor: Promo fotografije / Autor: Daimler AG

Partnerstvo Daimlera i alijanse Renault-Nissan se odražava u nekoliko kategorija u bilancama Renaulta. Renaultova prodaja partnerima smanjena je za 1,8 posto u 2018. godini, zbog ukidanja iranskih operacija i smanjenja prodaje dizela u Europi, uključujući i prema Mercedesu. Godine 2018. Renault je proizveo 71.998 vozila za Daimler, što je smanjenje za 5,5 od 2017. godine. Glasnogovornik Renaulta izjavio je kako tvrtka neće komentirati izvješće Manager Magazina, ističući kako Källenius još nije preuzeo svoju buduću poziciju u Daimleru. Rekao je i to da će u svakom slučaju svi projekti biti poštovani do njihovog krajnjeg datuma.

Zajednički projekti

Daimler i Renault-Nissan surađivali su na desetak projekata

• Razvoj zajedničke platforme za Renault Twingo i Smart modele. Twingo i Smart ForFour s četiri vrata proizvode se u  Renaultovoj tvornici u Novom Mestu u Sloveniji, od 2014. godine. Osim toga, Renault gradi motore za električne verzije modela Smart ForTwo u svojoj tvornici u Cleonu, u Francuskoj.

• Proizvodnja malog dostavnog kombija Mercedes Citan, verzije Renaulta Kangooa, u Renaultovoj tvornici u Maubergeu, u Francuskoj, od 2012. godine.

• Renault i Daimler razvili su visokoučinkoviti 1,3-litreni benzinski motor s izravnim ubrizgavanjem s turbopunjačem. On je prvi puta bio ugrađen u modelima Renault Scenic i Megane 2018. godine, a koristi se i u Mercedesovim modelima s pogonom na prednjim kotačima kao što je A-klasa. Motor se smatra ključnim za smanjenje emisija proizvodne palete modela nakon pada prodaje modela s dizelskim motorima, posebno u malim i srednje velikim automobilima.

• Mercedes koristi Renaultove 1.6-litrene četverocilindrične dizelske motore u kombinaciji s Renaultovim mjenjačima u kombiju Vito s prednjim pogonom. 1,5-litarski dizelski motor Renaulta (Mercedesova oznaka je OM608) proizveden u Valladolidu, Španjolska, koristi se u početnim verzijama modela A-klase i B-klase Mercedesa, kao i njihovim u crossoverima CLA i GLA.

• Nissan Navara pickup je osnova za modele pickupova Renault Alaskan i Mercedes X-klasu. I oni se proizvode u Nissanovoj tvornici u Španjolskoj, a proizvodit će se i u Renaultovoj tvornici u Argentini.

• Daimlerova platforma je korištena kao osnova za modele Infiniti Q30 i QX30 proizvedene u Nissanovoj tvornici u Sunderlandu, u Engleskoj. Proizvodnja dvaju automobila okončati će se iduće godine kada Infiniti prestane s prodajom u zapadnoj Europi. Zajednička tvornica u Aguascalientesu, u Meksiku, proizvodi crossover Infiniti QX50, no planovi za proizvodnju suvremeno razvijenog luksuznog automobila navodno su ukinuti prošle godine, jer se kupci u posljednje vrijeme prebacuju na crossover i SUV modele automobila.

• Nissan proizvodi motore za Daimler u svojoj tvornici u Decherdu, u američkoj državi Tennessee.