Oni koji često ili barem povremeno voze zimskim dionicama, će ipak malo pričekati, jer se još uvijek vrijeme u Hrvatskoj nije potpuno stabiliziralo i ušlo u 'ljetni' režim uvjeta na cestama
Stigao je konačno i taj dan, reći ćete, kada više niste u obvezi imati zimske gume na svom automobilu. Da naravno, od 15. travnja svake godine počinje period u kojem su ljetne gume na vašem vozilu zapravo samo preporuka. No za razliku od početka zimskog perioda, 15. studenog, kada vozači imaju zakonsku obvezu biti opremljeni zimskom opremom na zimskim dionicama, sada nam dolazi onaj 'lakši' dio godine.
Naravno, neće svi odmah pohrliti u vulkanizersku ili servisnu radionicu u kojoj su osposobljeni za promjenu guma na vozilima. Oni koji često ili barem povremeno voze zimskim dionicama, će ipak malo pričekati, jer se još uvijek vrijeme u Hrvatskoj nije potpuno stabiliziralo i ušlo u 'ljetni' režim uvjeta na cestama. Vidjeli smo to i protekli tjedan kada je snijeg obilnije padao u Gorskom kotru i Lici, stvorivši tako sniježni pokrov na spomenutim prometnicama.
ČLANAK 193. STAVAK 3.
Što kaže zakon?
Obvezna uporaba zimske opreme na zimskim dionicama u RH traje od 15. studenog tekuće godine do 15. travnja iduće godine. To se odnosi na sve vrste motornih vozila, bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila Oružanih snaga Republike Hrvatske. Pod zimskom opremom motornih vozila čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,50 tona, sukladno posebnom propisu, podrazumijevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače. Autobusi i teretna vozila koji zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima.
U tom slučaju, i dalje morate voditi računa o tome da vas prometna policija ima pravo isključiti iz prometa i naplatiti vam kaznu ako nemate propisanu zimsku opremu bez obzira na doba godine u slučaju iznenadnih vremenskih neprilika na cesti. Ako ste se odlučili skinuti zimske gume, u tom slučaju izbjegavajte prometnice na kojima vladaju zimski uvjeti jer u protivnom ugrožavate svoju, ali i tuđu sigurnost.
Pripremite svoj automobil za ljetni period godine
Sezonska promjena guma često donosi dodatne pogodnosti, a to se svakako odnosi na balansiranje kotača kod ovlaštenih osoba u vulkanizerskoj radionici. Osim toga, bit će to dobra prilika da nakon dugotrajnog perioda zimskih uvjeta na prometnicama date pregledati felge, kočnice i dijelove ovjesa svog automobila te naravno same gume na kojima ste se do danas vozili i na taj način bit ćete sigurniji i vi, ali i ostali sudionici u prometu.
Dubina glavnih, uzdužnih kanala, koja je zakonski dopuštena za uporabu, minimalno je 1,6 mm i obično u dnu profila možete naći male 'pragove' koji su upravo za toliko viši od dna kanala. To vam sugerira da kad se gazna površina izjednači s tim markerom – obvezno morate promijeniti gume.
Naravno, vrijedi to kad vam se guma ravnomjerno troši po cijeloj gaznoj površini, a što u slučaju većine automobila u Hrvatskoj nije baš uvijek tako. Razlog leži u starom voznom parku u Hrvatskoj, u ne baš čestom odlasku specijaliziranim vulkanizerskim radionicama koje vam mogu podesiti raštimanu geometriju vozila ili špur, nagib i zatur. U pravilu, ako je sve u najboljem redu s vašim vozilom, nemojte oklijevati kad vam dubina kanala dođe na nekih 3 mm. Promijenite gume - to manje košta od mogućih posljedica nesreće.
Koje gume odabrati?
Evo i nekoliko savjeta o tipu guma za vaš automobil u slučaju da trebate nove; ljetne, cjelogodišnje ili one zimske. Ipak, vratimo se malo osnovama guma za automobile. Dakle, zimske gume imaju veći udio prirodnog kaučuka koji ne postane tvrd, krut kad temperatura padne ispod sedam Celzijevih stupnjeva te ostaje elastičan i pri vrlo niskim temperaturama.
Smjesa materijala od koje je napravljena gazna površina gume, a namijenjena zimskim uvjetima, kombinira prirodnu gumu, silicijev dioksid (SiO2 ili silika, koja služi kao vezivno sredstvo umjesto nekada korištene čađe) i ulje uljane repice. Taj spoj daje zimskoj gumi bolje prianjanje u ekstremnim uvjetima, kao i otpornost na habanje i prianjanje na mokroj podlozi.
Mješavina prirodne gume i silike pruža zimskoj gumi vrlo dobru otpornost na trošenje, a ulje od uljane repice pridonosi prianjanju na snijegu i ledu, kao i čvrstoći na trganje, što je čini vrlo otpornom na kontakt s oštrim kamenjem, naprimjer. No porastom dnevnih temperatura prirodna guma se brže troši zbog povećanog trenja o gaznu površinu po kojoj se vozimo, ali i zbog većeg broja sitnih utora - lamela, stoga se zimske gume prije ili kasnije trebaju skinuti s automobila jer ih u protivnom nećemo više imati kad dođe period ponovnog montiranja.
S druge strane, visok udio silike omogućuje gumi postizanje niskog otpora kotrljanja, čime se smanjuje potrošnja goriva i štetne emisije. Ljetne gume stoga imaju manje prirodnog kaučuka, a više sintetičkog kaučuka (jeftiniji je i nema potrebe za velikim temperaturnim područjem prema nižim temperaturama, ali je otporniji prema višim temperaturama). Neki vozači vole koristiti i all-season ili cjelogodišnje gume, no one su više za područja u kojima se klimatski uvjeti često mijenjaju, pa dobro mogu poslužiti za kombinaciju obaju uvjeta. Manje se troše od zimskih guma ljeti, a dobro drže kada su loši uvjeti na cesti. No za velike temperaturne razlike između ljeta i zime u većem dijelu zemlje bolje koristite ljetne gume ljeti, a zimske gume zimi!