ANALIZA TRŽIŠTA

Novi automobili u Hrvatskoj u svibnju: Rast prodaje od 106,3 posto u odnosu na isti mjesec 2020.

07.06.2021 u 16:49

Bionic
Reading

U svibnju 2021. u Hrvatskoj je novoregistrirano 4483 novih osobnih automobila, Volkswagen kao marka vodi, a modeli s najviše novih registracija u svibnju su podjednako Dacia Duster i Škoda Octavia sa po 164 komada, a treći Suzuki Vitara sa 160 komada

Nakon što smo dobili najnovije podatke o prodaji novih automobila u Hrvatskoj za mjesec svibanj 2021., donosimo vam detaljniju analizu prodajnih rezultata. Zahvaljujući ponovno Promociji Plus, doznali smo da nam je cijela prošla godina donijela pad od 42,7 posto i sada kad se nazire kraj ovog pandemijskog ludila čini se da stvari doista idu nabolje. Generalno, svibanj 2021. nam je donio dvostruko bolje rezultate od prošlogodišnjeg svibnja, trećeg po redu mjeseca prije godinu dana nakon što smo saznali da se nešto gadno sprema u vezi Covid-19 bolesti.

Novoregistrirano je ukupno u mjesecu svibnju 4483 novih osobnih automobila, što je 318 komada više nego u proteklom mjesecu travnju 2021. Ipak, uzmemo li u obzir samo mjesec svibanj, to je veliki porast od 106,3 posto u odnosu na prošlogodišnji svibanj. Ove prodajne brojke svakako ohrabruju, no usporedimo li ih s rekordnom 2019., kada je prodano u istom mjesecu svibnju čak 9149 komada, onda smo još uvijek u minusu od 51,0 posto. Što se tiče ukupnih brojki, u prvih pet mjeseci prošle 2020. godine je prodano 13.286 komada, a u prvih pet mjeseci ove godine već 19.167 komada ili 5881 automobil više. Podsjetimo, rekordne 2019. godine je u prvih pet mjeseci prodano 29.921 automobil (+10.754 komada). Dakle, u apsolutnom iznosu u odnosu na 2019. smo još uvijek debelo u minusu, ali uzlazni trend ove godine je ipak primjetan.

Volkswagen, Škoda i Suzuki na vrhu liste najprodavanijih marki

Vrh ljestvice prodaje novih vozila nakon mjeseca svibnja ponovno je pripao Volkswagenu, koji sa ukupno 2928 automobila drži, sada 15,28 posto tržišta. Da podsjetimo, ukupno je Volkswagen 2020. držao nešto viših 16,78 posto, pa ova marka i nadalje ima dobar razlog za optimizam. I na drugom je mjestu je ponovno Škoda sa 2420 vozila ili 12,63 posto tržišta, a na trećem mjestu je sada Suzuki sa 1202 vozila ili 6,27 posto tržišta. Prve tri marke drže ukupno 34,18 posto udjela na tržištu novoregistriranih novih automobila u 2021-toj.

Škoda Octavia na prvom mjestu najprodavanijih modela, VW T-Cross drugi, a treći Dacia Duster

Prema podacima o registracijama novih automobila u cijeloj protekloj godini, Škoda Octavia je bila na prvom mjestu s prodanih 2403 primjerka. Sada, nakon pet mjeseci ove godine, opet vodi sa 977 prodana komada. VW T-Cross je i dalje drugi sa 690 komada. Treća na listi je i dalje Dacia Duster sa 679 komada, VW T-Roc sa 642 komada je i dalje na četvrtom mjestu, a peti na ljestvici najprodavanijih modela je i dalje Opel Corsa s 579 prodana komada. Gledamo li samo svibanj 2021., onda vidimo da su podjednako Dacia Duster i Škoda Octavia bili najprodavaniji modeli sa 164 komada, na trećem mjestu je Suzuki Vitara sa 160 komada.

Prodaja marki prema tipu goriva u svibnju

Posve je jasno da rezultati registracija novih automobila u mjesecu svibnju 2021. i dalje nisu posve realni, jer se radi još uvijek o izvanrednim okolnostima, ali čini se da stvari doista idu nabolje. Iako je za to ipak malo prerano, jer još uvijek ne znamo kako će nam se razvijati situacija s ovogodišnjom turističkom sezonom. Spomenuti ćemo da prema tipu motora, u gornjoj tablici možemo vidjeti preferencije hrvatskih kupaca što se tiče vrste pogonskog goriva u 2021-toj. Ukupno je ove godine prodano 36 različitih marki automobila, što je isti broj kao i nakon ožujka. Cijele 2020. je bilo ukupno 41 različita marka automobila, ali i ovdje vrijedi, prerano je za suditi što će se dogoditi do kraja 2021.

Ne ulazeći u pojedinu marku, a rezultati su posve jasni za svaku od marki na našem tržištu, u ukupnim rezultatima za prvih pet mjeseci ove godine dominiraju i dalje Otto automobili ili kolokvijalno govoreći, automobili na benzin sa 10354 komada ili 54,0 posto (u travnju 54,3 posto) ukupnog tržišta prodanih novih automobila. Uzmemo li cijelu prošlu 2020. godinu benzinaca je bilo 54,9 posto svih novih prodanih automobila. Automobili s dizelskim motorom su i dalje na drugom mjestu s 5254 komada ili 27,4 posto (u travnju 27,7 posto). Cijele prošle 2020. godine je postotak dizelskih automobila u ukupnom broju svih automobila bio osjetno veći; 34,8 posto.

Na trećem mjestu su i dalje hibridni automobili sa 2729 komada ili 14,2 posto (prošli mjesec ove godine 13,7 posto). Ovdje primjećujemo više nego dvostruko veći porast hibridnih automobila u odnosu na cijelu 2020., kada je taj udio bio samo 6,9 posto. Razloga za optimizam itekako ima, a top 3 najprodavanije marke su i dalje redom: Suzuki, Toyota i Hyundai.

Slijede automobili čiji motori koriste ukapljeni naftni plin (UNP ili na engleskom LPG) sa 620 komada ili 3,2 posto. I u ovoj kategoriji je zabilježen osjetni uzlazni trend u odnosu na cijelu prošlu godinu.

Potpuno električnih automobila u prvih pet mjeseci ove godine je prodano 210 primjeraka (35 komada samo u svibnju) i oni sada čine 1,1 posto (u travnju 1,2 posto) hrvatskog tržišta prema tipu goriva. Ovdje možemo primjetiti neznatan pad (-0,4 postotna boda) u odnosu na cijelu 2020., kada je njihov udio bio 1,5 posto.

I ovdje vrijedi kao i kod plug-in hibrida kako očekujemo i ove godine da će brojke u ove dvije kategorije automobila osjetno narasti nakon što je s 2. lipnjem Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost objavio Javni poziv za sufinanciranje energetski učinkovitih vozila. Predmet Poziva je dodjela sredstava Fonda za neposredno sufinanciranje kupnje energetski učinkovitih vozila. U smislu ovog Poziva vozilom se smatra isključivo novo motorno vozilo homologirano za cestovni promet u Republici Hrvatskoj koje će nakon kupnje u Republici Hrvatskoj biti prvi put registrirano.

Dobra je vijest da je ove godine za kupovinu potpuno električnih vozila na raspolaganju gotovo tri puta veći iznos, čak 105 milijuna kuna, od čega je 15 milijuna namijenjeno javnim tijelima koja prije kupnje moraju raspisati natječaj, a 90 milijuna kuna namijenjeno je građanima i pravnim osobama.

Nakon što je Fond objavio Javni poziv za građane i tvrtke, prodavatelji će od 10. lipnja od 8 sati putem prijavne aplikacije Fonda korisnike prijavljivati za sufinanciranje. Prijave će biti moguće podnositi radnim danom (od ponedjeljka do petka) u vremenu od 8-18 sati i subotom u vremenu od 8-13 sati. Više o zanimljivim promjenama u ovogodišnjem natječaju možete ovdje.

U svakom slučaju, pratiti ćemo ovu temu pozornije. Moramo ovdje i dodati, da smo uputili Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost službeni upit oko detalja prošlogodišnje akcije, ali niti nakon, sada već 41 tjedna još nismo dobili njihov službeni odgovor sa svim detaljima niti za 2019., ali ni 2020. godinu. Toliko o 'čuvenoj' hrvatskoj administraciji!

Prodaja prema županijama

I na kraju, prodajni rezultati prema županijama za prvih pet mjeseci 2021. izgledaju ovako; u Gradu Zagrebu i Zagrebačkoj županiji novoregistrirano je najviše automobila, 8184 komada ili 42,7 posto (u travnju 42,6 posto) od ukupne količine prodanih osobnih automobila. Na drugom mjestu je i dalje Šibensko-kninska županija sa 1799 komada novoregistriranih novih automobila ili 9,39 posto (cijele prošle godine 8,65 posto) hrvatskog tržišta. Treće mjesto i dalje drži Primorsko-goranska županija sa 1309 komada ili 6,83 posto (u 2020. je to bilo 5,96 posto), što je ukupno 69 automobila više od Splitsko-dalmatinske županije na četvrtom mjestu. Prošle godine je na posljednjem mjestu bila Ličko-senjska županija, a tako je i nakon dobivenih rezultata za prvih pet mjeseci 2021., sa 69 prodanih automobila ili 0,36 posto tržišta. Nadamo se da će se ovaj dio Hrvatske oporaviti, jer je ovo pad u odnosu i na cijelu 2020. kada su imali već ionako sramežljiv udio u cijelom tržištu novih automobila u Hrvatskoj od samo 157 prodanih automobila ili 0,44 posto tržišta.

Za kraj, treba reći kako se svi mi nadamo da će 2021. godina označiti povratak na sjajne rezultate iz 2019., ali kako sada stvari stoje, to još uvijek nije realno očekivati. Bar ne zasad.